Radio

Dlaczego i jak słuchamy podcastów? Kolejne informacje z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce 2021”

Polscy słuchacze podcastów najczęściej włączają je wieczorami w domu, na smartfonie. Regularnie słuchają od 2 do 4 serii podcastowych, wybierając je dla rozrywki i poszerzenia swojej wiedzy o świecie, a pozyskanymi w ten sposób informacjami w zdecydowanej większości dzielą się z innymi. To kolejne wnioski z trzeciej edycji raportu „Słuchacz podcastów w Polsce” stworzonego przez zespół Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.

 

Dzięki trzeciemu badaniu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce” wiemy, że zasięg miesięczny podcastów wśród użytkowników sieci w naszym kraju w 2021 r. ponownie wzrósł i wynosił aż 31,3%*.

– Już w 2020 r. można było zaobserwować wzrost kontaktu Polek i Polaków z podcastami, związany w części ze skutkami pandemii. Z kolei 2021 przyniósł ważną informację, iż 1/3 użytkowników sieci w naszym kraju słucha serii podcastowych częściej niż w roku poprzednim, co miało przełożenie m.in. na wzrost ich tygodniowego zasięgu – minimum raz w tygodniu podcasty włączał już co piąty internauta w Polsce – wyjaśnia Radosław Sączek, creative group head w zespole Tandem Media. – Istotnie zwiększyła się też liczba włączanych serii podcastowych – w 2021 r. najwięcej badanych słuchało od 2 do 4 tytułów, podczas gdy 2 lata temu największa grupa regularnie miała kontakt tylko z 1 cyklem.

Podobnie jak w latach ubiegłych, zespół Tandem Media sprawdził też, jak i dlaczego słuchamy podcastów. Okazuje się, że z tego medium najchętniej korzystamy w domu – tak zadeklarowało aż 83% badanych. Oprócz tego podcasty towarzyszą odbiorcom w samochodzie, na spacerze, w środkach komunikacji, w pracy oraz podczas uprawiania sportu. Najczęstszą porą na ich słuchanie są późne popołudnia, wieczory i noce – wówczas podcasty wybiera aż 68% słuchaczy. Co ciekawe, największa grupa osób słucha ich za pomocą smartfonów – 53%, a 23% korzysta z laptopów.

Dokładnie połowa słuchaczy podcastów włącza je dla rozrywki – aby zrelaksować się i odpocząć. Spore grupy osób wybierają je także, by dowiedzieć czegoś o świecie czy mieć zajęcie podczas wykonywania innych czynności. Część odbiorców czerpie dzięki nim fachową wiedzę od ekspertów oraz o swoim hobby. Idzie to w parze z danymi na temat ulubionych kategorii tematycznych podcastów, do których należą: zdrowie i styl życia, rozrywka, sprawy kryminalne, muzyka, wiadomości i polityka, psychologia oraz historia i społeczeństwo.

Co ważne, treściami z podcastów chętnie dzieli się większość, bo aż 76% ich słuchaczy – w rozmowach, zachęcając innych do skorzystania z tego medium czy w pracy. Sami z kolei dowiadują się o audycjach internetowych online z mediów społecznościowych, od znajomych czy rodziny, a także od obserwowanych twórców internetowych.

Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce, ich wyborów oraz akceptacji treści reklamowych – w kolejnej informacji na temat badania już wkrótce.

Autorem i właścicielem badania jest zespół Tandem Media; realizacja: Publicis Groupe, listopad 2021 r. Respondenci to internauci w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=7197; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).

* zasięg miesięczny podcastów w Polsce wśród ogółu internautów w wieku 15+ – 31,3% w 2021 r., 30,6% w 2020, 27% w 2019. Dane z raportu Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”.

Tandem Media, broker kinowo-radiowo-podcastowy, pośredniczy m.in. w sprzedaży czasu reklamowego w stacjach radiowych Grupy Radiowej Agora (Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda oraz TOK FM) i rozwija ofertę reklam audio związanych z podcastami.

Platforma podcastowa TOK FM to propozycja Agory dla wszystkich słuchaczy podcastów. Na tokfm.pl i w aplikacji TOK FM można słuchać otagowanych i opisanych audycji Radia TOK FM, przedłużonych wersji programów radiowych, materiałów archiwalnych oraz podcastów tworzonych wyłącznie na potrzeby internetu. Subskrybenci dostępu Premium TOK FM mają do wyboru już ponad 75 tys. audycji politycznych, ekonomicznych, naukowych, poradniczych i innych. Dynamicznie rośnie też liczba wykupionych subskrypcji Premium TOK FM – z oferty stacji na koniec marca br. korzystało już ponad 25,7 tys. subskrybentów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *