Jak “Gazeta Wyborcza” powstaje w pandemii? Specjalny reportaż zespołu wideo Wyborcza.pl o pracy redakcji
Czy można zdalnie dyskutować i spierać się o tematy artykułów? W jaki sposób redagować wydanie dziennika przez Teamsy? Jak w czasie pandemii wygląda praca fotoreporterów i dziennikarzy z tzw. pierwszej linii? O tym wszystkim można dowiedzieć się z wyjątkowego reportażu poświęconego codziennej pracy redakcji “Gazety Wyborczej”, który jest już dostępny na Wyborcza.pl. Jako pierwsi z materiałem zapoznali się członkinie i członkowie Klubu “Wyborczej” w specjalnym newsletterze “Kolegium W”.
– Nie uwierzyłbym, gdyby rok temu ktoś chciał mnie przekonać, że można robić gazetę, nie zaglądając nieustannie przez ramię grafikowi, który przygotowuje kolejne kolumny, nie czytając razem z korektorkami najważniejszych tekstów, nie stojąc przed „ścianą płaczu”, na której wywieszono całe wydanie strona po stronie, i nie sprawdzając na niej tytułów, leadów, zdjęć. To samo dotyczy naszego portalu internetowego. Byłem przekonany, że wydawcy muszą siedzieć obok siebie, być ze sobą w bezpośrednim kontakcie, rozmawiać, kłócić się. I mieć pod ręką redaktorów oraz dziennikarzy ze wszystkich działów, by wiedzieć z pierwszej ręki, nad czym pracują i co się dzieje na świecie. By móc błyskawicznie reagować – mówi Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego “Gazety Wyborczej”. – Pandemia koronawirusa wywróciła naszą pracę do góry nogami. Redakcja na Czerskiej z dnia na dzień opustoszała. Biurami stały się nasze własne mieszkania, dzieliliśmy je z dziećmi, łącząc zdalną pracę ze zdalną nauką.
Reportaż “Z gwarnej redakcji do świata ekranów. Tak Wyborcza powstaje w pandemii” pokazuje, jak wyglądała kiedyś i jak wygląda teraz praca zespołu dziennika. Wykorzystane w nim zostały nagrania z redakcji z dawnych czasów, gdy wszystko tętniło życiem, ale także nowe kadry, przedstawiające pracę dziennikarzy w domach i biurach oraz w terenie.
O tym, jak zmieniła się ich codzienność, opowiadają w reportażu m.in. fotoreporter “Wyborczej” Łukasz Cynalewski i dziennikarz poznańskiej redakcji Piotr Żytnicki. O wyzwaniach stojących przed zespołem “Gazety Wyborczej” mówią też redaktorzy naczelni dziennika – Adam Michnik, Jarosław Kurski i Bartosz T. Wieliński.
Prawie 20-minutowy reportaż przygotował zespół wideo Wyborcza.pl. Za scenariusz, reżyserię i realizację materiału wideo odpowiadała Paulina Nodzyńska. Zdjęcia przygotowali: Matylda Wierietielny, Dominik Łowicki, Łukasz Cynalewski, Paulina Nodzyńska; montaż i realizacja – Matylda Wierietielny.
Jako pierwsi reportaż mogli zobaczyć członkinie i członkowie Klubu “Wyborczej” – w piątek, 5 marca br. otrzymali oni link do materiału w specjalnym newsletterze “Kolegium W”, który co tydzień przedstawia kulisy pracy redakcji.
Obecnie wideo jest dostępne dla wszystkich internautów na Wyborcza.pl – https://wyborcza.pl/7,82983,26862209,z-gwarnej-redakcji-do-swiata-ekranow-tak-wyborcza-powstaje.html
Aby dołączyć do Klubu „Wyborczej”, należy wykupić najwyższy – Klubowy – pakiet prenumeraty cyfrowej na Wyborcza.pl/prenumerata. Zapewnia on pełen dostęp do strony Wyborcza.pl i aplikacji mobilnej „Gazety Wyborczej”, magazynów, m.in. „Książek. Magazynu do czytania” i 27 serwisów lokalnych, a także możliwość przekazania 2 dodatkowych prenumerat bliskim osobom. Prenumeratorzy mają też dostęp do archiwum „Gazety Wyborczej” (z ponad 4 mln artykułów od 1989 r.!), a w prezencie na powitanie otrzymują trzy miesiące darmowego dostępu do podcastów Radia TOK FM. Dodatkowo klubowicze mają bezpośredni kontakt z redakcją „Gazety Wyborczej” i mogą brać udział w ekskluzywnych spotkaniach organizowanych przez zespół dziennika.
„Gazeta Wyborcza” jest największym opiniotwórczym dziennikiem w Polsce. To codzienny wybór czytelników, którzy szukają informacji, opinii, analiz i komentarzy, chcą poszerzać swoją wiedzę o świecie, a także poszukują atrakcyjnej rozrywki i praktycznych porad. Treści dziennika dostępne są zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej – w serwisach internetowych Wyborcza.pl, w aplikacji mobilnej oraz w wersji na czytniki. „Gazeta Wyborcza” jest liderem procesu transformacji cyfrowej prasy w Polsce. Na koniec września 2020 r. społeczność prenumeratorów cyfrowego wydania „Wyborczej” przekroczyła 240 tys.