Nowy projekt Outriders i Gazeta.pl – reportaż z granicy USA i Meksyku w czterech odsłonach
Wyniki wyborów w Stanach Zjednoczonych będą miały wpływ na przyszłość świata. Nic więc dziwnego, że tamtejsza kampania wyborcza elektryzuje nie tylko Amerykanów. Ważną rolę odgrywa w niej zwłaszcza temat imigrantów. Kolektyw reporterski Outriders udał się na granicę amerykańsko-meksykańską, aby pokazać, jak wygląda tamtejsza codzienność. Materiały stworzone przez reporterów, w tym reportaż 360°, będzie można zobaczyć na stronie Gazeta.pl.
Kolektyw Outriders dociera do miejsc, w których dzieją się historie ważne, choć często pomijane w przekazie medialnym. Tym razem jego dziennikarze udali się do Stanów Zjednoczonych, by pokazać życie na granicy amerykańsko-meksykańskiej. Wykorzystując niezwykle kreatywne podejście do różnych form dziennikarskich, przygotowali cztery materiały ukazujące tamtejszą rzeczywistość. Od 21 października br. na Gazeta.pl można oglądać reportaż 360° pt.
„Old Camp”, od 23 października br. dostępny będzie materiał pt. „Through the Wall” – reportaż 360° z mapą, od 29 października br. – „Migrant Messages”, czyli projekt zapisów rozmów na WhatsApp z migrantami, a od 2 listopada br. – komiks o Dory Rodriguez, czyli historia aktywistki wspierającej migrantów rysowana przy pomocy sztucznej inteligencji.
– Migranci czy obcy, jak nazywa ich Donald Trump, odgrywają kluczową rolę w trwającej kampanii prezydenckiej w USA – mówi Kuba Górnicki z Outriders. – I choć te wybory wiele znaczą dla całego świata, to są szczególnie ważne dla Polski ze względu na trwającą wojnę w Ukrainie. Polska też mierzy się z problemem migracji, stąd też chcieliśmy się skupić na tym zjawisku. Tak zrodził się pomysł na projekt „Crossing Points”/ “Punkty przejściowe” – chcieliśmy przybliżyć to, co dzieje się na granicy amerykańsko-meksykańskiej, skoro to kluczowa sprawa w tych wyborach. Zaskoczyło nas wiele – zachowanie służb, organizacje wspierające migrantów czy zaangażowanie kościoła katolickiego i wiernych w pomoc migrantom – dodaje Górnicki.
– W Gazeta.pl z uwagą śledzimy amerykańską kampanię, bo jesteśmy jej ciekawi tak samo, jak nasi czytelnicy. Co tydzień w piątek emitujemy specjalne wyborcze odcinki podcastu “Co to będzie w Ameryce”, a we wtorki serwujemy przegląd kampanijnych wydarzeń w pigułce. Współpraca z Outriders daje nam i naszym czytelnikom dodatkową perspektywę. Możemy wejść w wydarzenia, zobaczyć je od środka. Przeniesiemy się do obozu, gdzie migranci szukają schronienia, zobaczymy mur, poznamy historie ludzi w drodze z pierwszej ręki. Również w Polsce mierzymy się z problemem migracji i tak samo jak w Stanach, nie jest to problem jednowymiarowy. Dlatego tak ważne jest, byśmy widzieli, wiedzieli i rozumieli więcej – mówi Agata Kalińska, szefowa działu Nowe Trendy w Gazeta.pl.
To nie pierwsza współpraca portalu Gazeta.pl z reporterami z Outriders. Do tej pory we współpracy z kolektywem reporterskim zrealizowany został m.in. reportaż o migracji z Libanu – „Wiza donikąd”, cykl „Białoruskie domino” o powyborczych wydarzeniach z 2020 r. u naszych wschodnich sąsiadów oraz projekt „Jeden dzień w…” we współpracy z serwisem Ukrayina.pl. Ten ostatni projekt przyniósł Outriders Paszport Polityki w kategorii „Kultura cyfrowa” za rok 2022.
foto,źródło. Agora