Technologia - Promocje

7 mitów na temat weryfikacji kierowców jeżdżących z aplikacją Bolt

Dla 61% osób korzystających z aplikacji do zamawiania przejazdów taksówkami najważniejsza dla poczucia bezpieczeństwa w podróży jest wiedza, kim jest kierowca z którym jadą. Pomimo dostępności tych informacji i uszczelnionego procesu weryfikacji tożsamości kierowców, wspieranego przez rozwiązania technologiczne, wciąż funkcjonuje wiele mitów dotyczących kierowców świadczących usługi przejazdów np. z Bolt. Teraz firma postanowiła obalić kilka najczęściej powtarzanych.

 

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Bolt 61% osób przyznało, że widoczność imienia kierowcy, floty dla której pracuje a także informacja o trasie przejazdu bardzo lub zauważalnie zwiększa poczucie bezpieczeństwa podczas podróży. Co więcej, niemal co 10 z badanych osób deklaruje, że nie skorzystałoby z przejazdu, gdyby takie informacje nie były dostępne w aplikacji.

Mit: Kierowcy nie przechodzą żadnej weryfikacji

PRAWDA: Od początku 2023 roku kierowcy dołączający do platformy Bolt musieli obowiązkowo przedstawić szereg dokumentów do weryfikacji: ważny dokument tożsamości, polskie prawo jazdy, zaświadczenie o niekaralności, ważne badania psychologiczne oraz orzeczenie lekarskie. Ponadto kierowcy są zobligowani do zweryfikowania się osobiście w Punktach Obsługi Kierowców, które działają we wszystkich miastach, w których obecny jest Bolt lub w ich okolicy. Od 17 czerwca 2024 r. wszyscy kierowcy, Ci już wcześniej korzystający z aplikacji oraz nowi, współpracujący z platformą Bolt posiadają ważne polskie prawo jazdy, zweryfikowane zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów, w tym również w systemie CEPIK.

Mit: Nie da się zweryfikować, kto mnie wiezie

PRAWDA: W aplikacji, po zamówieniu przejazdu znajduje się imię oraz zdjęcie profilowe kierowcy, które by zostać zaakceptowane, musi spełniać pewne standardy tj. być wyraźne i przedstawiać twarz kierowcy. Ponadto w panelu informacyjnym o kierowcy znajdują się także informacje o przedsiębiorcy wykonującym przewóz, którym może być partner flotowy. Pasażer przed rozpoczęciem przejazdu widzi również średnią ocen danego kierowcy oraz liczbę odbytych przejazdów.

Mit: Kierowcy nie są sprawdzani pod kątem karalności

PRAWDA: Każdy kierowca, który dołącza do platformy Bolt musi przedstawić zaświadczenie o niekaralności. Takie zaświadczenie dostarcza zarówno w formie elektronicznej, jak i w ramach osobistego stawiennictwa w Punkcie Obsługi Kierowcy, gdzie w ramach swoich kompetencji agenci Bolt sprawdzają dokument. Zaświadczenie o niekaralności, które dostarczają kierowcy jest wydawane na ich wniosek z Krajowego Rejestru Karnego.

Mit: Kierowcy mogą korzystać z czyjegoś konta

PRAWDA: Od maja 2022 roku działa weryfikacja tożsamości w czasie rzeczywistym. Polega ona na tym, że w losowy sposób kierowca jest proszony o zrobienie sobie zdjęcia selfie i przesłania go do weryfikacji. Jeśli nie przejdzie takiej weryfikacji, jego konto zostaje tymczasowo zawieszone do wyjaśnienia. W takiej sytuacji kierowca nie może wykonywać przejazdów do wyjaśnienia sprawy. W ten sposób Bolt sprawdza regularnie (bo co 50 przejazdów lub przynajmniej raz w tygodniu) czy za kierownicą siedzi osoba zarejestrowana w aplikacji.

