Telemetria Polska – prezentacja przebiegu i wyników prac badawczo rozwojowych oraz eksperymentów badawczych
W ramach projektu Telemetria Polska 26 lutego 2020 r., w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, odbyła się konferencja prezentująca przeprowadzone testy urządzeń pomiarowych zrealizowane przez Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy oraz eksperymenty badawcze wykonane przez Instytut Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej.
Podczas pierwszej części konferencji zaprezentowano wyniki testów laboratoryjnych urządzeń pomiarowych zrealizowane przez Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy. Prezentowano metodykę badań oraz ich przebieg i wnioski.
Przeprowadzono 5,9 miliona obserwacji, zajęło to łącznie 1174 godziny testów. Przetestowano 26 urządzeń od 6 dostawców detektorów co stanowi 80% wszystkich dostępnych na polskim rynku. Wynik poniżej średniej uzyskało 11 urządzeń (4 typy). Wynik powyżej średniej uzyskało 15 urządzeń (5 typów).
Dokładne rozpoznanie następuje po 12 sekundach – to pięć razy lepiej niż obecnie stosowane metody. W tej chwili bloki reklamowe są badane w ujęciu minutowym a każdy spot jest jakąś średnią a nie dokładnym wynikiem. Dzięki naszym badaniom lepiej będzie można zarządzać treścią i budżetami. To ma ogromne znaczenie dla całego rynku – powiedział Andrzej Garapich – ekspert przy programie Telemetria Polska.
Główne wnioski z testów to:
• Duże różnice w skuteczności pomiędzy poszczególnymi urządzeniami
• Zakłócenia nie mają krytycznego wpływu na rozpoznawalność
• Typ audycji ma niewielkie znaczenie na skuteczność rozpoznawania
• Trzymanie miernika mobilnego w torebce czy plecaku wpływa na skuteczność pomiaru
• Rodzaj audycji ma znikomy wpływ na jej rozpoznawalność
• Różnice w poziomie rozpoznawalności dla audycji radiowych i telewizyjnych są niewielkie
• Detektory personalne stosunkowo dobrze radzą sobie z pojedynczymi zakłóceniami
• Personalne detektory telemetryczne mogą być stosowane do badania konsumpcji mediów w różnych warunkach dnia codziennego
Podczas drugiej części konferencji zaprezentowano metodykę i wyniki wraz z wnioskami z eksperymentów badawczych realizowanych wspólnie z Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej. W eksperymentach badano sposoby i częstość korzystania z mediów elektronicznych w zależności od charakterystyk społeczno-demograficznych, testowano możliwości rekrutacji gospodarstw domowych i ich członków do panelu telemetrycznego. Weryfikowano narzędzia badawcze. Sprawdzano aspekty organizacyjne i techniczne badania. Badane były gospodarstwa domowe i ich członkowie powyżej 4 roku życia. Osoby w wieku 16 lat i starsze – pobierające naukę poza miejscem zamieszkania.
Jednym z kluczowych wniosków jest potwierdzenie możliwości elastycznego kształtowania konstrukcji panelu badawczego i badania założycielskiego dających możliwość wysokiej jakości pomiaru we wszystkich grupach wiekowych poprzez dobór zarówno całych gospodarstw domowych do badania jak i osób indywidualnych, co pozwala spełniać oczekiwania zarówno nadawców jak i marketerów – powiedział Andrzej Olszewski – ekspert zespołu Telemetria Polska.
Mimo popularności Internetu cały czas najważniejszym medium w docieraniu do informacji lokalnych, z kraju i ze świata jest telewizja. Upowszechniło się jednoczesne korzystanie z kilku urządzeń na raz – na przykład ze smartphonów czy tabletów podczas oglądania telewizji czy słuchania radia. 30 proc. osób w wieku 16+ korzysta jednocześnie z kilku urządzeń do konsumpcji mediów elektronicznych. Najczęściej wykonywanymi czynnościami równocześnie z innymi czynnościami są surfowanie po Internecie, oglądanie telewizji lub filmu oraz rozmawianie przez telefon.
W ramach eksperymentów przeprowadzono 1005 wywiadów z gospodarstwami domowymi i 1984 wywiady indywidualne. To bardzo wysoki wynik, dobrze prognozujący dla tempa budowy nowego panelu badawczego.
Plan jest taki, aby do końca drugiego kwartału wypracować stanowisko wszystkich stron i podjąć decyzje pozwalające stworzyć założenia do przetargów na technologię i rekrutację panelu. Jeśli tak się stanie, to pewnie w I półroczu 2021 będziemy mieli działający prototyp, a do końca przyszłego roku chcemy mieć panel – powiedział Andrzej Olszewski – ekspert zespołu Telemetria Polska.
W wyniku eksperymentów zaprezentowano wstępne rekomendacje dla badania założycielskiego:
• Połączenie realizacji wywiadów indywidulanych z wywiadami o gospodarstwach domowych.
• przeprowadzenie Badania Założycielskiego metodą reprezentacyjną, w oparciu o próbę losową
• Ze względu na bardzo dużą planowaną liczebność gospodarstw domowych objętych badaniem rekomendujemy znacznie bardziej szczegółowe warstwowanie jednostek losowania pierwszego stopnia (obwodów statystycznych)
• Badanie Założycielskie, tak jak badanie pilotażowe powinno zostać przeprowadzone techniką CAPI, tj. wywiadów twarzą w twarz (face to face) z ankieterem przy użyciu notebooków, na których zapisane byłyby udzielone przez respondentów odpowiedzi
• zastosowanie w Badaniu Założycielskim do wylosowania próby podstawowej oraz prób rezerwowych schematu losowania warstwowego dwustopniowego
• zastosowanie analogicznego, zintegrowanego systemu wag jak w badaniu pilotażowym
• połączenie systemu gratyfikacji ankieterów z wymaganą efektywnością realizacji Badania Założycielskiego przez prowadzącą je firmę/firmy
Dzisiaj jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie zespołów pracujących nad stworzeniem rynkowo działającego pomiaru konsumpcji mediów – opartego o jednoźródłowy pomiar. Kolejnym etapem będzie budowa prototypu – gotowego do wdrożenia jako rozwiązanie docelowe. Na jego bazie wypracujemy rozwiązanie, które ma być niezależną ale zaakceptowaną i uznaną przez rynek walutą. Liczymy, że zaprezentowane wyniki prac będą potraktowane jako zaproszenie do dalszej dyskusji nad nowym standardem pomiaru konsumpcji mediów. Jednocześnie ponawiamy zaproszenie do dalszych prac w gronie eksperckim w ramach zaproponowanej formuły rad metodologicznych przy naszym projekcie – powiedział Michał Wigurski – dyrektor programu Telemetria Polska.
Projekt Telemetria Polska zakłada panel telemetryczny oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar TV, radia i internetu – mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych. Dodatkowo w ramach projektu ma być uruchomiony panel RPD oparty docelowo o 11 milionów gospodarstw domowych. Ważnym aspektem jest wspomniana jednoźródłowość danych, co oznacza, że dane o różnych mediach – Telewizja, Radio, Internet – pochodzą od tego samego panelisty.