Formuła 1 wraca na legendarny tor! Grand Prix™ Monako i cały sezon F1® na Viaplay
Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023! Siódma runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się Monako. Czy na słynącym z nieprzewidywalności ulicznym torze Circuit de Monaco, któryś z rywali będzie w stanie przełamać dotychczasową dominację kierowców Red Bulla? Czy zmiany wprowadzone w bolidach pozostałych zespołów przyniosą oczekiwane efekty? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay!
Max Verstappen i Sergio Perez od początku sezonu F1® praktycznie nie schodzą z podium. Tempa starają się im dotrzymać dwaj byli mistrzowie Fernando Alonso (Aston Martin) i Lewis Hamilton (Mercedes), ale przewaga ‘Czerwonych Byków’ nad resztą stawki systematycznie się powiększa. Zmagania w Grand Prix™ Monako rozpoczną się od sesji treningowej w piątek 26 maja o godz. 13:15. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 28 maja od godz. 13:25.
Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi F1®, a także zmagania kierowców Formuły 2, Formuły 3 i włoskiej Formuły 4 z polskim komentarzem oraz najwyższej jakości programy studyjne, w tym podsumowanie każdego Grand Prix™ w Magazynie F1® tylko na Viaplay! Do zobaczenia na #ViaF1!
Nieoczekiwana przerwa i bolidy w nowej odsłonie
Dramatyczna sytuacja spowodowana powodziami w północnych Włoszech, skłoniła władze F1® do odwołania zaplanowanego na ubiegły weekend Grand Prix™ Emilii-Romanii na legendarnym torze Imola. Decyzję poprzedziły konsultacje przeprowadzone przez przedstawicieli Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), władz Włoch i regionu Emilia-Romania oraz organizatora szóstej rundy mistrzostw świata – Automobile Club d’Italia.
Dłuższa przerwa dała zespołom nieco więcej czasu na dopracowanie zmian w bolidach, które po raz pierwszy miały zostać przetestowane właśnie we Włoszech. Z drugiej jednak strony specyfika toru w Monako jest zupełnie inna niż obiektu w Imoli, dlatego skuteczność wprowadzonych modyfikacji zostanie ostatecznie zweryfikowana podczas kolejnego Grand Prix™, które już za tydzień odbędzie się w Hiszpanii.
Najwięcej zmian wprowadził Mercedes, a obejmują one: przednie zawieszenie, podłogę, sekcje boczne czyli tzw. sidepody, wewnętrzny układ chłodzenia, prawdopodobnie również dyfuzor oraz dalsze zmiany w mechanice pod poszyciem samochodu. Wprowadzone przez stajnię z Brackley modyfikacje są więc naprawdę szerokie i poważnie zmieniają całą koncepcję bolidu Mercedesa na ten sezon.
Rywale również jednak nie próżnują – Aston Martin i McLaren także dokonały znaczących zmian w swoich samochodach. Zadebiutują z nimi w Monako, aby ostatecznie sprawdzić je w boju na Circuit de Barcelona-Catalunya tydzień później.
Nieprzewidywalny tor w Monako
Circuit de Monaco to obiekt bardzo specyficzny, wymaga innych ustawień w bolidach, ryzyko uderzenia w bariery jest naprawdę duże. Ma to zresztą odzwierciedlenie w kursach bukmacherskich przed wyścigiem. Stawki za zwycięstwo obrońcy tytułu Maxa Verstappena są wyraźnie większe niż podczas innych Grand Prix™, uwzględniają bowiem uwarunkowania toru w Monako i duże większe ryzyko kraksy.
Wyścigi o Grand Prix™ Monako odbywają się od 1929 roku, a od 1950 roku są zaliczane do mistrzostw świata Formuły 1. Zawody na ulicach tego niewielkiego księstwa położonego nad Morzem Śródziemnym należą do najstarszych na świecie i przyciągają wielu celebrytów oraz osób na co dzień nie interesujących się wyścigami. W ostatnich latach organizatorzy z Monako stracili jednak kilka przywilejów, takich jak inny format wyścigowego weekendu czy własna produkcja sygnału telewizyjnego, ponieważ władze F1® kładą mocny nacisk na ujednolicenie formy poszczególnych, wyścigowych rund i wymagają od wszystkich dostosowania się do panujących standardów.
Tor uliczny w Monako to najkrótszy, najwęższy i najwolniejszy obiekt w całym kalendarzu Formuły 1. Jest to obiekt, gdzie wyprzedzanie jest niezwykle trudne, kierowca jadący 2-3 sekundy wolniej wciąż jest w stanie skutecznie blokować rywala. Wszystkie wyścigi F1® rozgrywane są na dystansie pomiędzy 305, a 310 kilometrów, tymczasem ten w Monako liczy ich „tylko” 260. Wszystko spowodowane jest niską średnią prędkością – statystycznie jedynie 35% dystansu okrążenia pokonywane jest z pełną prędkością. Gdyby wyścig był rozgrywany na standardowym dystansie, trwałby dłużej niż regulaminowe dwie godziny.
Czy ktoś dogoni Czerwone Byki?
Po pięciu rozegranych rundach Grand Prix™ zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i konstruktorów dominuje ekipa Red Bulla. W klasyfikacji kierowców liderem jest broniący tytułu Max Verstappen (119 pkt.), któremu po piętach depcze kolega z zespołu Sergio Perez (105 pkt.). Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 75 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 56, a więc ponad dwukrotnie mniej niż prowadzący Holender.
Znakomite wyniki Red Bulli przełożyły się również na klasyfikację konstruktorów, w której zespół z Milton Keynes, z 224 punktami na swoim koncie, w zasadzie już na początku sezonu zdominował rywali. Drugi w zestawieniu Aston Martin uzbierał bowiem „tylko” 102 punkty, trzeci Mercedes ma ich 96, a czwarte Ferrari 78. Pozostałe zespoły w stawce od wspomnianej czwórki dzieli już przepaść.
Z uwagi na specyfikę toru w Monako, swoją szansę na triumf w ten weekend widzi wspomniany Alonso. „Jeżeli powiedziałbym, że przyjechałem tu nie myśląc o zwycięstwie, to skłamałbym. Wiemy, że Monako czy Singapur to specyficzne tory, gdzie trzeba złapać pewność siebie w treningach, by jechać jak najbliżej barier. I tak, będę tu atakował jeszcze mocniej niż zwykle” – zapowiada Hiszpan.
Wszyscy zastanawiają się czy Red Bull wciąż będzie pozwalać obu swoim kierowcom na bezpośrednią rywalizację. „Max i Sergio uwielbiają się ścigać, obaj chcą wygrywać i dlatego ich zatrudniliśmy. Wszystko będzie zależało od tego, co będą robić na torze. Niech naciskają na siebie jak tylko mogą, ale z zachowaniem odpowiedniego marginesu. Bezpieczeństwo naszych bolidów zawsze traktujemy priorytetowo – podkreśla szef zespołu, Christian Horner.
Nowy format relacji – zespół F1® Viaplay Polska zaprasza!
Użytkownicy Viaplay w Polsce mają dostęp do niezwykle obszernych i przygotowanych z najwyższą starannością relacji z wyścigów F1® – z najnowocześniejszą produkcją studyjną, reportażami z torów, analizami oraz komentarzami najlepszych specjalistów od tematyki Formuły 1 i sportów motorowych. Ponadto podczas wyścigów subskrybenci platformy mają do wyboru również cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.
Za komentarz podczas sesji treningowych, sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Monako odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z Księstwa informować będzie Aldona Marciniak.
Studio poprowadzi Maciej Jermakow, a jego gośćmi będą najlepsi dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce: Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik, Robert Smoczyński, Kamila Kotulska oraz Patryk Sokołowski, były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i Marcin Budkowski, były Dyrektor Wykonawczy zespołu Alpine F1.
Magazyn F1 i międzynarodowa ekipa Viaplay
O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w Magazynie F1, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Na najnowsze wydanie magazynu zapraszamy w poniedziałek, 29 maja, o godz. 17:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Monako analizować będą: Maciej Jermakow, Bartosz Pokrzywiński, Bartosz Budnik i Patryk Sokołowski.
Zespół dziennikarski F1® w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również znakomici dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk David Coulthard, Finowie Mika Häkkinen i Heikki Kovalainen oraz Duńczyk Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.
Nie tylko F1
Oprócz najszybszej serii wyścigowej świata użytkownicy Viaplay mogą pasjonować się także wyścigami Formuły 2, Formuły 3 oraz włoskiej Formuły 4. Transmisje z wszystkich wymienionych serii odbywają się z polskim komentarzem, podobnie jak transmisje z wyścigów serii IndyCar, również dostępne dla polskich widzów na platformie Viaplay.
Do zobaczenia w Viaplay, nowym domu F1® w Polsce!
#ViaF1
Formula 1® Grand Prix™ de Monaco 2023 – plan transmisji:
piątek (26.05)
godz. 13:15-15:45 / pierwszy trening F1
godz. 15:00-16:30 / kwalifikacje F2
godz. 16:45-19:30 / drugi trening F1
godz. 18:40-19:50 / kwalifikacje Porsche Super Cup Live
sobota (27.05)
godz. 10:55-12:15 / sprint F3
godz. 12:10-13:40 / trzeci trening F1
godz. 14:10-15:40 / sprint F2
godz. 14:55-18:55 / studio i kwalifikacje F1
niedziela (28.05)
godz. 07:55-09:25 / wyścig F3
godz. 09:35-11:15 / wyścig F2
godz. 11:50-13:10 / wyścig Porsche Super Cup Live
godz. 13:25-19:00 / studio i wyścig F1
poniedziałek (29.05)
godz. 17:30-19:30 / magazyn F1