Mit: Kierowcy nie mają odpowiednich kwalifikacji

PRAWDA: Bolt prowadzi także liczne działania edukacyjne. Od 2022 roku firma regularnie współpracuje z Fundacją Feminoteka, z którą wspólnie stworzyła pierwsze na rynku materiały edukacyjne dla kierowców, omawiające tematy prawidłowego zachowania, bezpieczeństwa i uwarunkowań kulturowych. W 2024, podczas spotkania kierowczyń, przedstawicielka Fundacji poprowadziła szkolenie dla uczestniczek. Również w ubiegłym roku odbyło się szkolenie dla przedsiębiorców, którzy mogą być partnerem flotowym zatrudniającym kierowców, z zasad bezpiecznej jazdy, które w ramach współpracy przeprowadziło Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Od połowy czerwca ub.r. wszyscy kierowcy są zobligowani do posiadania polskiego prawa jazdy. Bolt natychmiast dostosował się do tej zmiany prawa i bez wyjątku sprawdza posiadanie wymaganego dokumentu, weryfikując jego ważność w CEPiK-u.

Mit: Kierowcy nie ponoszą odpowiedzialności za swoje zachowanie

PRAWDA: Kierowców świadczący usługi przejazdów zamawianych przez aplikację, obowiązują takie same przepisy jak innych uczestników ruchu drogowego. Oznacza to, że za jazdę niezgodną z przepisami mogą otrzymać np. mandat. Ze swojej strony, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przejazdów, Bolt w przypadku otrzymania zgłoszenia na temat jednego z kierowców, zawsze współpracuje z organami ścigania w celu wyjaśnienia sprawy. W niektórych sytuacjach, Zespół Bezpieczeństwa może podjąć decyzję o tymczasowym lub trwałym zawieszeniu dostępu do aplikacji.

Bolt współpracuje z organami ścigania, reaguje na wszelkie zgłoszenia z ich strony i podejmuje niezbędne działania. Aby usprawnić wzajemną wymianę informacji, stworzyliśmy specjalny, przeznaczony dla policji adres mail oraz telefon kontaktowy. Ponadto organizujemy szkolenia dla Policji z zakresu naszych procedur, aby ta współpraca przebiegała sprawnie i jak dotąd z takiego szkolenia skorzystało blisko 1700 funkcjonariuszy.

Mit: w aplikacji Bolt, kierowcy to nie taksówkarze

PRAWDA:  Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy kierowca świadczący usługi przejazdów zamawianych przez aplikację musi posiadać wszelkie wymagane dokumenty uprawniające do przewozu osób. Wlicza się to również wypis z licencji i identyfikator (w miastach, które tego wymagają), które wydawane są przez Urząd Miasta. Również samochody muszą być prawidłowo oznaczone: posiadać lampę taxi oraz oznaczenie miejskie (np. w Warszawie herb na drzwiach i powyżej number boczny).

Rozwiązania bezpieczeństwa w aplikacji

Bolt nieustannie rozwija swoje rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, zarówno dla pasażerów, jak i kierowców. W ostatnich latach firma wprowadziła m.in. weryfikację tożsamości kierowców w czasie rzeczywistym, przyciski alarmowe w aplikacji czy też nagrywanie dźwięku w czasie przejazdu.

– Bezpieczeństwo pasażerów to dla nas priorytet. Zaufanie budujemy poprzez transparentność: użytkownik dokładnie wie, kto go wiezie, i może w każdej chwili zweryfikować te informacje w aplikacji. Dzięki rozwiązaniom technologicznym, weryfikacji kierowców w trybie stawiennictwa osobistego oraz działaniom edukacyjnym dbamy o to, by każda podróż była komfortowa i bezpieczna – mówi Paweł Kuncicki, General Manager Bolt w Polsce.

Pod koniec ub. roku Bolt zapowiedział globalną, trzyletnią inwestycję w wysokości 100 mln euro na rzecz wsparcia kluczowej pracy Zespołu ds. Bezpieczeństwa i rozwoju funkcji bezpieczeństwa w aplikacji.

foto, źródło. Bolt

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *