Jak Polacy słuchają muzyki?
Urządzenia mobilne, a przede wszystkim smartfony, z roku na rok stają się coraz popularniejsze wśród Polaków – również w kontekście słuchania muzyki. Aż 97.3 proc. ankietowanych Global Web Index1 korzysta nich, by uzyskać dostęp do treści online – w tym treści audio. Co ciekawe, przeszło 68 proc. słucha muzyki w możliwie najwyższej jakości dźwięku.
Już nie tylko przystępne cenowo „pchełki”
Według danych GWI z ostatnich czterech kwartałów najchętniej wybieranym źródłem muzyki jest platforma streamingowa Spotify (58.8 proc.), zaś w drugiej kolejności – o dziwo – plasuje się klasyczne radio FM (37.6 proc.). Kolejnym wartym uwagi aspektem jest wysoka popularność jakościowego sprzętu do konsumpcji treści audio – jako istotny wskazuje ten czynnik przeszło 2/3 ankietowanych:
– Przejście użytkowników do cyfrowej ery, postępujące głównie ze względu na wzrost penetracji smartfonów w społeczeństwie, przekłada się na wybór sprzętu audio wyższej klasy. Posiadacze nowoczesnych komórek nie są jednorodną grupą. Osoby korzystające z kolejnych, innowacyjnych modeli telefonów budują swoją świadomość w zakresie urządzeń oferujących wysoką „przestrzenność” dźwięku, precyzyjne tony średnie czy potężne basy – mówi Maksymilian Rojek, Senior Country Manager Poland marki Teufel. – Obserwujemy zdecydowany wzrost popytu o 122 proc.2 na słuchawki Real Blue Pro z segmentu premium, charakteryzujące się trójstopniową redukcją szumów dla bezkompromisowych wrażeń z odsłuchu niezależnie od warunków otoczenia użytkownika. Podobnie sytuacja prezentuje się w segmencie kolumn głośnikowych, ale i nie tylko ich. Udział procentowy kolumn podłogowych w torcie sprzedaży Teufel zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 20 p.p. Z kolei jeden z naszych flagowych produktów – radio 3sixty – z roku na rok zwiększa swój udział rynkowy w kraju nad Wisłą, co potwierdza popularność tradycyjnego radia w kontekście źródła muzyki – zaznacza Maksymilian Rojek.
Dopasowane do Ciebie
Wspomniane badanie określiło również wybory dokonywane przez polskich melomanów. W odróżnieniu od ubiegłych lat, kiedy najczęściej słuchano całych albumów, współcześni odbiorcy najchętniej odtwarzają playlisty własnego autorstwa – co stanowi aż 65.6 proc. wskazań. Uzasadniają to wyborem muzyki, która towarzyszy im przy codziennych aktywnościach – 78.3 proc odpowiedzi.
– Indywidualizm to kolejny z przejawów współczesnej kultury. Konsumenci pragną wyrazić się przez ubiór, muzykę czy język jakim się posługują. W dobie ekstremalnie popularnej customizacji, personalizacji i możliwości wprowadzania własnych preferencji odejście od słuchania long play’i „od A do Z” na rzecz własnych list z ulubionymi utworami stało się normą – mówi Manager Teufel. – W Teufel poszliśmy jeszcze o krok dalej. Dzięki naszym głośnikom Teufel Home można bezprzewodowo streamować ulubione utwory za pośrednictwem Airplay 2, Google Cast, Bluetooth, Spotify Connect, w najlepszej jakości. Wykorzystujemy tutaj otwarty system streamingu, który umożliwia współpracę głośników niezależnie od producenta. Dzięki aplikacji Teufel Home z łatwością można kontrolować, sortować i odtwarzać swoje ulubione utwory z własnej kolekcji muzycznej oraz ulubione stacje radiowe. Prawie wszystkie aplikacje, takie jak Spotify, mogą być streamowane bez żadnych przeszkód bezpośrednio na głośnikach Teufel Home. Uciążliwe procesy konfiguracji, zapoznawanie się z nowymi aplikacjami lub problemy z kompatybilnością należą już do przeszłości. Dodatkowe opcje połączeń sprawiają, że te głośniki streamingowe mają uniwersalne możliwości zastosowania. To kolejny krok w zapewnieniu wysokiego komfortu fanom muzyki. Oprócz jakości samego dźwięku, dokładamy starań, by doświadczenie słuchacza było jak najbardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb – podsumowuje Rojek.
Badanie GWI nt. preferencji konsumpcji treści audio objęło grupę 2 742 respondentów zamieszkujących teren Polski i dotyczyło okresu Q3 2023 – Q2 2024.
foto,źródło. Lautsprecher Teufel