„Tydzień Zdrowia Psychicznego” – nowy psychologiczny projekt Wyborcza.pl
Już za 7 lat depresja będzie najczęściej występującą chorobą na świecie – tak wynika z danych WHO. W Polsce na różne zaburzenia psychiczne cierpi 8 mln dorosłych i ok. 4 mln dzieci. To dlatego z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego redakcja „Wyborczej” przygotowała specjalny projekt, w ramach którego na łamach Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl ukazywać się będą materiały na temat naszej kondycji psychicznej. Pod hasłem „Tydzień Zdrowia Psychicznego” publikowane będą teksty i podcasty, odbędą się też spotkania i dyskusje online. Pierwsze artykuły można przeczytać na Wyborcza.pl już dziś – w poniedziałek, 10 października 2022 r., a o godz. 11:15 rozpocznie się pierwsza z 4 debat online – z udziałem nastolatków.
Redakcja „Wyborczej” postanowiła poświęcić swój najnowszy projekt tematowi kondycji psychicznej Polaków, nawiązując do obchodzonego 10 października Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Od poniedziałku przez cały tydzień na Wyborcza.pl i na Wysokieobcasy.pl publikowane będą specjalne, tematyczne raporty, rozmowy z ekspertkami i ekspertami oraz reportaże.
Ich czytelnicy i czytelniczki będą się mogli zapoznać m.in. z nowymi danymi na temat stanu psychicznego Polek i Polaków przygotowanymi przez warszawski Instytut Psychiatrii i Neurologii, nauczyć się rozmawiać z osobą w kryzysie psychicznym, a także dowiedzieć się o nowych chorobach psychicznych i nauczyć się odróżniać ich warianty.
Eksperci, którzy rozmawiali z dziennikarzami „Wyborczej”, wyjaśnią np. dlaczego rezygnujemy z pracy oraz doradzą, jak zostać dobrym szefem i jak zadbać o relacje z kolegami i koleżankami. Specjalną uwagę redakcja poświęci tematyce problemów psychicznych wśród dzieci – jej rozmówcy wytłumaczą, jak nie dopuścić do samobójstwa i co daje młodym ludziom leczenie psychiatryczne.
W projekt „Tydzień Zdrowia Psychicznego” zaangażowane są różne działy i zespoły „Wyborczej”. M.in. redakcje lokalne Wyborcza.pl sprawdziły, jak radzi sobie, a w zasadzie nie radzi, system państwowej pomocy psychologicznej. Z kolei zespół Wyborcza.biz przygotował analizę cen leczenia psychiatrycznego i terapii, szukając odpowiedzi na pytanie, kogo na to stać.
„Wyborcza” zaprosi też swoich odbiorców do oglądania 4 tematycznych debat oraz ciekawych rozmów. Jako pierwsza odbędzie się Debata Młodych: „Wysłuchani czy pomijani?”. Monika Tutak, wicenaczelna „Wysokich Obcasów” zapyta w niej nastolatki o to, jak postrzegają świat, który im my – dorośli – fundujemy. Rozmowę będzie można oglądać na żywo w poniedziałek 10 października br. od godz. 11:00 na Wyborcza.pl i na profilu redakcji na Facebooku. W kolejnych debatach będzie mowa m.in. o: depresji i pracy w dobie kryzysu, a także o różnorodności i inkluzywności w pracy.
Natomiast wśród rozmów dostępnych dla użytkowników i użytkowniczek serwisów „Wyborczej” znajdą się m.in. wywiad Agnieszki Jucewicz, dziennikarki “Gazety Wyborczej” z pisarką Agnieszką Jelonek, autorką nagradzanej książki “Koniec świata, umyj okna” o wychodzeniu z nerwicy lękowej oraz Agnieszki Urazińskiej z psychologiem sportu Karolem Rucikowskim o tym, jak budować odporność psychiczną zawodników.
Z kolei dla miłośników podcastów Wyborcza.pl przygotowała rozmowę Stanisława Skarżyńskiego z Moniką Szubrycht wokół jej książki: “Silne i szczęśliwe dziecko. Jak chronić dzieci przed kryzysami psychicznymi”.
Więcej informacji o rozmowach – tutaj.
Wszystkie materiały – debaty, rozmowy i reportaże do obejrzenia i czytania będą dostępne od poniedziałku, 10 października do niedzieli, 16 października na Wyborcza.pl i Wysokieobcasy.pl.
Partnerami projektu „Tydzień Zdrowia Psychicznego” są State Street, Wellbee i Sanprobi.
Akcję wspiera kampania promocyjna, która obejmie serwisy internetowe, media społecznościowe, prasę i radio, a także autopromocja m.in. na Wyborcza.pl i w tradycyjnym wydaniu dziennika. Kreacje przygotował zespół marketingu „Wyborczej”.
Dodatkowo „Wysokie Obcasy” zachęcają wszystkich do czytania najlepszych, eksperckich materiałów psychologicznych m.in. w cotygodniowym Newsletterze psychologicznym, do którego może zapisać się każdy prenumerator cyfrowej treści dziennika poprzez stronę: wyborcza/newslettery.