60 kamer Canon na planie reality show The Traitors
Emitowany na antenie TVN “The Traitors” okazał się w Polsce prawdziwym telewizyjnym hitem. Reality show jest adaptacją znanej gry Mafia, w której uczestnicy, podzieleni na dwie grupy, wykonują zadania – często pod presją czasu i emocji. Aby zarejestrować wszystko, co dzieje się na planie, potrzebny jest niezawodny sprzęt, który poradzi sobie w najbardziej wymagających warunkach. W drugim sezonie do tego celu wykorzystano aż 60 kamer marki Canon.
„The Traitors” to jeden z najchętniej oglądanych programów ostatnich lat. Polska edycja zadebiutowała na antenie TVN 28 lutego 2024 roku, a niespełna rok później swoją premierę miał drugi sezon. Uczestnicy rywalizowali na terenie specjalnie przygotowanego tajemniczego zamku, który na czas programu stał się rozległym planem filmowym.
Specjalnie przygotowana przestrzeń i infrastruktura
Produkcja tego formatu to duże logistyczne i techniczne wyzwanie – zarówno ze względu na dynamikę show, jak i potrzebę stałego monitorowania uczestników w różnych warunkach i przestrzeniach. Plan zdjęciowy był wymagający: rozległy, wielopoziomowy, częściowo ciemny, a atmosfera na nim panująca była pełna napięcia i nieprzewidywalnych sytuacji wynikających ze specyfiki programu.
Obiekt, w którym nagrywano program, został kompleksowo zaaranżowany. Zamek doświetlono – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz – oraz wyposażono w infrastrukturę techniczną niezbędną do obsługi kilkudziesięciu urządzeń. Część scenografii zbudowano na miejscu, w specjalnie stworzonym do tego warsztacie.
Kamery PTZ – niewidoczne, ale niezawodne
Ze względu na charakter produkcji, większość ujęć rejestrowano przy użyciu zdalnie sterowanych kamer PTZ. Na planie rozmieszczono modele Canon CR-N700 i CR-N500, starannie ukryte w przestrzeni, by pozostać niewidocznymi dla uczestników. Dzięki zdalnemu sterowaniu możliwe było uchwycenie naturalnych reakcji i zachowań bez obecności operatorów.
– Produkcja reality show to jedno z największych wyzwań w realizacji wideo. Dzieje się dużo, często w tym samym czasie w różnych miejscach, a każdą scenę trzeba uchwycić za pierwszym razem. Dlatego cieszy mnie, że nasze rozwiązania zostały wykorzystane podczas produkcji drugiego sezonu „The Traitors” – mówi Szymon Boniecki, Business Development Manager z Canon Polska.
Wysoka jakość obrazu i elastyczność działania
Kamery CR-N700 oraz CR-N500 rejestrują obraz w jakości do 4K UHD, wykorzystując przetworniki CMOS typu 1.0. Obsługują wiele protokołów transmisji wideo, w tym Canon XC, oferując także funkcję automatycznego śledzenia, dzięki zastosowaniu aplikacji Auto Tracking. Posiadają także zoom optyczny i cyfrowy oraz możliwość precyzyjnego zdalnego sterowania – cechy kluczowe w realizacji tak złożonej produkcji.
Wsparcie systemu Canon Cinema
Dopełnieniem systemu były kamery z serii Canon Cinema: EOS R5 C, EOS C70, EOS C300 Mark III, EOS C500 Mark II i najnowszy EOS C400. Używano ich m.in. do ujęć z dalszej perspektywy i zbliżeń na twarze uczestników. Wszystkie kamery współpracowały z wysokiej klasy obiektywami RF, takimi jak RF 24-105mm f/2.8 Z czy RF 100-300mm f/2.8.
Zarówno kamery PTZ, jak i Cinema EOS zostały zintegrowane w jeden system, zarządzany zdalnie dzięki protokołowi Canon XC. Realizatorzy mogli z jednego miejsca śledzić wszystkie ujęcia na bieżąco i sterować urządzeniami – od zmiany kadru po regulację zoomu.
– Możliwość pracy w jednym, spójnym ekosystemie znacząco ułatwiła przygotowania. W trakcie zdjęć mogliśmy zdalnie kontrolować cały zestaw kamer, co dawało dużą elastyczność i pozwalało sprawnie rejestrować to co dzieje się na planie – mówi inżynier TVN.
W obliczu produkcyjnego wyzwania
W produkcji drugiego sezonu „The Traitors” wykorzystano łącznie blisko 60 kamer Canon – w tym 46 modeli PTZ i 11 kamer z serii Cinema EOS z obiektywami RF. Na planie pracowały także kontrolery Canon RC-IP1000 oraz profesjonalne monitory referencyjne Canon DP-V1711.
Mimo trudnych warunków i wysokich oczekiwań realizacyjnych, sprzęt Canon okazał się niezawodnym wsparciem, umożliwiając sprawną rejestrację wszystkich wydarzeń i emocji – dokładnie tak, jak wymaga tego format oparty na napięciu i obserwacji.
foto, źródło. Canon
