Kim jest polski słuchacz podcastów? Informacje z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce 2020”
Dojrzały, świadomy i miejski konsument – to właśnie słuchacz podcastów w Polsce. Audycje internetowe na żądanie docierają równomiernie do kobiet i mężczyzn, a przy tym są słuchane przez osoby wykształcone – 90% z nich posiada co najmniej wykształcenie średnie, a 47% ma dyplom wyższej uczelni. Większość słuchaczy chętnie dzieli się z innymi treściami z podcastów, a także akceptuje reklamy z nimi związane. To kolejne wnioski z drugiej edycji najobszerniejszego badania polskich słuchaczy podcastów przygotowanego przez Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Raport z badania Tandem Media „Słuchacz podcastów w Polsce”, zrealizowanego z Publicis Groupe w listopadzie 2020 r., przyniósł wiele ważnych informacji na temat osób korzystających z oferty podcastowej w Polsce. Przede wszystkim potwierdził, że jej zasięg w naszym kraju rośnie – w 2020 r. wyniósł 31%, co oznacza, że podcastów słucha już niemal co trzeci internauta, czyli prawie 9 milionów osób!
Kim są słuchacze podcastów? Aż 57% to osoby w wieku 35+. Najliczniejszą grupę stanowią odbiorcy mający od 25 do 34 lat – 25%, a kolejną – w wieku 35-44 lata – 24%. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, to w stosunku do badania z 2019 r. wzrósł udział słuchaczy podcastów z mniejszych i średnich miast, choć nadal najwięcej odbiorców tego medium mieszka na wsi – 34%, a 33% w miastach do 100 tys. mieszkańców. Co istotne, aż 47% badanych osób ma wyższe wykształcenie.
– Podcasty, choć nadal są młodym medium w Polsce, bardzo szybko upowszechniają się w naszym kraju – m.in. w związku z ogromną popularnością internetu i dynamiczną digitalizacją wielu dziedzin życia, jeszcze przyspieszoną przez pandemię. Ponad jedna trzecia internautów ankietowanych przez nas o interesujących ich tytułach podcastowych dowiaduje się z mediów społecznościowych. Spora grupa dociera do nich dzięki obserwowanym twórcom internetowym, np. vlogerom, albo dzięki poleceniom bliskich – znajomych czy rodziny – mówi Michał Dobrzański, dyrektor działu analiz i wsparcia biznesu Tandem Media.
O słuchanych przez siebie podcastach polscy internauci chętnie przekazują informacje innym – tak robi 46%, polecając dany cykl lub odcinek, a 21% badanych udostępnia audycje w mediach społecznościowych. Podcasty okazują się też być ważnym źródłem wiedzy – prawie połowa odbiorców wykorzystuje informacje zdobyte dzięki nim w rozmowach, a niemal jedna czwarta w pracy.
Dodatkowo z analizy Tandem Media płyną ważne informacje dotyczące zdolności zakupowej i decyzyjności słuchaczy podcastów – aż 21% to osoby decyzyjne w swoich miejscach pracy, a 26% dysponuje dochodem w wysokości min. 4 tys. zł (zarobki netto na osobę). To bardzo atrakcyjna grupa nie tylko dla twórców podcastów, ale i reklamodawców, którzy coraz bardziej interesują się rozwiązaniami promocyjnymi związanymi z tym medium. Tym bardziej, że większość badanych deklarowała już kontakt z tego typu reklamą – aż 69% akceptuje ją w postaci cyklu lub odcinka sponsorowanego, a 68% – rekomendacji konkretnej marki przekazywanej przez twórcę audycji.
Więcej informacji na temat słuchaczy podcastów w Polsce, ich wyborów oraz akceptacji treści reklamowych – w kolejnych informacjach na temat badania już wkrótce.
Badanie zaprojektowane przez brokera Tandem Media wykonało Publicis Groupe w listopadzie 2020 r. Respondenci to internauci, w wieku powyżej 15 lat (raport „Słuchacz podcastów w Polsce”, N=6365; CAWI, Tandem Media/Publicis Groupe).
Tandem Media, broker kinowo-radiowo-podcastowy, pośredniczy m.in. w sprzedaży czasu reklamowego w stacjach radiowych Grupy Radiowej Agora (Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda oraz TOK FM) i rozwija ofertę reklam audio związanych z podcastami.
Platforma podcastowa TOK FM to propozycja Agory dla wszystkich słuchaczy podcastów. Na tokfm.pl i w aplikacji TOK FM można sł uchać otagowanych i opisanych audycji Radia TOK FM, przedłużonych wersji programów radiowych, materiałów archiwalnych oraz podcastów tworzonych wyłącznie na potrzeby internetu. Subskrybenci dostępu Premium TOK FM mają do wyboru już ponad 75 tys. audycji politycznych, ekonomicznych, naukowych, poradniczych i innych. Dynamicznie rośnie też liczba wykupionych subskrypcji Premium TOK FM – z oferty stacji na koniec marca br. korzystało już ponad 25,7 tys. subskrybentów.