Grupa Kino Polska – wyniki III kw. 2023
Wzrost przychodów i zysku netto Grupy Kino Polska po III kwartałach 2023 roku.
– Po III kw. 2023 r. Grupa Kino Polska odnotowała przychody na poziomie 214,7 mln zł (+5,1% r/r), głównie za sprawą wzrostu przychodów z nadawania kanałów płatnych i sprzedaży praw licencyjnych.
– Zysk netto Grupy po 9 miesiącach br. wyniósł 32,5 mln zł (+15,5% r/r), zaś wynik EBITDA 87,7 mln zł (+2,7% r/r).
– Rentowność netto Grupy wzrosła do 15,1%, tj. o 1,4 p.p. więcej niż rok wcześniej.
– Na koniec III kw. 2023 r. Grupa powiększyła nadwyżkę finansową do 38,4 mln zł.
– Przychody z emisji zwiększyły się o 5,3% r/r i stanowiły 52,7% całkowitej sprzedaży Grupy. Wpływy z reklam utrzymały się na niemal tym samym poziomie co rok wcześniej (-0,3% r/r), a ich udział w przychodach ogółem stanowił 34,4%.
– Przychody na rynkach międzynarodowych wyniosły 74 mln zł (+7,4% r/r) i stanowiły 34,5% całkowitych przychodów Grupy.
– Marża EBITDA wyniosła 40,9% wobec 41,8% rok wcześniej.
– Średni udział kanałów Grupy w oglądalności widowni komercyjnej narastająco po III kw. 2023 r. wyniósł 2,56% (SHR%, All 16-59, live), tj. o 6,6% mniej r/r, co częściowo wynika ze zmian regulacyjnych.
– Pomimo że warunki dla nadawców telewizyjnych wciąż nie są optymalne, osiągamy satysfakcjonujące wyniki finansowe. W naszych przychodach widzimy także dalsze efekty współpracy z Grupą CANAL+, w efekcie wynik segmentu Produkcja kanałów TV zwiększył się ponad dwukrotnie, wobec poprzedniego roku. Obniżyliśmy także część kosztów związanych z nadawaniem kanałów, co pozytywnie wpłynęło na wynik netto Grupy Kino Polska – podsumowuje Katarzyna Woźnicka, członkini zarządu Grupy Kino Polska, CFO oraz COO w SPI International B.V.
Po III kw. br. największy udział w przychodach Grupy Kino Polska miał segment Kanały filmowe marki FilmBox i kanały tematyczne (115,3 mln zł łącznie z emisji i reklamy, +7,1% r/r). Podobnie jak w poprzednich okresach, wpływy z emisji rosły głównie w Polsce i na Węgrzech. Na rynku czeskim, gdzie Grupa prowadzi sprzedaż reklam, przychody w tym segmencie wzrosły o 30% r/r, do niemal 5 mln zł.
W samym trzecim kwartale br. segment Stopklatka powiększył przychody rok do roku, jednakże w tym segmencie nadal widoczny jest wpływ zmian regulacyjnych oraz wymagających warunków rynku telewizji naziemnej. W efekcie po III kw. br. segment ten osiągnął 30,3 mln zł sprzedaży z reklam, tj. mniej o 3,2% r/r. Także Kanały marki Kino Polska wygenerowały niższe niż rok wcześniej przychody, w wysokości 24,4 mln zł, tj. 10,4% mniej niż rok wcześniej. Jednak, dzięki względnie stabilnemu poziomowi kosztów tego segmentu, Grupa notuje w nim dodatni wynik.
Segment Zoom TV poprawił swój wynik rok do roku, zwiększając przychody po trzech kwartałach br. o 14,1% (17,9 mln zł), jednocześnie wyraźnie utrzymując pod kontrolą koszty, które są niższe niż rok wcześniej, zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i narastająco. Na wymagającym rynku telewizji naziemnej kanał Zoom TV poprawił wynik oglądalności bazując m.in. na atrakcyjnych produkcjach własnych. W rezultacie segment ten zanotował swój najlepszy dotychczasowy wynik, pomniejszając po III kw. br. stratę do 3,6 mln zł, wobec 10,5 mln zł straty rok wcześniej.
Segment Produkcja kanałów telewizyjnych wygenerował w okresie 9 miesięcy tego roku przychody w wysokości 3 mln zł (+121,6% r/r), co jest m. in. efektem realizacji wspólnych produkcji i zadań na rzecz innych podmiotów z Grupy CANAL+. Sprzedaż praw licencyjnych po trzech kwartałach br. wzrosła do 22,6 mln zł (+13% r/r).
Po 9 miesiącach 2023 r. kanały Grupy Kino Polska nadawane w Polsce osiągnęły łącznie 2,56% udziału w oglądalności widowni komercyjnej, tj. o 6,6% mniej w porównaniu z tym samym okresem 2022 r. (SHR%, All 16-59, live).
Stopklatka osiągnęła udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 1,18% (-7,3% r/r) (SHR%, All 16-59, live), zaś oglądalność Zoom TV, drugiego kanału naziemnego Grupy, wzrosła o 5,4% r/r, przez co kanał ten zyskał udział 0,64% oglądalności (SHR%, All 16-59). Kanał Kino Polska wypracował udział w oglądalności widowni komercyjnej na poziomie 0,41% (-19,3% r/r) (SHR%, All 16-59, live), a Kino Polska Muzyka 0,06% (SHR%, All 16-59; live) (-24,8% r/r). Udział Kino TV w oglądalności widowni komercyjnej wyniósł 0,25% (SHR%, All 16-59, live), podobnie jak rok wcześniej.
– Obecność w Grupie Canal+ i SPI International pozwala Grupie Kino Polska umacniać pozycję na rynku medialnym, a także skutecznie konkurować w coraz bardziej wymagającym środowisku. Wykorzystujemy doskonałe know-how polskiego zespołu w uruchamianiu i rozwoju nowych kanałów pod marką CANAL+ na rynkach Europy Środkowo–Wschodniej, co ma odzwierciedlenie w wynikach Grupy Kino Polska – mówi Erwan Luherne, członek zarządu Grupy Kino Polska oraz CEO SPI International B.V.
foto. Grupa Kino Polska