Nowy odcinek programu CNN Marketplace Europe po Światowym Forum Ekonomicznym w Davos
W najnowszym odcinku programu „Marketplace Europe” Richard Quest i Julia Chatterley z CNN relacjonują przebieg Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, gdzie liderzy polityczni i biznesowi zebrali się, aby przedyskutować najważniejsze problemy, z jakimi mierzy się świat. Program zostanie wyemitowany na antenie CNN International w niedzielę 19 czerwca o godzinie 19:00 CET.
Doroczne Światowe Forum Ekonomiczne w Davos odbyło się stacjonarnie po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią Covid-19. Szczyt po raz pierwszy został przeniesiony na maj. Obok niepewnego programu dot. gospodarki, tematami dyskusji były przede wszystkim wojna w Ukrainie, inflacja i zagrożenie recesją.
Quest spotyka się z Maurice’em Lévym, przewodniczący rady nadzorczej Publicis Groupe, trzeciej co do wielkości grupy reklamowej i komunikacyjnej na świecie. W rozmowie odnosi się on do stanu gospodarki: „Istnieje pewien rodzaj dychotomii pomiędzy gospodarką realną, której jesteśmy świadkami na podstawie zachowań konsumentów lub optymizmu dyrektorów generalnych, a z drugiej strony mamy giełdę, która znajduje się w stanie swobodnego spadku, przynajmniej w przypadku spółek technologicznych. Do tego dochodzi jeszcze wrzawa związana z nadchodzącą recesją lub rosnącą inflacją. Sytuacja jest dość nietypowa, ze względu na brak zbieżności między tym, co słyszymy, a tym, co obserwujemy na rynku” – mówi Lévy.
Rosyjska agresja na Ukrainę zmieniła spojrzenie wielu firm na przyszłość. Lévy opisuje, w jaki sposób ludzki wymiar wojny wpłynął na podejmowane decyzje: „Zmieniamy sposób, w jaki podchodzimy do biznesu. Dziś biznes oznacza wartości. Nie można prowadzić firmy, nie kierując się wartościami. I to jest powód, dla którego zdecydowaliśmy się wycofać z Rosji. Nie zmusiła nas do tego sama wojna, ponieważ nasz kraj w niej nie uczestniczy. Ale po ludzku, ze względu na wartości nie mogliśmy tam zostać”.
Prezes Volkswagena Herbert Diess twierdzi, że sytuacja rozwija się szybciej, niż ktokolwiek przewidywał, po tym jak wiele firm postanowiło wycofać się z Rosji. „To jest strukturalny przełom, który zmusza nas do przemyśleń. Pierwsza reakcja jest zawsze taka, że musimy stać się samowystarczalni, że powinniśmy wycofać się do naszych twierdz. Ale myślę, że to nie pomaga. Jest to zapewne jakieś rozwiązanie krótkoterminowe, jednak na dłuższą metę przynosi światu poważne szkody” – mówi korespondentce CNN.
Przy tak wielu nakładających się na siebie kryzysach, kwestie takie jak różnorodność, równość i inkluzywność (ang. diversity, equity and inclusion, DE&I) oraz zrównoważony rozwój mogą zostać odsunięte na dalszy plan. Ilham Kadri, dyrektor generalna Solvay, belgijskiej międzynarodowej firmy chemicznej, jest jedną z tych osób w świecie biznesu, które dbają o to, by tak się nie stało. Wyjaśnia Chatterley, dlaczego DE&I jest dla niej tak ważne: „Różnorodność… Dobrzy ludzie odchodzą pierwsi, jeśli nie dbasz o inluzywność i nie słuchasz ich. Dlatego przedkładam teraz I [inkluzywność] nad D [różnorodność], na pierwszym miejscu stawiam inkluzywność”.
Kadri mówi również o znaczeniu zrównoważonego rozwoju i o tym, jak młodzi ludzie inspirują zmiany w branży w kierunku bardziej zrównoważonych praktyk: „Spójrzmy na młodzież, chcą dołączać do firm, które mają misję, chcą wiedzieć, co zamierzamy robić. Mówię to z ręką na sercu, jako że jestem mamą, chcę dać coś od siebie i pozostawić planetę lepszą niż ta, na której teraz żyję. Ale to nie jest łatwe. Zwłaszcza my, branża chemiczna, jesteśmy postrzegani jako część problemu, a jesteśmy przecież częścią rozwiązania. Zajmujemy się elektryfikacją, bio oczyszczaczem. Przemysł chemiczny jest matką wszystkich przemysłów”.
Więcej o Marketplace Europe: https://edition.cnn.com/specials/business/marketplace-europe
Program Marketplace Europe zostanie wyemitowany na kanale CNN International w niedzielę 19 czerwca o godz. 19:00 CET, a także: w niedzielę 19 czerwca o godz. 6:30 CET i w środę 22 czerwca o godz. 15:45 i 21:45 CET