„Superkonstrukcje” na kanale National Geographic
Czy wiesz, że największa fabryka samochodów na świecie produkuje codziennie pół miliona elementów karoserii? Albo czy wyobrażasz sobie statek, który jest w stanie transportować dwie platformy wiertnicze naraz? Może ciekawi Cię, jak wygląda kopuła, pod którą zmieściłaby się cała opera z Sydney, lub samolot, który jest w stanie przewieźć prom kosmiczny? Teraz możesz z bliska przyjrzeć się tym i innym niesamowitym konstrukcjom. Kanał National Geographic zaprasza na serię pełną zaskakujących faktów o najbardziej spektakularnych dziełach rąk człowieka.
Jeśli w przypadku tak precyzyjnej dziedziny, jak inżynieria, można w ogóle mówić o cudach, to ta seria opowie właśnie o nich. „Superkonstrukcje” ujawnią niezwykłe dokonania inżynieryjne, określane najczęściej przymiotnikami: „największy”, „najcięższy”, „najdroższy”. Co wyjątkowego kryje w sobie największy samolot świata, największy otwierany dach w kształcie kopuły, najwyższy drapacz chmur i największy pozaziemski obiekt, w którym da się mieszkać? Dzięki precyzyjnym animacjom komputerowym oraz wiedzy światowej klasy ekspertów odsłaniamy sekrety imponujących konstrukcji. Zobaczymy, w jaki sposób nietuzinkowe pomysły zmieniły się w rzeczywistość.
705 ton w powietrzu
Jakie wyjątkowe rozwiązania zastosowano podczas budowy największego ze współczesnych i najcięższego w dziejach lotnictwa samolotu transportowego Antonov An-225 Mrija? Wyjaśni to pierwszy odcinek „Superkonstrukcji”. Gigant zaprojektowany do przenoszenia radzieckiego promu kosmicznego Buran od 2001 roku jest wykorzystywany komercyjnie do transportu bardzo ciężkich ładunków. Skrzydła o rozpiętości prawie 90 metrów, sześć potężnych silników turbowentylatorowych i przepastna ładownia umożliwiają mu przewożenie obiektów o ciężarze aż 250 ton. Ogromny samolot dwa razy lądował w Polsce. Teraz będzie jednak można zobaczyć go znacznie bliżej, niemal jak pod lupą.
Fabryka jak miasto
W kolejnym odcinku odwiedzimy największą na świecie fabrykę samochodów – niemiecki zakład Volkswagena w Wolfsburgu, działający nieprzerwanie od 1938 roku, miejsce narodzin słynnego Garbusa, Golfa, Polo czy Passata. A także miejsce, gdzie każdego roku produkuje się… 7 milionów kiełbasek i wyśmienity keczup – wszystko to sygnowane logo VW. Jakie innowacje w dziedzinie inżynierii sprawiły, że producent „samochodu dla mas” stał się symbolem potęgi niemieckiej motoryzacji?
Stadion do zadań specjalnych
A może chcielibyście wiedzieć, jakie niespotykane rozwiązania kryje w sobie wybudowany za ponad miliard dolarów stadion narodowy w Singapurze? Jest to obiekt o wszechstronnym zastosowaniu, mogący pomieścić ponad 50 tysięcy kibiców piłki nożnej, rugby, krykieta, lekkiej atletyki lub fanów muzyki rockowej. Konstruktorzy największej na świecie budowli z odsuwanym dachem w kształcie kopuły musieli zmierzyć się z ogromnymi wyzwaniami, np. stworzeniem zupełnie niespotykanego wcześniej systemu klimatyzacji lub wypracowaniem nowego sposobu dbania o murawę. Przy projektowaniu kopuły sięgnęli natomiast po rozwiązania znane ze… starożytnych i renesansowych budowli.
Jak przewieźć platformę wiertniczą?
Przygotujcie się także do wizyty na GPO Amethyst – półzanurzalnym statku do transportu bardzo ciężkich obiektów, takich jak platformy wiertnicze lub inne jednostki pływające. Ponad 60 tysięcy ton wyporności, 225 metrów długości, prawie 50 metrów szerokości i pokład zanurzający się pod wodę na głębokość 15 metrów. A całość obsługiwana jest przez zaledwie kilkadziesiąt osób. Jakie wyjątkowe rozwiązania konstrukcyjne pozwalają temu statkowi dostarczyć niemal wszystko, co stworzyła ludzka ręka w dowolne miejsce na świecie?
„Superkonstrukcje” w liczbach i ciekawostkach:
-
Skrzydło Antonova An-225 Mrija ma długość boiska piłkarskiego;
-
Do największego i najcięższego samolotu należy 200 rekordów świata w najróżniejszych kategoriach;
-
W Antonovie An-225 Mrija może się zmieścić kadłub boeinga 737;
-
W fabryce Volkswagena w Wolfsburgu przy liniach produkcyjnych pracuje 6000 robotów;
-
Linie montażowe w największej fabryce samochodów na świecie mają ponad 19 km długości;
-
Z fabryki w Wolfsburgu co 16 sekund wyjeżdża gotowy samochód;
-
Gigantyczna fabryka samochodów powstała z rozkazu Adolfa Hitlera, który chciał stworzyć tani pojazd dla mas;
-
Fabryka Volkswagena ma własną sieć kolejową. Codziennie przyjeżdża nią 1600 ton stali przywożonej w 11 wagonach;
-
Na pokładzie statku towarowego GPO Amethyst zmieściłoby się 16 Statui Wolności;
-
GPO Amethyst ma wysokość 20 pięter i długość 225 m. Waży 31000 ton;
-
Gigantyczny statek towarowy napędzają cztery silniki o mocy 9600 koni mechanicznych (dwunastokrotność mocy silnika ferrari V12). Wszystkie cztery ważą 132 tony;
-
Załoga GPO Amethyst liczy zaledwie 26 osób;
-
Do budowy konstrukcji Singapore National Stadium wykorzystano 11000 ton stali;
-
Jedno skrzydło rozsuwanego dachu stadionu ma ok. 1000 mkw powierzchni. Dach otwiera się w ciągu 20 minut;
-
Pod kopułą stadionu narodowego w Singapurze zmieściłaby się cała opera z Sydney;
-
Stadion ma system wysuwania i chowania części siedzeń w zależności od rodzaju imprezy. Jest ich 55000 na mecze piłki nożnej i rugby, 52000 na mecze krykieta i 50000 na imprezy lekkoatletyczne oraz koncerty;
-
Burj Khalifa ma 829 m wysokości, czyli tyle co 3,5 Pałacu Kultury i Nauki;
-
Budowa najwyższego budynku świata kosztowała 1,5 mld dol.;
-
W Burj Khalifa znajdują się: najwyżej położony klub nocny na świecie – 144. piętro; najwyżej położona restauracja na świecie – 122. piętro;
-
Budowa Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) kosztowała 150 miliardów dolarów;
-
ISS waży 460 ton, czyli tyle co ok. 300 samochodów;
-
W razie nagłych braków na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, możliwe jest dostarczenie towarów rakietą z Ziemi w ciągu 6 godzin. Koszt takiej dostawy jest jednak ogromny – ok. 200 mln dolarów;
-
Stacja porusza się z prędkością niemal 8 km/s i okrąża Ziemię 5500 razy w roku;
„Superkonstrukcje” – premiery w czwartki od 5 września o godz. 21:00 na kanale National Geographic