MediaPolecane

15 mln Polaków ogląda seriale w sieci, Netflix i HBO otwierają ranking najlepszych producentów

Już co drugi Polak (64 proc. internautów) w wieku 16+ ogląda seriale w sieci – pokazuje VideoTrack, cykliczne badanie agencji Wavemaker. Polskim e-widzom w krew wszedł binge-watching, wciąż najbardziej cenią amerykańskie produkcje (choć w rankingu awansowały także polskie), a za najlepszych producentów seriali uważają Netflix i HBO.

 

 

64 proc. internautów w wieku 16+ (ponad 15 mln widzów) ogląda w sieci seriale, pokazuje czwarta edycja VideoTrack,  badania agencji Wavemaker. Nieco częściej kobiety (to nowość, bo wcześniej w strukturze widzów seriali w sieci przeważali mężczyźni) i przede wszystkim osoby młode – z segmentu 16-34 lata.

Niemal co drugi odbiorca seriali (45 proc.) standardowo sięga po więcej niż dwa odcinki za jednym posiedzeniem. Binge-watching jest szczególnie rozpowszechniony w młodym pokoleniu – wśród 16-24 latków dwie trzecie ogląda przynajmniej po 3 odcinki za jednym razem.

Polacy najbardziej cenią amerykańskie seriale, ale w rankingu ich wskazań awansowały także polskie produkcje – w 2016 r. wskazywane przez 36 proc. badanych, a trzy lata później – przez blisko 43 proc. internetowych widzów.

 

 

Niewykluczone, że ten awans wiąże się z wysypem polskich seriali premium w 2018 roku, wśród których część premiery miała w serwisach SVOD (jak „Rojst” czy „1983”).

Wavemaker zbadał popularność seriali z listy m.in. 20 produkcji wskazywanych przez międzynarodową firmę badawczą Parrot Analytics jako najpopularniejsze w polskim internecie w 2018 roku. Dane z badania pozwalają stwierdzić, że zbudowały one kilkumilionowe publiczności w Polsce (mowa tu o widzach wszystkich, a nie tylko ostatnich sezonów tych produkcji). Do ścisłego topu, obok wielkich międzynarodowych produkcji, jak „Gra o tron”, „Wikingowie” czy ‘The Walking Dead” dostały się „Kobiety mafii” Patryka Vegi (należy tu jednak pamiętać, że serial był rozwinięciem kasowej produkcji kinowej).

 

 

Specyfiką polskiej widowni pozostaje przywiązanie do lektora – 7 na 10 polskich widzów, twierdzi, że z lektorem najlepiej ogląda się im seriale zagraniczne, a tylko co czwarty stawia na napisy. W tym wymiarze także widać wyraźną różnicę w upodobaniach najmłodszej grupy widzów – wśród 16-24 latków fani lektora są tylko w nieznacznej większości wobec zwolenników napisów.

 

 

Najmłodsi badani – wbrew powtarzanych często opiniom o upodobaniu przez nich krótkich form wideo – nie różnią się od pozostałych grup widzów seriali w kwestii pożądanej długości odcinków seriali. 40 proc. ogółu badanych stawia na czas trwania od pół godziny do trzech kwadransów, niespełna 1/3 woli krótsze formaty.

 

 

W percepcji polskich e-widzów to Netflix i HBO są dziś najlepszymi dostarczycielami najwyższej jakości seriali. Netflix, który wysforował się na szczyt rankingu, zbudował w Polsce tę pozycję w trzy lata. W badaniu VideoTrack Wavemaker z 2016 roku, Netflix wskazywało tylko kilka proc. badanych.

Badanie VideoTrack agencja Wavemaker realizowała w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *