Media i życie w czasie pandemii – badanie Grupy RMF
Co trzeci ankietowany w najnowszych badaniach Grupy RMF deklaruje, że po wybuchu pandemii słucha radia częściej, zwraca baczniejszą uwagę na serwisy informacyjne i więcej słucha muzyki w radiu. Badanie obrazuje też, jak zmieniły się zwyczaje w życiu Polaków w czasie przymusowej kwarantanny i lockdownu.
35 proc. osób twierdzi, że słucha radia częściej niż miało to miejsce przed pandemią, a 55 proc. robi to tak samo jak dawniej. Tylko 10 proc. deklaruje, że teraz rzadziej włącza radioodbiornik. To głównie osoby, które słuchały radia wyłącznie w samochodzie i/lub pracy, a w czasie kwarantanny i pracy zdalnej z domu straciły okazje do słuchania w tych dwóch miejscach.
Wg badania Grupy RMF radio pełni w życiu słuchaczy nie tylko funkcję dostarczyciela wiarygodnych informacji. Aż 3/4 badanych wskazuje, że słuchanie radia sprawia, że czas mija im przyjemniej, a dla blisko połowy prowadzący są jak bliscy znajomi. Ponad 40 proc. podkreśla, że słuchanie radia redukuje ich stres i poczucie samotności.
Wg badań Grupy RMF, po wybuchu pandemii ponad połowa ankietowanych częściej korzysta z internetu, wzrosło też zainteresowanie płatnymi platformami VOD, komunikatorami serwisami społecznościowymi. Badani częściej czytają prasę online, słuchają własnej muzyki, zajmują się hobby, grają w gry komputerowe i planszowe, oglądają telewizję, czytają książki, słuchają podcastów. Rzadziej tylko uprawiają sport, choć równocześnie aż 77 proc. uważa, że podczas narodowej kwarantanny warto dbać o swoją kondycję i regularnie ćwiczyć.
Zmieniły się zwyczaje zakupowe. Klienci chętniej wybierają dziś sklepy bezpieczne dla kupujących (71 proc. wskazuje, że chętniej korzystają z takich miejsc) oraz wspierające walkę z pandemią (37 proc.). Większy kapitał zaufania mają sklepy poznane przed pandemią. Zyskują też marki lokalne (47 proc. woli kupować takie marki) oraz te, które postrzegane są jako odpowiedzialne i aktywne społecznie. Aż 65 proc. badanych zgadza się z opinią, że firmy w swoich działaniach reklamowych powinny teraz wykazywać się większą odpowiedzialnością, 40 proc. chętniej wybiera te firmy, które zaangażowały się w pomoc dla pracowników służby zdrowia.
Klienci wyraźnie chętniej robią zakupy w sklepach oferujących bezpłatny dowóz lub wysyłkę – jest to istotne dla 66 proc. badanych. Dla ponad połowy ważna jest możliwość bezpłatnego zwrotu podczas zakupu przez internet odzieży i butów.
W badaniu Grupa RMF zapytała też o plany na czas po zakończeniu pandemii. Ankietowani najczęściej wskazują, że chcą się spotkać z przyjaciółmi i znajomymi (64 proc.), odwiedzić rodzinę (58 proc.), wyjechać na urlop (55 proc.) i pójść do fryzjera (54 proc.).
Badania zostało przeprowadzone przez Grupę RMF metodą CAWI na próbie 504 słuchaczy stacji Grupy RMF w wieku 18-75 lat w dniach 28.04-6.05.2020