Rośnie rozpoznawalność marki Biełsat
Agencja badań społecznych Mia Research przygotowała wyniki badań oglądalności stacji, rozpoznawalności marki i profilu widza.
Sondaż przeprowadzono na zlecenie kanału w maju 2019 roku. 13 proc. dorosłych Białorusinów przebadanych przez Mia Research zadeklarowało, że ogląda Biełsat. To siedem razy więcej, niż w 2015 roku. Znacznie w stosunku do lat ubiegłych podwyższyła się także rozpoznawalność marki. Dziś o istnieniu Biełsatu wie już 40 proc. respondentów. 4 lata temu niespełna 27 proc. badanych dawało odpowiedź twierdzącą. Z badań tych, uzupełnionych o analizę wyników z internetu wynika, że stacja ma rosnącą, prawie milionową grupę wiernych widzów.
Internet i satelita
W sposobie odbioru stacji nastąpiły również duże zmiany. Tradycyjny sposób, za pomocą anteny satelitarnej, jest zastępowany przez nowe technologie. 85 proc. badanych widzów zadeklarowało, że ogląda programy stacji w internecie, a 18 proc. przez antenę satelitarną. Widzowie w 55 proc. przypadków oglądają programy Biełsatu za pośrednictwem komputera stacjonarnego lub laptopa, 40 proc. na smartfonach. Dużym zaskoczeniem jest rosnąca popularność technologii Smart TV, z której korzysta już 8 proc. widzów, choć nasza platforma jest dopiero w fazie rozruchu.
12 mln odsłon miesięcznie
W porównaniu do lat ubiegłych zwielokrotniła się aktywność internautów na stronie Belsat.eu, która jest redagowana w pięciu wersjach językowych: białoruskiej, rosyjskiej, ukraińskiej, angielskiej i polskiej. W maju 2019 roku witryna stacji miała 1 290 042 unikalnych użytkowników i 12 083 368 odsłon wg Google Analitics. Średnia dzienna aktywność na stronie wynosiła zaś 68 153 użytkowników. Co warto podkreślić, strona internetowa Biełsatu popularnością nie ustępuje innym niezależnym mediom na Białorusi, takim jak np. Radio Swaboda czy Nasza Niwa – internetowa gazeta redagowana po białorusku.
Setki tysięcy subskrybentów w sieciach społecznościowych
Duży nacisk stacji położony w ostatnich latach na obecność w sieciach społecznościowych zaowocował szybkim wzrostem subskrybentów, których jest dziś 535 tys. Konta stacji prowadzone są w 5 językach, identycznie jak strona internetowa.
8 kanałów tematycznych Biełsatu na You Tube ma obecnie 220 000 subskrybentów. Niewątpliwym liderem spośród nich jest kanał Belsat News. To jedyny białoruskojęzyczny kanał na YT posiadający 100 000 subskrybentów. Inny, Vot Tak, skierowany do widza rosyjskojęzycznego, głownie z krajów byłego ZSRR, już przekroczył 100 000 subskrybentów.
Profil widza Biełsatu
Widzowie Biełsatu są przede wszystkim zwolennikami eurointegracji (25 proc.) lub neutralności kraju (27 proc.) Mniejszość, bo 17 proc. chce integrować się dalej z Rosją. Ponad połowa podaje jako najważniejszym wyznacznikiem tożsamość – obywatelstwo Białorusi, 20 proc. patriotyzm lokalny. 85 proc. pozytywnie odnosi się do Polski, kojarząc ją z głównie z Europą (50 proc.), dobrobytem (25 proc.) demokracją i (22 proc.) i… miejscem zakupów (55 proc).
Badanie przeprowadzono na przełomie maja i kwietnia na grupie 1515 respondentów w wieku 18-46 lat.