Wirtualna Polska podsumowuje 1. kwartał 2019 roku podsumowuje 1. kwartał 2019 roku
Wirtualna Polska Holding S.A. w 1. kwartale 2019 roku miała prawie 157 mln zł przychodów ze sprzedaży. To oznacza wzrost o jedną trzecią w porównaniu do 2018 roku. Zysk netto urósł o 72,5% i wyniósł 14,3 mln zł. Grupa WP, jako pierwszy wydawca w Polsce, wprowadza technologię DAI (Dynamic Ad Insertion), pozwalającą na zastąpienie bloku reklamowego w tradycyjnej telewizji, reklamą wideo online.
Po raz pierwszy w historii Wirtualnej Polski Holding wpływy ze spółek e-commerce w segmencie online zrównały się z wpływami spółki WP Media SA. Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding w segmentach online i tv wzrosły rok do roku o jedną trzecią i wyniosły 157 mln złotych. Pierwszy kwartał 2019 roku to również rekordowy wzrost zysku WP, który wyniósł 14,3 mln zł.
– Tak jak przewidywaliśmy, przychody ze spółek e-commerce zakupionych w ostatnich 5 latach, są już wyższe od przychodów z działalności mediowej. W kategorii rentowność, media jednak wciąż dominują w naszym holdingu – mówi Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Poniższa tabela przedstawia główne pozycje sprawozdania z wyniku finansowego za 1. kwartał 2019 i 2018 roku.
w tys. zł | Trzy miesiące zakończone 31 marca 2019 |
Trzy miesiące zakończone 31 marca 2018 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 152 390 | 114 915 | 37 475 | 32,6% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 147 849 | 110 891 | 36 958 | 33,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | 43 994 | 37 497 | 6 497 | 17,3% |
EBITDA (wg. MSR 17) | 42 251 | 34 590 | 7 661 | 22,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 45 806 | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 44 063 | – | – | nd. |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży | 4 605 | 2 895 | 1 710 | 59,1% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 4 605 | 2 895 | 1 710 | 59,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | (1 763) | (2 522) | 759 | (30,1%) |
EBITDA (wg. MSR 17) | (1 783) | (2 588) | 805 | (31,1%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | (1 763) | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | (1 783) | – | – | nd. |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 156 995 | 117 810 | 39 185 | 33,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 152 454 | 113 786 | 38 668 | 34,0% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | 42 231 | 34 975 | 7 256 | 20,7% |
EBITDA (wg. MSR 17) | 40 468 | 32 002 | 8 466 | 26,5% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 44 043 | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 42 280 | – | – | nd. |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (16 381) | (13 453) | (2 928) | 21,8% |
Zysk na działalności operacyjnej | 23 717 | 18 549 | 5 168 | 27,9% |
Wynik na działalności finansowej | (3 906) | (6 058) | 2 152 | (35,5%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 19 811 | 12 491 | 7 320 | 58,6% |
Zysk netto | 14 368 | 8 329 | 6 039 | 72,5% |
Jako pierwsza w Polsce WP wprowadziła technologię DAI (Dynamic Ad Insertion), która polega na zastąpieniu bloku w telewizji linearnej, reklamą wideo online. DAI z powodzeniem wdrożono w usłudze WP Pilot, na razie na kanale Telewizja WP. Technologia pozwala na dobudowanie zasięgu, zwłaszcza wśród młodych użytkowników i lepszą personalizację reklam.
– Dzięki DAI można realizować efektywniejsze kampanie reklamowe. Jesteśmy gotowi, by w usłudze WP Pilot, wdrożyć tę technologię w kolejnych kanałach, jeśli tylko pozwoli na to regulator. Tzw. „addressable TV” staje się standardem na zachodzie, chcemy przyczynić się do jego rozwoju w Polsce – dodaje Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wirtualna Polska to holding spółek mediowych oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu horyzontalnego WP, prowadzi również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy WP abcZdrowie. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, e-holiday.pl), mody (domodi.pl, alani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto24.com). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w marcu 2019 roku z produktów internetowych WP korzystało ponad 22,5 mln Polaków.