BadaniaMediaTVP

Rok 2018 należał do TVP!

Telewizja Polska w minionych 12 miesiącach była bezkonkurencyjna. TVP umocniło pozycję lidera i jako jedyny nadawca z tzw. wielkiej czwórki zanotował wzrosty, pozostawiając konkurencję daleko z tyłu.

Sylwestrowy nokaut

Świetny wynik Sylwestra Marzeń z Dwójką 2017 zapowiadał sukcesy w nadchodzącym 2018 roku. Podczas transmisji Sylwestra Marzeń 2018 z Zakopanego Telewizja Polska rozbiła bank oglądalności. W peaku koncert obejrzało 6,8 mln widzów (7,9 mln osób wg MOR). Średnia widownia Sylwestra Marzeń z Dwójką wyniosła 5,5 mln, a udziały 39,6% (6,4 mln widzów wg MOR). 

Bezkonkurencyjne programy i seriale TVP

W 2018 roku wśród 100 najpopularniejszych programów telewizyjnych, aż 90 z nich widzowie oglądali na antenach TVP1 i TVP2. Na pierwszych 35 miejscach najpopularniejszych tytułów, znalazły się wyłącznie audycje Telewizji Polskiej. 

TVP przyciągnęła widzów przede wszystkim najwyższej jakości transmisjami sportowymi, ale również popularnymi serialami, programami rozrywkowymi i serwisami informacyjnymi. Największą średnią widownię w 2018r. zgromadziła transmisja w TVP1 z meczu Polska – Kolumbia w ramach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Rosja 2018. 24 czerwca, przed telewizorami zasiadło ponad 11,6 mln widzów (15,0 mln wg MOR), co zagwarantowało antenie rekordowe udziały 64,4%. 

Drugą najpopularniejszą dyscypliną sportową był Puchar Świata w skokach narciarskich, który 06. stycznia zgromadził w TVP1 średnio 7,3 mln widzów (8,0 mln wg MOR) przy udziałach 47,1%. 

W czołówce najpopularniejszych tytułów znalazły się seriale Telewizji Polskiej. Na podium jest niezmiennie „M jak Miłość”, którego rekordowy odcinek z 30 stycznia 2018, obejrzało ponad 6,4 mln widzów (6,1 mln wg MOR) przy udziałach 40,1%. Drugim najpopularniejszych tytułem serialowym był w 2018r. serial „Na dobre i na złe”, którego odcinek wyemitowany 7 marca 2018r. obejrzało ponad 4,2 mln widzów (3,8 mln wg MOR), udziały 25,8%. Trzecie miejsce wśród seriali zajęły „Barwy szczęścia”. Odcinek z 30 stycznia obejrzało prawie 4 mln widzów (3,3 mln wg MOR), udziały 24,5%. Na czwartym miejscu wśród seriali znalazł się premierowy odcinek „Korony Królów” z 1 stycznia 2018r., który obejrzało 3,8 mln widzów (4,2 mln wg MOR), udziały 22,1%. 

Największą widownię wśród programów informacyjnych zgromadził w dniu 28 stycznia 2018r. „Teleexpress” – ponad 6,4 mln widzów (6,6 mln wg MOR) i 41,5% udziałów. Na drugim miejscu uplasowały się „Wiadomości” z ponad 4,5 mln widownią (5,5 mln wg MOR), udziały 27,7% w dniu 6 stycznia 2018r. Główny serwis informacyjny Telewizji Polskiej przyciągał widzów także do TVP Info. W tym paśmie jego udziały w ostatnim kwartale wzrosły o 16% w porównaniu do pierwszego kwartału (dane MOR). 

Wśród programów rozrywkowych bezkonkurencyjnym okazał się emitowany 2 grudnia 2018r. odcinek show „Rolnik szuka żony”. Zobaczyło go 4,6 mln widzów (4, 7 mln wg MOR), przy ponad 29% udziałów. Na drugim miejscu znalazła się „Jaka to melodia” z 1 stycznia 2018r., którą obejrzało 3,6 mln (tyle samo – 3,6 mln wg MOR), udziały wyniosły 23,1%. 

Grupa TVP urosła w siłę 

TVP1 i TVP2 wzmocniły swoją pozycję rynkową w porównaniu do 2017r. zarówno w grupie 4+, jak i 16-59. „Jedynka” zwiększyła średnie, roczne udziały, wśród ogółu widowni o 1,5% i uzyskała na koniec roku 9,7%. Wzrost Dwójki w analogicznym okresie wyniósł 3,7% w grupie 4+, tym samym TVP2 uzyskała średnią roczną na poziomie 8,2%. To niekwestionowany sukces, szczególnie kiedy anteny komercyjne tzw. wielkiej czwórki, w grupie ogólnej, odnotowały spadki (dane w oparciu o NAM*). 

Grupa TVP także jako jedyna spośród głównych nadawców, odnotowała wzrost i uzyskała najwyższe roczne udziały rynkowe na poziomie 28,3%. Wzrost grupy TVP wśród ogółu widowni w 2018r. wyniósł 1,0%. Telewizja Polska zawdzięcza ten fakt umocnieniu się zarówno pozycji anten głównych, jak i kanałów tematycznych. W tym czasie wzrosły udziały TVP Sport oraz TVP ABC. W grupie 4+ TVP Sport odnotowało wzrost o ponad 162%! Udział kanału na koniec roku wyniósł 1%. Natomiast TVP ABC zwiększyło swój udział o 17,8%! uzyskując na koniec roku 1,4%. Oba kanały były absolutnymi liderami w swojej kategorii. 

Analogiczne tendencje obserwujemy w grupie 16-59, w której wzrosły udziały zarówno grupy TVP (wzrost wyniósł 0,3%) jak i udziały anten głównych oraz kanałów tematycznych TVP. W szczególności TVP1 wzrosło o 2,9% do poziomu 7,5%, TVP2 utrzymało poziom 7,2%, TVP Sport wzrosło aż o 259%! uzyskując na koniec roku udziały 1,0% i TVP ABC z udziałem rocznym ponad 1,2%, wzrosło o 22%!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *