Sport w TVViaplay

Pierwsza odsłona sprintu na torze w Spa – Grand Prix™ Belgii i cały sezon F1® na Viaplay!

Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2023! Dwunasta runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się w Belgii. Tym razem na torze Spa-Francorchamps zaplanowano tylko jedna sesję treningową i dwie sesje kwalifikacyjne. Wszystko dlatego, że po raz pierwszy w historii Grand Prix™ Belgii kierowcy rywalizować będą o punkty zarówno w sprincie jak i wyścigu głównym.

 

W klasyfikacji kierowców zdecydowanie prowadzi Max Verstappen, który jak dotąd aż dziewięciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Już na półmetku sezonu Holender może być w zasadzie pewien obrony mistrzowskiego tytułu. Lidera starają się gonić partner z zespołu Red Bulla Sergio Perez oraz dwaj byli mistrzowie i legendy F1® Fernando Alonso (Aston Martin) i Lewis Hamilton (Mercedes). Czy będą w stanie zagrozić Verstappenowi w Spa, gdzie obrońca tytułu może liczyć na żywiołowe wsparcie tysięcy holenderskich kibiców? Odpowiedź już w ten weekend tylko na Viaplay!

Zmagania w Formula 1 MSC Cruises Belgian Grand Prix™ 2023 rozpoczną się od piątkowych sesji treningowych. Studio i transmisja z wyścigu odbędzie się w niedzielę 30 lipca od godz. 13:55. Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi F1®, a także zmagania kierowców Formuły 2, Formuły 3 i włoskiej Formuły 4 z polskim komentarzem oraz najwyższej jakości programy studyjne, w tym podsumowanie każdego Grand Prix™ w Magazynie F1® tylko na Viaplay! Do zobaczenia na #ViaF1!

Zmiana harmonogramu, pierwsza odsłona sprintu w Spa

Na początku bieżącego sezonu Formuła 1, FIA oraz zespoły F1® porozumiały się w sprawie zmian w formacie weekendów sprinterskich. Co za tym idzie w Belgii już po raz trzeci będziemy mogli pasjonować się rywalizacją w sprintach w nowej, zmienionej formule, w której zyskały one pełną niezależność. Będzie to zarazem debiut nowej odsłony sprintu na belgijskim torze.

Zgodnie z nowym formatem, w piątek odbędzie się trening oraz kwalifikacje do niedzielnego wyścigu głównego. W sobotę nie będzie już treningów, a zamiast tego rozgrywane będą trzy kolejne kwalifikacje do sprintu, które będą decydowały o kolejności startowej do sprintu głównego, który stał się całkowicie osobnym wyścigiem.

Uwielbiany przez kierowców

Tor Spa-Francorchamps został zaprojektowany w 1920 roku, a już dwa lata później obiekt został oddany do użytku i odbył się na nim inauguracyjny wyścig. Pierwszy wyścig o GP Belgii datuje się na rok 1925. Po szeregu mniejszych i większych zmian na przestrzeni lat, na początku 2022 roku tor poddano gruntownej modernizacji.

Współcześnie Circuit de Spa-Francorchamps organizuje wiele wyścigów serii samochodowych, a w szczególności zawody długodystansowe. Zmodernizowane ostatnio zaplecze pozwala również na organizację wyścigów motocyklowych. W opinii wielu jest to jeden z najlepszych torów wyścigowych na świecie. Zróżnicowany układ, wymagające zakręty, dobre miejsca do wyprzedzania, bardzo duże różnice poziomów i zmienne warunki pogodowe sprawiają, że jest on wręcz uwielbiany przez kierowców.

Z uwagi na długie proste na belgijskim obiekcie najlepiej radzą sobie samochody z najmocniejszymi silnikami. Z uwagi na zróżnicowanie nitki toru w jego poszczególnych sektorach bardzo często między zespołami (a nawet w ramach jednego zespołu) występują różnice w doborze tylnych skrzydeł i poziomu docisku aerodynamicznego. W charakterystykę toru wpisanych jest kilka miejsc dobrych do wyprzedzania, dlatego jest to jeden z nielicznych obiektów, gdzie tempo kwalifikacyjne nie odgrywa kluczowej roli, bo ewentualne straty można stosunkowo łatwo dorobić w wyścigu głównym.

