133 tys. prenumeratorów cyfrowej „Gazety Wyborczej"
Blisko 133 tys. – tylu prenumeratorów swoich cyfrowych treści miała „Gazeta Wyborcza” na koniec grudnia 2017 r. To wzrost o prawie 23 tys. w stosunku do września ub.r., kiedy zespół dziennika zrealizował wyznaczony na 2017 r. cel w zakresie prenumerat cyfrowych. Miesięcznie „Gazeta Wyborcza” dociera już do 6,5 mln użytkowników jej serwisów internetowych oraz do 2,6 mln czytelników wydania papierowego*.
4. kwartał 2017 r. był rekordowy w historii rozwoju prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” –dziennikowi przybyło w tym czasie 23 tys. nowych subskrybentów, a w grudniu odnotowano najlepszy do tej pory wynik sprzedaży prenumerat cyfrowych, o 86% wyższy niż przed rokiem. Szczególnie istotny jest stabilny wzrost prenumerat kwartalnych i rocznych, na który zespół „Gazety Wyborczej” stawiał w 2017 r. – długoterminowe subskrypcje stanowiły na koniec ub.r. aż 93% wszystkich aktywnych sprzedanych prenumerat. Łącznie w całym 2017 r. czytelnicy cyfrowej „Gazety Wyborczej” podjęli 300 tys. decyzji o zakupie prenumeraty.
– Cieszy nas szczególnie, że grono prenumeratorów indywidualnych zwiększyło się o 93% w skali roku – to jedna z najważniejszych informacji o dynamice wzrostu biznesu online „Gazety Wyborczej”. Zaangażowanie naszych redakcji w ważnych społecznie sprawach przekłada się na wyniki – z jednej strony wielu nowych prenumeratorów przybyło „Gazecie Wyborczej” latem podczas protestów przeciwko reformie sądownictwa, z drugiej – znacznie wzrosła w ostatnim roku liczba prenumeratorów, których przekonały do zakupu informacje lokalne. Niezmiennie istotne dla płacących czytelników są treści magazynowe: reportaże „Dużego Formatu” czy teksty z „Wysokich Obcasów” – mówi Danuta Breguła, dyrektor strategii online „Gazety Wyborczej”.
Zespół dziennika intensywnie pracuje nad zwiększaniem zaangażowania płacących czytelników i ich satysfakcji z zakupionej prenumeraty, m.in. wprowadził w 2017 r. nowe zasady komentowania tekstów w serwisach Wyborcza.pl i specjalne funkcjonalności zwiększające komfort czytelnika. Ostatnio „Gazeta Wyborcza” rozpoczęła też wydawanie dedykowanej czytelnikom sekcji „Wyborcza to Wy”.
– Prenumerator to najcenniejszy typ odbiorcy, który średnio czyta kilkadziesiąt razy więcej niż czytelnik bez prenumeraty, dzieli się tekstami w mediach społecznościowych, komentuje artykuły, ogląda wielokrotnie więcej reklam. Jest więc w centrum naszych działań redakcyjnych, wydawniczych i rozwojowych – chcemy mu dostarczać najlepszą możliwą usługę – dodaje Danuta Breguła.
Skoncentrowanie się na pozyskiwaniu prenumeratorów wpłynęło na zmianę strategii obecności „Gazety Wyborczej” na Facebooku. Dzięki sprawnemu wykorzystaniu narzędzi Facebooka do targetowania kampanii możliwe było efektywne – także kosztowo – zdobycie dużej grupy nowych prenumeratorów, co jest kluczowe w sytuacji zmniejszających się zasięgów mediów na Facebooku.
W 2017 r. „Gazeta Wyborcza” rozwijała również sprzedaż dostępów korporacyjnych i ofertę prenumeraty cyfrowej w projektach specjalnych z dużymi partnerami takimi, jak ‘The Wall Street Journal’ i T-Mobile w modelu direct billing. Dziennik jest też obecny bez ograniczeń w sieci wifi kawiarni Green Caffe Nero.
Olbrzymi sukces w zakresie rozwoju prenumeraty cyfrowej „Gazeta Wyborcza” zawdzięcza rozwojowi kompetencji internetowych całej redakcji oraz coraz lepszej monetyzacji treści wytwarzanych przez redakcje lokalne.
– „Gazeta Wyborcza” dociera obecnie do prawie ćwierć miliona czytelników, którzy codziennie mają dostęp do prenumerowanych treści cyfrowych i kupują wydanie papierowe dziennika**. To wyjątkowy wyczyn! Bardzo cieszymy się, że w czasach trudnych dla prasowego rynku reklamowego „Gazeta Wyborcza” ma stabilną pozycję opartą w ponad połowie na sprzedaży treści czytelnikom. Cały kanał online zyskuje już znaczący udział w przychodach „Gazety Wyborczej” – komentuje wyniki dziennika Jerzy Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”. – Co ważne, śmiało możemy powiedzieć, że czytelnictwo „Gazety Wyborczej” nie spada – a jedynie się zmienia, w dużej mierze wspierane przez proces transformacji cyfrowej prasy, którego jesteśmy w Polsce liderem. Towarzyszymy naszym czytelnikom zawsze, gdy tego potrzebują – w ich miejscowościach, kioskach, komputerach i telefonach, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
* Dane: Gemius/PBI, średnia z okresu X-XII.2017r., real users, platforma total, łączna liczba użytkowników dla domen wyborcza.pl, wyborcza.biz, wysokieobcasy.pl, komunikaty.pl.
Polskie Badania Czytelnictwa, realizacja Kantar Millward Brown, X-XII.2017r., N = 4 994, wskaźnik COB – “czy czytał w ciągu 30 dni”.
** Suma liczby prenumeratorów cyfrowej „Gazety Wyborczej” z końca grudnia 2017 r. (prawie 133 tys.) oraz średniej sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej” w 2017 r. (średnia sprzedaż „Gazety Wyborczej” w zasięgu ogólnopolskim to 124,2 tys. egz. Dane: ZKDP, rozpowszechnianie płatne razem, „Gazeta Wyborcza” – 6 wydań w tygodniu, I-XII 2017. Opracowanie Agora S.A.)