MediaZapowiedzi TV

2. sezon „Eli Roth: Historia horroru” ma kanale AMC

Już 12 listopada o 22:00 kanał AMC zaprasza widzów na premierę 2. sezonu serii „Eli Roth: Historia horroru”.

 

2. sezon serii „Eli Roth: Historia horroru” wchodzi jeszcze głębiej tam, gdzie spoczywa przerażenie, odkopując przy tym przełomowe filmy i kultowe klasyki oraz grzebiąc we wnętrznościach ostatnich dokonań kinowych w sferze horroru. Serial odkrywa mroczną i nikczemną frajdę płynącą ze strasznych filmów, rzemiosło, które stało za ich stworzeniem oraz sposób, w jaki horrory odzwierciedlają niepokoje swoich czasów. Historia opowiadana jest przez Eli’a Rotha przy pomocy znamienitej obsady złożonej z pisarzy, reżyserów, aktorów, kinematografów, kompozytorów i specjalistów od efektów specjalnych, którzy powołują nasze największe koszmary do życia.

W programie wypowiadają się m.in.: Stephen King, Quentin Tarantino, Jordan Peele, Ari Aster, Bill Hader, Nancy Allen, Megan Fox, Greg Nicotero, Rob Zombie, James Brolin, Edgar Wright, Piper Laurie, Leonard Maltin, Katharine Isabelle, Jack Black, Slash, Rachel True, Ashley Laurence, Joe Dante, Roger Corman, Mary Harron, John Landis, Tom Savini, Karyn Kusama i wielu innych.

1. sezon serii „Eli Roth: Historia horroru” otrzymał nagrodę RealScreen 2020 za wybitne osiągnięcie w kategorii programów o sztuce i kulturze. Program zawiera wyjątkowe połączenie osobistych opowieści twórców filmowych ze społecznymi, politycznymi i psychologicznymi interpretacjami dzieł kina grozy. W 2. sezonie omówione zostaną filmy takie jak: „Carrie”, „Creepshow”, „Midsommar. W biały dzień”, „Obcy”, „Dziedzictwo. Hereditary”, „Ciche miejsce”, „Suspiria”, „The Witch” czy „Cannibal Holocaust”.

Seria Eli Roth: Historia horroru jest produkowana przez The Content Group („30 for 30” dla ESPN, „Breakthrough” dla Nat Geo) i Marwar Junction Productions („Earth to Ned” dla Disney+ i „Murder in the Thirst” dla BET). Kurt Sayenga pełni funkcję scenarzysty oraz showrunnera, a producentami wykonawczymi są Eli Roth, Kurt Sayenga, Steven Michaels, Jonathan Koch, Joseph Freed i Allison Berkley.

Opisy odcinków:

Odcinek 1.

Emisja: czwartek, 12 listopada o 22:00

„Houses of Hell”

Tam dom twój, gdzie serce twoje, chyba że mieszkasz w domu z piekła rodem. W takim domu miłość przechodzi w nienawiść, a echa z brutalnej przeszłości powracają, by pochwycić teraźniejszość. W filmach możemy zobaczyć całe spektrum koszmarnych nieruchomości – od przeklętych miejsc – w  „The Amityville Horror” i „Sinister”, rozpadających się wiejskich chat z mordercami w środku, jak np. w „Teksańskiej masakrze piłą mechaniczną” (The Texas Chain Saw Massacre) i „Domu 1000 trupów” (House of 1000 Corpses), czy wszystkich aż nadto realistycznych śmiertelnych pułapek w „Misery” czy „Ostatnim domu po lewej” (The Last House on the Left). Ktokolwiek w nich mieszka – widma czy psychopaci – domy z piekła godzą w naszą iluzję komfortu i bezpieczeństwa.

Odcinek 2.

„Monsters”

Emisja: czwartek, 19 listopada o 22:00

Historia filmowych potworów to także historia ewolucji efektów specjalnych. Od „King Konga” do filmu „Coś” (The Thing) Johna Carpentera czy „Cichego miejsca” (A Quiet Place) Johna Krasinskiego – uznane produkcje o potworach są niejako wizytówką geniuszy od efektów specjalnych, osiągających szczyt możliwości w swoim rzemiośle. Filmy o potworach odzwierciedlają niepokoje ich czasów, niemniej ich tematyka odbija się echem nawet po upływie dziesięcioleci. Zarówno obecny w „Godzilli” z 1954 roku strach przed nuklearną katastrofą, jak i obawa przed atakami terrorystycznymi, która leżała u podłoża filmu „Cloverfield”, są aktualne także dziś. Jednak bez względu na ich kształt, rozmiar, czy przesłanie, dla wielu fanów horrorów potwory są najlepszym aspektem tego gatunku.