Na nadchodzące dni prognozowana jest deszczowa aura, co według Maxa Verstappena może w znaczący sposób wpłynąc na wydarzenia podczas wyścigu. “Nie mogę doczekać się sprintu w Belgii. Weekend zapowiada się na deszczowy, więc zobaczymy, jaki to będzie miało wpływ na zawody, bo to zawsze czyni je nieco bardziej interesującymi i chaotycznymi. Spa to oczywiście mój ulubiony tor w kalendarzu, więc niecierpliwie oczekuję na wyścig i spotkania z fanami” – zapowiada obrońca tytułu.

Zmiany w Ferrari

Do istotnej, choć zapowiadanej już wcześniej zmiany doszło w Ferrari, które ogłosiło, że po ponad czterech sezonach spędzonych w zespole, ze stanowiska dyrektora sportowego odszedł w tym tygodniu Laurent Mekies.

“Począwszy od Grand Prix Belgii, część obowiązków Laurenta Mekiesa na pit wallu będzie wykonywał Diego Ioverno, który obejmie rolę dyrektora sportowego. Będzie on odpowiedzialny za wszystkie sprawy sportowe, a także za kontakty z FIA. Ioverno jest weteranem Scuderii, który pracował w Maranello przez ostatnie 23 lata. Wraz ze swoimi kolegami z pit wall, szefem inżynierii toru Matteo Togninallim oraz strategiem wyścigowym Ravinem Jainem, będzie podlegał bezpośrednio dyrektorowi zespołu, Fredowi Vasseur’owi”czytamy w oficjalnym komunikacie włoskiej stajni.

Zmiana ta nie jest zaskoczeniem, bowiem jeszcze w kwietniu zespół AlphaTauri ujawnił, że jego nowym szefem będzie właśnie Mekies. Francuz ma objąć stery we wspieranej przez PKN ORLEN ekipie wraz z początkiem 2024 roku.

McLaren nadrabia zaległości

Podczas trzech poprzednich wyścigów – w Austrii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech – kierowcy McLarena zdobyli łącznie aż 70 punktów, a cały zespół dał wyraźny sygnał, że wraca do walki o miejsca na podium. Wszystko dzięki wprowadzonym poprawkom, których efekty przewyższyły oczekiwania i sprawiły, że bolid MCL60 pozwolił Lando Norrisowi oraz Oscarowi Piastri na dołączenie do czołowych czterech ekip. Na Silverstone Norris finiszował jako drugi, a Piastri był czwarty. Z kolei przed tygodniem na Hungaroringu Norris ponownie był drugi, a Piastri zajął piąte miejsce. Obaj kierowcy McLarena zapowiadają walkę o czołowe lokaty także w Belgii.

Tymczasem przewaga Red Bulla nad resztą stawki nie podlega nawet najmniejszym dyskusjom. Zespół z Milton Keynes, z 452 punktami na swoim koncie, już w pierwszej połowie sezonu zdeklasował rywali. Drugi w zestawieniu Mercedes uzbierał bowiem ponad dwukrotnie mniej punktów, bo „tylko” 223 punkty, trzeci Aston Martin ma ich 184, a czwarte Ferrari 167. Piąty w zestawieniu McLaren ma na swoim koncie 87 „oczek”, a szóste Alpine 47.

W klasyfikacji kierowców F1® przewaga Maxa Verstappena powiększa się z każdym kolejnym triumfem obrońcy tytułu. Holender zwyciężał w Bahrajnie, Australii, USA, Monako, Hiszpanii, Kanadzie, Austrii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech. Dwa pozostałe wyścigi, w Arabii Saudyjskiej i Azerbejdżanie, wygrał jego partner z zespołu Sergio Perez. Oznacza to, że ‘Czerwone Byki’ zgarnęły w tym sezonie komplet jedenastu zwycięstw! Verstappen zgromadził jak dotąd 281 punktów, drugi Perez ma ich 171. Trzeci w stawce Fernando Alonso (Aston Martin) uzbierał 139 oczek, a czwarty Lewis Hamilton (Mercedes) 133.

