Wirtualna Polska podaje wyniki za 1. kwartał 2020 roku
Wirtualna Polska Holding mierzy się z kryzysem w I kwartale 2020 roku, notując 4% spadku na przychodach i 6,5% na zysku EBITDA. Wakacje.pl, tak jak cały rynek turystyki zagranicznej, utraciły źródła przychodów. Konieczność izolacji i niepokój związany z ograniczeniami, przełożył się jednak na większy niż zazwyczaj ruch w serwisach Wirtualnej Polski. Pozytywny wpływ na wyniki holdingu miała Telewizja WP, która odnotowała rekordową oglądalność i wzrost przychodów ze sprzedaży o 43%.
Ogłoszony w marcu 2020 roku stan epidemii w Polsce, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, wpłynął na przychody spółki, zwłaszcza w obszarze e-commerce. Jednocześnie dywersyfikacja działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu pozwala minimalizować wpływ pandemii na wyniki całej Grupy. Skorygowana EBITDA w 1. kwartale 2020 roku wyniosła 41 mln złotych, 6,5% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Przychody ze sprzedaży to prawie 150 mln zł, a wypracowany zysk przekroczył 7 mln zł.
– Kryzys zmienia przyzwyczajenia Polaków, którzy chętniej niż do tej pory korzystają z zakupów online. Nie wszystkie kategorie jednakowo zyskują, a są też niestety takie, które ponoszą dotkliwe straty, jak na przykład turystyka zagraniczna. Ci z nas, którzy wcześniej planowali podróże zagraniczne, dziś myślą o budowie domu czy wczasach w kraju. Beneficjantami są tutaj nasze spółki Extradom.pl i Nocowanie.pl, liderzy w swoich kategoriach w Polsce, cieszące się istotnie większym zainteresowaniem Polaków. Ograniczenie wydatków reklamowych najmniej dotknęło media internetowe, w pierwszym kwartale notowaliśmy w Wirtualnej Polsce Media SA wzrosty wyników finansowych – mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA.
Poniższa tabela przedstawia główne pozycje sprawozdania z wyniku finansowego za okres 3 miesięcy zakończonych 31 marca 2020 i 2019 roku.
w tys. zł | Trzy miesiące zakończone 31 marca 2020 |
Trzy miesiące zakończone 31 marca 2019 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 143 216 | 152 390 | (9 174) | (6,0%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 139 477 | 147 849 | (8 372) | (5,7%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 41 021 | 45 806 | (4 785) | (10,4%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 39 120 | 44 063 | (4 943) | (11,2%) |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży | 6 592 | 4 605 | 1 987 | 43,1% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 6 592 | 4 605 | 1 987 | 43,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 159 | (1 763) | 1 922 | (109,0%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 159 | (1 783) | 1 942 | (108,9%) |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 149 808 | 156 995 | (7 187) | (4,6%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 146 069 | 152 454 | (6 385) | (4,2%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 41 180 | 44 043 | (2 863) | (6,5%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 39 279 | 42 280 | (3 001) | (7,1%) |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (20 926) | (18 563) | (2 363) | 12,7% |
Zysk na działalności operacyjnej | 18 353 | 23 717 | (5 364) | (22,6%) |
Wynik na działalności finansowej | (8 478) | (3 906) | (4 572) | 117,1% |
Zysk przed opodatkowaniem | 9 875 | 19 811 | (9 936) | (50,2%) |
Zysk netto | 7 249 | 14 368 | (7 119) | (49,5%) |
Wprowadzone ograniczenie i trudna sytuacja gospodarcza będą miały wpływ na wyniki finansowe również w 2. kwartale 2020 roku, niezależnie od wzrostów ruchu obserwowanych od drugiej połowy kwietnia. W tej chwili ruch w serwisie Nocowanie.pl jest o ok. 20% wyższy niż w maju 2019 roku.
Bardzo dobre wyniki notuje nadająca od ponad trzech lat Telewizja WP. Osiągnęła rekordową oglądalność, która przyczyniła się do wzrostu przychodów o 43% do kwoty ponad 6,5 mln złotych.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w kwietniu 2020 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,1 mln Polaków.