Odcinek 3.

„Body Horror”

Emisja: czwartek, 26 listopada o 22:00

Czasami obrzydliwe, często niepokojące, ale zawsze niezwykle mocne. Horrory pokazujące deformacje ludzkiego ciała (ang. body horror) skłaniają do stawiania pytań o nasze uprzedzenia wobec różnic fizycznych, podejścia do płci, strachu przed chorobami czy zakażeniem i tego, jak bardzo nasza prezencja determinuje to, kim jesteśmy. Konfrontują nas z pięknem i horrorem wynikającymi z bycia człowiekiem, z naszą seksualnością i strachem przed urazami, chorobą oraz śmiercią. Jeden z najbardziej mocnych psychologicznie podgatunków horroru – body horror – obejmuje filmy badające różnice między męskim i kobiecym ciałem, jak w „Pod skórą” czy „Audition”, a także skupiające się na nieskrępowanym szaleństwie jak w „Towarzystwie”. Pokręcone jak „Hellraiser” Clive’a Barkera, wstrząsające jak „Wideodrome” Davida Cronenberga i emocjonujące jak „Człowiek Słoń” Davida Lyncha, body horrors są jak roztrzaskane lustra naszej moralności.

Odcinek 4.

„Witches”

Emisja: czwartek, 3 grudnia o 22:00

Czarownica to ważna postać w historii horrorów. Archetypowa zła wiedźma jest odzwierciedleniem wszystkiego, czym według religii głównego nurtu nie powinna być kobieta, a nieskrępowane i bardzo kobiece moce przerażają mężczyzn oraz fascynują płeć piękną. Lęk przed kobiecością stanowi podtekst praktycznie każdego filmu o czarownicach – od „Czarownic” (Haxan) z 1922 roku do produkcji „Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii” (The Witch) z 2015 roku. Filmy te można także traktować jako wyraz zazdrości i podziwu wobec kobiet, które akceptują swoje moce i podążają za nimi. Niektórzy dopatrują się w tym ich paktu z diabłem, szufladkując je jako „złe dziewczyny”, dla innych z kolei dreszcz emocji związany z rebelią wobec norm i sięganiem po władzę wart jest ryzyka. Filmy o czarownicach są różnorodne i obejmują zarówno porażające sceny przemocy, tak jak w filmach „Dziedzictwo. Hereditary” (Hereditary)  i „Suspiria”, jak również nastoletnią fantazję o władzy w „Szkole czarownic” (The Craft). U podstaw wszystkich leży jednak walka o równość i pragnienie zemsty.

Odcinek 5.

„Chilling Children”

Emisja: czwartek, 10 grudnia o 22:00

Rodzice mają bezwarunkowo kochać swoje dzieci, bez względu na to, jak okropne mogą one być. Ale każdy kto pochodzi z dużej rodziny wie, że chociaż mama i tata twierdzą, iż nie faworyzują żadnej z pociech…to z pewnością to robią. Co oznacza, że wśród swoich latorośli mają też najmniej ulubione dziecko – to, o które się martwią najbardziej. Ten mały diabeł, o którego się boją, że wyrośnie na brutalnego recydywistę. Filmy opowiadające o przerażających dzieciach grają na obawach każdego rodzica, że jego kruszynka okaże się być potworem. Od „Carrie” i „Pomiotu” (The Brood), poprzez „Musimy porozmawiać o Kevinie” (We Need to Talk About Kevin), aż do „The Bad Seed, To żyje” (It’s Alive) i „Głowy do wycierania” (Eraserhead) – te filmy może nie dadzą odpowiedzi na pytanie skąd pochodzi zło, ale z pewnością dostarczą wielu przerażających momentów do refleksji na ten temat.

Odcinek 6.

„Nine Nightmares”

Emisja: czwartek, 17 grudnia o 22:00

Analiza dziewięciu produkcji, które nie podlegają żadnej z pozostałych kategorii i przesuwają  granice horroru. Niezwykłe filmy, które bawią, prowokują oraz biorą społeczeństwo pod lupę i zmuszają do kwestionowania nie tylko tego, czego się boimy, ale też dlaczego odczuwamy rzeczony strach. Od uszczypliwej satyry w „American Psycho” w reżyserii Mary Harron i „W przebraniu mordercy” (Dress to Kill) Briana DePalmy, po druzgocący komentarz społeczny w „To my” (Us) Jordana Peele’a, „Midsommar, W biały dzień” (Midsommar) w reżyserii Ariego Astera czy „Nadzy i rozszarpani” (Cannibal Holocaust) Ruggero Deodato – te horrory nie boją się posunąć za daleko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *