Ponad 15 mln zł zysku Wirtualnej Polski Holding w 1. półroczu 2020 roku
Wirtualna Polska Holding S.A. utrzymuje pozycję lidera wśród polskich wydawców internetowych. W pierwszym półroczu 2020 roku spółka zanotowała prawie 261 mln zł przychodów ze sprzedaży, wypracowała również ponad 15 mln zł zysku netto. Wyniki te udało się osiągnąć, mimo pozbawienia możliwości osiągania jakichkolwiek przychodów jednej ze spółek z Grupy, spowodowanych pandemią Covid-19.
Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. wyniosły po dwóch kwartałach 260,8 mln złotych, skorygowana EBITDA 79,9 mln zł co oznacza spadek o 16% w porównaniu do ubiegłego roku. Zysk netto wyniósł 15 mln złotych. Znaczący wpływ na wyniki pierwszego półrocza miała pandemia Covid-19. Związane z nią obostrzenia wpłynęły głównie na spółki działające w branży turystycznej. Dywersyfikacja działalności prowadzonej przez poszczególne spółki holdingu pozwala jednak ograniczać negatywne skutki pandemii na wyniki całej Grupy.
– Skutki ograniczeń i zamknięcie granic odczuliśmy głównie w turystyce zagranicznej. Wyłączając stratę spółki Wakacje.pl, Grupa osiągnęła w drugim kwartale solidny wzrost EBITDA w wysokości 14% rok do roku. Dziękuję za ten wynik wszystkim Obywatelom Wirtualnej Polski Holding, których jest już tysiąc osiemset i którzy, w tym trudnym i niepewnym kwartale, walczyli o bezpieczeństwo finansowe firmy. Specjalne podziękowania należą się naszej części mediowej, kierowanej przez wiceprezes Joannę Pawlak, która jako najsilniejsza spółka w Grupie wspierała finansowo słabszych. Mimo fizycznego dystansu, bez wątpienia byliśmy w tym kwartale bliżej siebie niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding S.A.
Poniższa tabela przedstawia główne pozycje sprawozdania z wyniku finansowego za okres 6 miesięcy zakończonych 30 czerwca 2020 i 2019 roku.
w tys. zł | Sześć miesięcy zakończonych 30 czerwca 2020 |
Sześć miesięcy zakończonych 30 czerwca 2019 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 249 429 | 325 876 | (76 447) | (23,5%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 242 753 | 315 551 | (72 798) | (23,1%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 80 725 | 97 990 | (17 265) | (17,6%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 72 847 | 96 613 | (23 766) | (24,6%) |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży | 11 398 | 9 632 | 1 766 | 18,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 11 398 | 9 632 | 1 766 | 18,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | (786) | (3 061) | 2 275 | (74,3%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | (786) | (3 082) | 2 296 | (74,5%) |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 260 827 | 335 508 | (74 681) | (22,3%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 254 151 | 325 183 | (71 032) | (21,8%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 79 939 | 94 929 | (14 990) | (15,8%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 72 061 | 93 531 | (21 470) | (23,0%) |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (41 128) | (37 856) | (3 272) | 8,6% |
Zysk na działalności operacyjnej | 30 933 | 55 675 | (24 742) | (44,4%) |
Wynik na działalności finansowej | (10 270) | (20 479) | 10 209 | (49,9%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 20 663 | 35 196 | (14 533) | (41,3%) |
Zysk netto | 15 092 | 22 836 | (7 744) | (33,9%) |
Telewizja WP w pierwszym półroczu 2020 zanotowała udział w rynku na poziomie 0,69% w grupie wiekowej 16-49, zajęła pierwsze miejsce wśród kanałów dostępnych na cyfrowym multipleksie MUX8. Według Nielsen Audience Measurement Telewizja WP osiągnęła 58% wzrostu względem pierwszego półrocza 2019 roku, co stanowi największy wzrost spośród wszystkich naziemnych kanałów ogólnotematycznych.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową oraz e-commerce. Jest właścicielem Strony Głównej WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy autocentrum.pl. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w lipcu 2020 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,1 mln Polaków.