„Nasza Europa” – nowy projekt „Gazety Wyborczej” realizowany we współpracy z Parlamentem Europejskim
Współczesne wyzwania Europy i wizje europejskiej przyszłości – m.in. te tematy będą poruszane w ramach nowego projektu „Gazety Wyborczej” „Nasza Europa”, powstającego przy wsparciu Parlamentu Europejskiego. Cykl tworzą m.in. analizy, reportaże, rozmowy oraz przeglądy prasy zagranicznej dotyczące idei i procesów kształtujących Unię Europejską w obliczu globalnej pandemii COVID-19. Materiały spod znaku „Nasza Europa” ukazywać się będą w serwisie Wyborcza.pl oraz co miesiąc na stronach „Wolnej Soboty”, czyli sobotniego magazynu „Gazety Wyborczej”. Pierwsza odsłona projektu ukaże się na łamach papierowego wydania dziennika już jutro, 6 marca 2021 r.
W ramach projektu „Nasza Europa” redakcja „Gazety Wyborczej”, we współpracy z Parlamentem Europejskim, będzie starała się odpowiedzieć na najważniejsze pytania, które czytelnicy dziennika stawiają sobie w czasach pandemii COVID-19. Celem projektu jest opisanie zmian, które zdeterminował koronawirus – zarówno w sferze gospodarki, społeczeństwa, polityki, kultury, zdrowia, a także refleksja nad przyszłością projektu europejskiego. Twórcy „Naszej Europy” chcą też wskazać i opisać działania Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego na rzecz walki z pandemią oraz zaprezentować najważniejsze pomysły, które będą kształtować przyszłość Europy w najbliższych latach.
Cykl będzie poruszał przede wszystkim tematy związane z wpływem pandemii COVID-19 na rozwój państw Unii Europejskiej, rolą Polski w Europie, wyzwaniami ekologicznym i próbą sprostania założeniom Nowego Zielonego Ładu. Jego częścią będzie też seria rozmów z wybitnymi politykami i intelektualistami o tym, jak powinna wyglądać przyszłość Unii Europejskiej. Prócz materiałów opracowanych przez redakcję „Gazety Wyborczej” „Naszą Europę” stworzą również analizy, reportaże i rozmowy o tematyce europejskiej z zagranicznych tytułów prasowych, z którymi „Gazeta Wyborcza” współpracuje w sojuszu LENA (Leading European Newspaper Alliance). Są to czołowe europejskie gazety: „El Pais”, „Die Welt”, „La Repubblica”, „Le Figaro”, „Le Soir”, „Tages-Anzeiger” i „Tribune de Genéve”. Redaktorami prowadzącymi projekt są Łukasz Grzymisławski, dziennikarz „Gazety Wyborczej” oraz Bartosz Wieliński, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.
W ramach projektu „Nasza Europa” ukaże się łącznie 245 tekstów, w tym 180 na łamach papierowego wydania „Gazety Wyborczej”. Wszystkie materiały stworzone w ramach cyklu ukażą się natomiast na Wyborcza.pl i – w zależności od poruszanej tematyki – będą publikowane w różnych działach serwisu, m.in. Opinie, Kraj, Zagranica, Gospodarka, Nauka i zdrowie. Dodatkowo w serwisie BiQdata.Wyborcza.pl będzie można znaleźć wyniki badań i infografiki opisujące i wizualizujące m.in. aktualne dane dotyczące wpływu pandemii na różne aspekty życia, skutków brexitu czy wyników sondaży dotyczących mniejszości społecznych. Wszystkie materiały będą opatrzone tagiem #naszaeuropa.
Teksty spod znaku „Nasza Europa” już teraz mogą czytać wszyscy subskrybenci treści Wyborcza.pl. Jutro, 6 marca 2021 r. w weekendowym wydaniu „Gazety Wyborczej” pojawi się natomiast pierwsza papierowa odsłona „Naszej Europy”, w której będzie można przeczytać m.in. rozmowę Piotra Cieślińskiego z Adamem Rajewskim o energii jądrowej, tekst Miłosza Wiatrowskiego o aktualnym kryzysie w Grecji czy wywiad ze słoweńskim filozofem Slavojem Žižekiem o tęsknocie za samotnością w czasach przed pandemią.
W ramach projektu powstał również podcast „Nasza Europa”, w którym będą poruszane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń w Unii Europejskiej. W pierwszym odcinku, którego premiera planowana jest na czwartek, 11 marca br., zastępca redaktora naczelnego Bartosz Wieliński rozmawiać będzie z redaktorem „Gazety Wyborczej” Miłoszem Wiatrowskim o projekcie oraz przyszłotygodniowych obradach Parlamentu Europejskiego nad wolnymi mediami w Polsce.Odcinków podcastu „Nasza Europa” będzie można słuchać w serwisie Wyborcza.pl, w aplikacji TOK FM Premium oraz na platformach streamingowych jak m.in. Spotify i YouTube.
„Naszą Europę” „Gazety Wyborczej” wspiera Parlament Europejski, który przyznał grant na realizację projektu. Materiały publikowane w ramach cyklu będą ukazywały się do końca czerwca 2022 r. – zarówno na łamach serwisu Wyborcza.pl, jak i w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej”.
– Od 2018 r. „Gazeta Wyborcza” konsekwentnie realizuje strategię partnerstw i projektów europejskich, dzięki której poszerzamy źródła informacji i dostarczamy naszym odbiorcom jeszcze więcej ciekawych i wartościowych treści. Czytelnicy „Gazety Wyborczej” doceniają jakościowe dziennikarstwo, chcą mieć dostęp do wiarygodnych informacji o Europie oraz współtworzyć europejską wspólnotę dzięki uczestnictwu w ważnych debatach na tematy, którymi żyją mieszkańcy innych krajów europejskich. Dlatego tak ważnym jest dla nas stworzenie im takiej możliwości – tym razem w ramach projektu „Nasza Europa”, realizowanego wspólnie z Parlamentem Europejskim. Chcemy, by był to także sposób na zacieśnianie relacji Polski z Europą i Unią Europejską – tłumaczy Joanna Krawczyk, dyrektor ds. partnerstw „Gazety Wyborczej”.
Projekt wspiera autopromocja na łamach papierowego wydania dziennika, w serwisie Wyborcza.pl oraz w mediach społecznościowych. Działania reklamowe przygotował zespół marketingu „Gazety Wyborczej”.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce. To codzienny wybór czytelników, którzy szukają informacji, opinii, analiz i komentarzy, chcą poszerzać swoją wiedzę o świecie, a także poszukują atrakcyjnej rozrywki i praktycznych porad. Treści dziennika dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – w serwisach internetowych Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec września 2020 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Gazety Wyborczej” przekroczyła 240 tys.