Wybrane dokumenty Międzynarodowego Festiwalu Watch Docs w Pleyerze!
Rusza kolejna edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Watch Docs. Już wkrótce w Playerze zadebiutuje wyjątkowa kolekcja składająca się z wyselekcjonowanych specjalnie dla użytkowników serwisu tytułów. Znajdą się w niej ciekawe i ważne pozycje poruszające kwestie praw człowieka. Wszystkie będą dostępne na platformie bez opłat i bez konieczności logowania.
Od 2 do 11 grudnia potrwa 22. już edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych Watch Docs. Prawa człowieka w Filmie. Podczas organizowanego w formie hybrydowej – pokazy w kinach oraz online – wydarzenia zostanie pokazane ponad 50 najlepszych tytułów poświęconych kwestii praw człowieka. Również w tym roku TVN i Player towarzyszą wydarzeniu.
Już w niedzielę 4 grudnia w warszawskim kinie Muranów zostanie premierowo pokazany materiał dokumentalny autorstwa reporterów „Superwizjera” – „Młoda Białoruś”. Wcześniej dziennikarz TVN24 Radomir Wit poprowadzi rozmowę z zaproszonymi gośćmi, wśród których znajdą się twórcy pełnometrażowego dokumentu – Łukasz Ruciński i Patryk Szczepaniak, politolog Pawieł Usau, a także przedstawicielka Białoruskiego Młodzieżowego Hubu, Stasia Glinnik. A już za kilka tygodni – w 2023 r. – „Młoda Białoruś” trafi do Playera.
Tuż po zakończeniu Festiwalu Watch Docs – 12 grudnia – w Playerze zadebiutuje wyjątkowa kolekcja zawierająca wybrane dokumenty. Filmy będą dostępne w serwisie za darmo.
Oto tytuły, które już wkrótce będą mogli zobaczyć użytkownicy Playera:
„O ZWIERZĘTACH I LUDZIACH”
„O zwierzętach i ludziach” to niezwykła próba przedstawienia znanej niektórym widzom dramatycznej historii małżeństwa Żabińskich. Wysiłek włożony przez opiekunów warszawskiego zoo w ratowanie Żydów podczas II wojny światowej przybliżył już publiczności w 2017 roku hollywoodzki film “Azyl”. Łukaszowi Czajce udaje się jednak nie tylko uzupełnić historię Jana i Antoniny Żabińskich poprzez niepublikowane materiały archiwalne i fragmenty pamiętników Antoniny, ale też nadać jej zupełnie nowy wymiar. Oryginalnie zaczynając opowieść z perspektywy zwierząt mieszkających w ogrodzie zoologicznym, reżyser pozwala wybrzmieć uniwersalnemu pytaniu o to, czym jest człowieczeństwo.
„ADOPCIAKI”
Największe schronisko dla zwierząt w Holandii. Każdy dzień wypełniają tu te same czynności – sprzątanie, karmienie, konsultacje weterynaryjne, treningi i testy behawioralne. Ponure wnętrza kontrastują z poświęceniem pracowników i wolontariuszy, którym przyświeca wspólny cel – znaleźć jak najlepsze domy dla swoich podopiecznych: porzuconych psów, kotów, gryzoni i ptaków. Obserwujemy zmagania tych zwierząt, widzimy, jak bliską relację nawiązują z opiekunami i kibicujemy ich postępom. Nie każda historia ma jednak szczęśliwe zakończenie. Niektóre przypadki są szczególnie trudne, a holenderski system ochrony zwierząt domowych jest nieubłagany.
„ZIELONE KŁAMSTWA”
Ekologiczne produkty – sposób na ocalenie świata przed katastrofą – czy sprytny marketingowy chwyt, napędzający konsumpcję? Werner Boote analizuje w swoim filmie rynek „zielonych” dóbr – począwszy od artykułów spożywczych a skończywszy na elektrycznych samochodach. Podróżując po świecie, zagląda za kulisy nowego, ekologicznego wizerunku korporacji. Demaskuje marketingowe strategie, które rosnącą świadomość społeczeństw Zachodu w kwestii ekologii potrafią wykorzystać do zwiększenia zysków. Pokazuje, jak często proste socjotechniczne triki wpływają na nasze postrzeganie danego produktu jako przyjaznego środowisku. Kiedy daliśmy sobie wmówić, że kupując „świadomie”, ratujemy świat? I że nasze zaangażowanie na rzecz środowiska może sprowadzić się właśnie do tego – do konsumenckich wyborów?
„BIAŁY ŚWIAT WEDŁUG DALLIBORKA”
Dalibor K., robotnik koło czterdziestki, mieszkający z matką Vĕrą w bloku, w małym morawskim mieście, twórca amatorskich parodii horrorów i gniewnych piosenek, którymi dzieli się w Internecie, jest neonazistą. Nieśmiało randkuje z Janą i nie może wybaczyć matce sprowadzenia do domu nowego partnera, który jednak z czasem wkrada się w jego łaski, wygłaszając coraz ostrzejsze ksenofobiczne deklaracje. Zresztą w zjadliwie absurdalnej, pełnej niepokojącego czarnego humoru i wciąż eskalującej dokumentalnej tragikomedii Klusáka najbardziej uderza właśnie reakcja otoczenia na poglądy Dalibora.
„NATURE IS MY HOMELAND”
Zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Musimy nauczyć się żyć ze świadomością, że ludzie w nieodwracalny sposób zmienili świat, który dzielą z milionami innych gatunków. Które z nich najlepiej przystosowały się do życia w miastach? Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz przyrody? Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, które potrafią się przystosować do życia wśród śmieci? ©KFF 2021
„PUNKT ZAPALNY”
Nie ma chyba w dzisiejszej Polsce symbolu równie silnie dzielącego społeczeństwo, co prastary znak przymierza, zgody i harmonii – tęcza. Julita Wójcik tworzyła swoją tęczową instalację artystyczną w pogodnej i inspirującej atmosferze Domu Pracy Twórczej Wigry, z myślą o wielu znaczeniach i konotacjach przywoływanego symbolu – wszystkich pozytywnych. Wkrótce jednak, gdy kolorowy i łączący w zamierzeniu prezent dla utrudzonego społeczeństwa stanął na warszawskim Placu Zbawiciela, okazał się dla niektórych podarunkiem nie do przyjęcia. Jednoznacznie skojarzona z ruchem LGBT Tęcza w Warszawie płonęła siedem razy. Tym bardziej pokochali ją ci, którzy nie chcieli godzić się z symboliczną przemocą. Podobnie pełne napięć okazały się historie licznych rozsianych po Polsce nawiązań do słynnej instalacji. W filmowej opowieści Wojtka Jankowskiego nierozerwalnie łączą się ze sobą dosłowność i przenośnia, konkretna społeczna obserwacja i metafora o rzadko spotykanej sile wyrazu.
„ZAPYTAJ SEKSPERTA”
“Moja żona ma dziwny nawyk dodawania gościom do herbaty kilku kropel swojego moczu – to ją podnieca, czy to bezpieczne?”- to jedno z najdziwniejszych pytań, jakie dostał 93-letni indyjski odpowiednik Michaliny Wisłockiej. “Ludzie myślą, że wymyślam te wszystkie pytania, ale to byłoby za dużo jak na jednego człowieka” – komentuje dr Watsa, tytułowy sekspert. Bohaterem filmu jest pełen humoru i elegancji starszy pan o postępowych poglądach i nowoczesnej wiedzy. Swoją działalność edukacyjną zaczął podczas 40-letniej pracy w zawodzie ginekologa. Poza kolumną w poczytnej gazecie przyjmuje pacjentów w ramach konsultacji seksuologicznych, odpowiada na pytania w Internecie, odbiera telefony, występuje w programach telewizyjnych i na konferencjach. Pomaga mu asystentka, która prowadzi również zajęcia w szkołach, jednak to wszystko kropla w morzu potrzeb. A także ciągła walka z tabu i z protestami. Dlatego dr Watsa nie pozwala sobie na emeryturę i stara się zostawić po sobie jak najwięcej. Dokument Vaishali Sinhi to wspaniały portret indyjskiego ojca edukacji seksualnej i hołd dla jego tytanicznej pracy.
„NIEPLANOWANE”
W Polsce podjęto właśnie próbę zaostrzenia i tak już restrykcyjnego prawa antyaborcyjnego. Tymczasem w Holandii jedyną walką, jaką muszą stoczyć kobiety na tym polu, jest walka wewnętrzna – podjęcie osobistej decyzji o tym, czy są gotowe na macierzyństwo, czy nie. Kiki, Eva i Chrisey zdecydowały się na przerwanie nieplanowanej ciąży. Szczerze opowiadają o emocjach, jakie towarzyszyły im w tym ważnym i bardzo trudnym dla nich czasie. Ten poruszający, intymny i bardzo subtelny obraz bez uproszczeń nie daje łatwych odpowiedzi. Pokazuje wielowymiarowość tematu, jakim jest aborcja, oddając głos w tej sprawie kobietom.
„SĘDZIOWIE POD PRESJĄ”
Byli uczeni, że mają przemawiać jedynie przez swoje orzeczenia, zachowywać dystans, wstrzemięźliwie uczestniczyć w życiu publicznym. Ale etyka zawodowa zobowiązała ich też do odważnej obrony sędziowskiej niezawisłości. Swój film Kacper Lisowski i Iwona Harris poświęcili tym polskim sędziom, którzy w czasach ataku na wolne sądy posłuchali głosu etyki. W krótkim czasie Igor Tuleya, Waldemar Żurek, Dorota Zabłudowska i inni bohaterowie filmu narodzili się na nowo, jako sędziowie-obywatele, którzy ramię w ramię z niezależnymi prokuratorami, adwokatami i społeczeństwem obywatelskim bronią naszego prawa do niezależnych sądów. Po raz pierwszy pełną emocji historię ich nierównej walki będziemy mogli śledzić z bliska, na dużym ekranie. Jest tak wciągająca i przekonująca, że jej filmowanie zmieniło twórców w artystów zaangażowanych. Miejmy zatem nadzieję, że „Sędziowie pod presją” zwiastują przebudzenie polskiego dokumentu zaangażowanego – sfilmowana w nim rzeczywistość nie pozostawia wątpliwości, że najwyższy już na to czas.