Nowy format relacji – zespół F1® Viaplay Polska zaprasza!

Użytkownicy Viaplay w Polsce mają dostęp do niezwykle obszernych i przygotowanych z najwyższą starannością relacji z wyścigów F1® – z najnowocześniejszą produkcją studyjną, reportażami z torów, analizami oraz komentarzami najlepszych specjalistów od tematyki Formuły 1 i sportów motorowych. Ponadto podczas wyścigów subskrybenci platformy mają do wyboru również cztery inne, dodatkowe streamy: track positioning, onboard, timing oraz pitlane.

Za komentarz podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix™ Belgii odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. O najnowszych doniesieniach z toru w Spa informować będzie Maciej Jermakow.

Studio poprowadzi Aldona Marciniak, a jej gośćmi będą najlepsi dziennikarze i eksperci sportów motorowych w Polsce: Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński oraz Marcin Budkowski – były dyrektor wykonawczy zespołu Alpine F1, Patryk Sokołowski – były inżynier aerodynamiki w zespołach F1® (m.in. McLaren Racing i Scuderia Ferrari) i Kacper Sztuka – 17-letni kierowca włoskiej Formuły 4, który w poprzedni weekend popisał się nie lada wyczynem, wygrywając wszystkie trzy wyścigi F4 rozgrywane na torze Paul Ricard we Francji.

Magazyn F1 i międzynarodowa ekipa Viaplay

O najbardziej emocjonujących pojedynkach, kontrowersjach, oczarowaniach, rozczarowaniach i technicznych innowacjach nasi eksperci oraz zaproszeni goście dyskutować będą w Magazynie F1, podsumowującym wydarzenia każdego Grand Prix™. Na najnowsze wydanie magazynu zapraszamy w poniedziałek, 31 lipca, o godz. 15:30. Wydarzenia oraz wyniki Grand Prix™ Belgii analizować będą: Bartosz Budnik, Bartosz Pokrzywiński, Robert Smoczyński i Patryk Sokołowski.

Zespół dziennikarski F1® w Viaplay to nie tylko redakcja w Polsce, ale również znakomici dziennikarze i eksperci z innych krajów, w których platforma udostępnia zmagania najlepszych kierowców na świecie. W tym gronie znajdują się m.in. legendarni kierowcy F1®: Brytyjczyk David Coulthard, Finowie Mika Häkkinen i Heikki Kovalainen oraz Duńczyk Tom Kristensen. Treści tworzone przez reporterów i ekspertów Viaplay z innych krajów, w tym ich analizy eksperckie i wywiady z kierowcami Formula 1®, również są dostępne dla widzów platformy w Polsce.

Nie tylko F1

Oprócz najszybszej serii wyścigowej świata użytkownicy Viaplay mogą pasjonować się także wyścigami Formuły 2, Formuły 3 oraz włoskiej Formuły 4. Transmisje z wszystkich wymienionych serii odbywają się z polskim komentarzem, podobnie jak transmisje z wyścigów serii IndyCar, również dostępne dla polskich widzów na platformie Viaplay.

Do zobaczenia w Viaplay, nowym domu F1® w Polsce!

#ViaF1

Formula 1 MSC Cruises Belgian Grand Prix™ 2023 – plan transmisji:

piątek (28.07)

godz. 09:55-11:10 / trening F3

godz. 11:00-12:20 / trening F2

godz. 13:20-15:35 / trening F1

godz. 14:55-16:05 / kwalifikacje F3

godz. 15:50-17:00 / kwalifikacje F2

godz. 17:00-19:10 / kwalifikacje wyścig F1

sobota (29.07)

godz. 09:55-11:15 / sprint F3

godz. 11:55-14:05 / kwalifikacje sprint F1

godz. 13:40-15:10 / sprint F2

godz. 15:25-19:30 / studio i sprint F1

niedziela (30.07)

godz. 08:25-09:55 / wyścig F3

godz. 09:55-11:40 / wyścig F2

godz. 13:55-19:00 / studio i wyścig F1

poniedziałek (31.07)

godz. 15:30-17:15 / magazyn F1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *