Wyniki finansowe Lenovo w II kwartale
Grupa Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) poinformowała dzisiaj o swoich wynikach za drugi kwartał roku finansowego zakończony 30 września 2017 r.
Przychody wyniosły 11,8 mld USD, co stanowi 5-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku oraz 18-procentowy w porównaniu z pierwszym kwartałem. Wzrost przychodów z kwartału na kwartał uzyskano we wszystkich trzech głównych obszarach działalności: centra danych, urządzenia mobilne oraz komputery PC i urządzenia inteligentne. Świadczy to skutecznej realizacji trójfalowej strategii, która przynosi konsekwentnie coraz lepsze wyniki w skali całej oferty firmy. W drugim kwartale roku finansowego dochód przed opodatkowaniem Lenovo wzrósł o 104 mln USD, co stanowi znaczne odbicie od straty z poprzedniego kwartału.
– Przychody wyniosły 11,8 mld USD, co stanowi wzrost o 5% w ujęciu rok do roku i 18% z kwartału na kwartał
– Przychody przed opodatkowaniem wzrosły o 104 mln USD w ujęciu kwartał do kwartału, do 35 mln USD
– Lenovo zdecydowanie realizuje swoją trójfalową strategię pomimo wciąż trudnych warunków rynkowych
– Lenovo finalizuje joint venture z Fujitsu
– Podstawowy zysk na akcję wyniósł 1,26 centa USD czyli 9,85 centa hongkońskiego
Po wprowadzeniu na rynek w ubiegłym kwartale najobszerniejszej w swojej historii oferty oraz restrukturyzacji kanałów sprzedaży dział Lenovo Data Center Group (DCG) odnotował wzrost obrotów w ujęciu rok do roku poza Chinami, a w szczególności w Europie i Ameryce Północnej, już drugi kwartał z rzędu.
Nowe telefony Moto osiągają dobre wyniki na wszystkich kluczowych rynkach, dlatego dział Mobile Business Group (MBG) Lenovo również odnotował wzrost obrotów w ujęciu rok do roku, wysoką dynamikę dostaw w Zachodniej Europie, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej, a także wysoki ogólny wzrost przychodów, już trzeci kwartał z rzędu.
Dział PC/Smart Devices Group (PCSD) Lenovo, który utrzymał rentowność we wszystkich regionach i odnotował rekordowy udział w rynku na poziomie 21,3% w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wprowadził na rynek Star Wars: Jedi Challenges — nowy produkt rzeczywistości rozszerzonej we współpracy z firmą Disney — i obchodził na zakończenie kwartału 25. jubileusz słynnego ThinkPada.
Firma Lenovo sfinalizowała ponadto umowę o joint venture z Fujitsu, w ramach której obie firmy będą wykorzystywać globalny potencjał handlowy, badawczo-rozwojowy i produkcyjny oraz obsługę klientów Fujitsu, a także międzynarodową skalę i obecność Lenovo na rynkach całego świata.
Lenovo korzysta z okazji do dynamicznego wzrostu oraz partnerskiej współpracy, szczególnie na kluczowych rynkach. Nowa spółka joint venture umocni Lenovo na pozycji lidera w segmencie PC na całym świecie i przyczyni się do dalszego wzrostu rentowności firmy.
„W ostatnim kwartale poczyniliśmy kolejne postępy w przekształcaniu firmy zgodnie z naszą trójfalową strategią. Utrzymaliśmy przodującą w branży rentowność działu PC i prześcignęliśmy rynek w ujęciu rok do roku. Dzięki przekształceniom w dziale centrów danych umocniliśmy dział sprzedaży, mamy nową globalną strukturę kanałów sprzedaży i programy dla partnerów oraz konkurencyjne produkty. Dział urządzeń mobilnych nadal pracuje nad wzrostem rentowności, ale na wielu rynkach odnotowaliśmy zwiększenie udziału w rynku powiązane z wysokim wzrostem zysków” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „Połączenie zintensyfikowanej realizacji strategii zbudowaniem solidnych fundamentów jest nadal mocną stroną Lenovo. Dobrym tego przykładem może być poprawa wyników naszego oddziału w Brazylii. Będziemy nadal inwestować w budowę podstaw i zasadniczych kompetencji naszych dwóch głównych motorów rozwoju, co będzie przynosić stabilny i trwały zwrot”.
Zysk brutto firmy wzrósł o 0,3% w ujęciu rok do roku do poziomu 1,6 mld USD, co stanowi poprawę o 18,2% w ujęciu kwartał do kwartału. Marża brutto nieco wzrosła z kwartału na kwartał do poziomu 13,7%. Zysk operacyjny wzrósł o 94 mln USD w ujęciu kwartał do kwartału. Podstawowy zysk na akcję wyniósł 1,26 centa USD czyli 9,85 centa hongkońskiego. Rada Dyrektorów Lenovo ustaliła zaliczkę na poczet dywidendy w wysokości 6 centów hongkońskich za akcję.
OMÓWIENIE WYNIKÓW DZIAŁÓW
Dział PC and Smart Devices (PCSD) Lenovo odnotował imponujący, siedmioprocentowy wzrost obrotów w ujęciu rok do roku i 20-procentowy w ujęciu kwartał do kwartału do poziomu 8,4 mld USD. Średnia cena sprzedaży produktów PCSD wzrosła o sześć procent w ujęciu rok do roku za sprawą koncentracji na innowacyjności i ofercie produktów o wyższej wartości oraz obniżenia priorytetu produktów o niższej wartości.
Dział PCSD, oferujący komputery PC, tablety i urządzenia inteligentne, ponownie osiągnął rentowność we wszystkich regionach i utrzymał ją na rekordowym w branży poziomie 4,4%. Poprawę wyników w tym kwartale dział zawdzięcza lepszemu miksowi produktowemu Lenovo, który doceniają klienci. Dostawy PC Lenovo kształtowały się na poziomie 14,5 mln sztuk, które nie zmieniły się w ujęciu rok do roku, podczas gdy rynek ogółem odnotował niewielki spadek. Dostawy tabletów Lenovo wzrosły o 8,9% w ujęciu rok do roku do 2,97 mln sztuk, podczas gdy rynek odnotował spadek o 9,4%.
W tym samym kwartale firmy Lenovo i Disney wprowadziły na rynek entuzjastycznie oceniany zestaw Star Wars: Jedi Challenges — nowy produkt rzeczywistości rozszerzonej na motywach Gwiezdnych Wojen, który zapewni fanom tej serii nieosiągalne dotychczas wrażenia. Dostępny w tym sezonie świątecznym zestaw Jedi Challenges obejmuje działające ze smartfonem gogle AR Lenovo Mirage AR, kontroler-miecz świetlny (Lightsaber Controller), lokalizator (Tracking Beacon) oraz wiele godzin gry w świecie Gwiezdnych Wojen. Liczba zamówień w przedsprzedaży napawa dużym optymizmem.
Firma Lenovo świętowała także 25. jubileusz ThinkPada — biznesowego laptopa-ikony. Od wprowadzenia na rynek tej marki sprzedano ponad 125 milionów sztuk tego komputera, który cieszy się nieustającą popularnością za sprawą takich modeli jak ThinkPad X1 Carbon.
Dział Data Center Group (DCG) oferujący serwery, pamięć masową, rozwiązania sieciowe, oprogramowanie i usługi, odnotował solidny wzrost obrotów w ujęciu rok do roku w Ameryce Północnej oraz regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W szczególności w Ameryce Północnej firma osiągnęła dziesięcioprocentowy wzrost obrotów DCG. Rozwój tego działu już drugi kwartał z rzędu Lenovo zawdzięcza inwestycjom w restrukturyzację kanałów sprzedaży, nowej ofercie produktów, szkoleniom handlowym oraz współpracy z nowymi partnerami.
Firma Lenovo odnotowała też wzrost obrotów w Chinach — o 7% w ujęciu kwartał do kwartału. Ostatnie kilka kwartałów w Chinach było trudnych, ale nowy zarząd oraz rozbudowany dział sprzedaży przyczyniają się do poprawy wyników i pozyskiwania nowych klientów w segmencie rozwiązań hiperskalowych, big data i chmur prywatnych. Obroty z klientami globalnymi Lenovo ponownie znacznie wzrosły, o 18% w ujęciu rok do roku, a sprzedaż usług wzrosła o ponad 100% w ujęciu rok do roku, co dobrze prognozuje na przyszłość. W drugim kwartale utrzymywał się znaczny wzrost sprzedaży rozwiązań infrastruktury definiowanej programowo. O dynamice sprzedaży rozwiązań dla centrów danych Lenovo świadczą niedawne sukcesy w dziedzinie wysokowydajnych systemów obliczeniowych — firma pozyskuje kolejne zlecenia od największych na świecie klientów prywatnych iuczelni.
Dział Mobile Business Group (MBG) Lenovo, który produkuje smartfony pod marką Moto i Lenovo, odnotował wzrost obrotów w ujęciu rok do roku oraz znaczny, 19-procentowy wzrost z kwartału na kwartał, na co wpłynęła mocna dynamika sprzedaży smartfonów Moto. Wzrost tego działu trwa już trzeci kwartał z rzędu. Znacznie wzrosło zapotrzebowanie na modele Moto G i Moto E w ujęciu rok do roku, podczas gdy wzrost popytu na Moto Z wyniósł 18% w ujęciu kwartał do kwartału. Współczynnik sprzedaży powiązanych akcesoriów Moto Mods zwiększył się do 37%, podczas gry w ubiegłym kwartale wynosił 30%.
W skali światowej firma Lenovo dostarczyła 15,3 mln smartfonów, co oznacza 10-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku i 37-procentowy z kwartału na kwartał. Na ogólny wzrost wpłynęły dobre wyniki w Europie Zachodniej (wzrost dostaw o 71%), Ameryce Łacińskiej (wzrost o 69%) i Ameryce Północnej (wzrost o 67%). W Ameryce Łacińskiej firma Lenovo osiągnęła rekordowy udział w rynku na poziomie 17,7%, co oznacza wzrost o 6,5 punktu w ujęciu rok do roku.
Firma Lenovo kontynuowała realizację strategii obrony pozycji lidera w Ameryce Łacińskiej, zwiększając udział w rynku i zyski w tym regionie, atakując jednocześnie rynki dojrzałe, takie jak Ameryka Północna, gdzie zwiększyła udział o 1,7 punktu w ujęciu rok do roku, a także w Europie Zachodniej. Firma Lenovo rozwijała się też pomyślnie na kluczowych rynkach wschodzących, takich jak Indie, gdzie wzrost sięgnął 14% w ujęciu rok do roku i 83% z kwartału na kwartał.