PayPal: Rynek e-sportu w Polsce
Piękniejsza twarz e-sportu: Polki wśród najchętniej grających w Europie.
– Według najnowszego badania PayPal oraz SuperData, zyski z e-sportu w Europie osiągną w 2018 r. 325 mln dolarów.
– Już 24% polskich fanów e-sportu to kobiety – to drugi najwyższy wynik w Europie po Szwecji.
– Liczba odbiorców polskiego rynku e-sportu ma wzrosnąć o 56% do
2019 r. – w porównaniu do 21% w innych europejskich krajach.
Rosja z najwyższymi dochodami
Według najnowszej odsłony corocznego badania PayPal i SuperData, europejski e-sport
w 2017 roku był wart 253 mln dolarów – najwięcej w Rosji, gdzie dochody wyniosły
38 mln dolarów. Całkowity zysk z rozgrywek elektronicznych w Europie w tym roku ma wynieść 325 mln dolarów.
Polska zajęła pierwsze miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej, z rynkiem wartym 10 mln dolarów, wyprzedzając takie kraje jak Holandia, Hiszpania czy Włochy. Eksperci przewidują, że w 2018 roku wartość polskiego rynku e-sportu wzrośnie o 22%. To mniej niż średnia europejska (29%), ale zarazem więcej niż przewidywany rozwój we Francji (19%), Włoszech (15%) czy w Danii (18%).
Jak wynika z badania, w europejski e-sport zaangażowanych jest już 27 milionów osób, z czego 924 tysiące to Polacy. Zdaniem analityków liczby te będą ciągle rosnąć, a Polska nie jest tu wyjątkiem: do końca 2019 roku liczba e-graczy ma wzrosnąć aż o 56% (w porównaniu z 2017 r.), podczas gdy średni wzrost w Europie wyniesie 21%.
E-sport zwykle postrzegany jest jako domena ludzi młodych. Nie jest więc zaskoczeniem fakt, że prawie połowa polskich e-graczy i fanów (43%) jest w wieku od 18 do 24 lat. Drugą największą grupę wiekową stanowią osoby między 25 a 34 rokiem życia (27%). Widzowie poniżej 18 lat i powyżej 55 roku życia byli marginalną grupą w badaniu.
Polski e-sport staje się coraz bardziej kobiecy
Zgodnie z powszechną opinią gry komputerowe i e-sport to domena mężczyzn, jednak z każdym rokiem wirtualnymi rozgrywkami interesuje się coraz więcej kobiet. W 2017, wśród polskich graczy i widzów na każdych trzech mężczyzn przypadała jedna kobieta (24%). W badanych krajach tylko Szwedki wykazują większe zainteresowanie e-sportem (25% wszystkich graczy), a średnia w Europie wynosi 18%. Największą dysproporcję zauważono w Bułgarii, Hiszpanii i Włoszech – w tych krajach wśród miłośników e-sportu jest zaledwie od 11% do 13% kobiet. Co ciekawe, nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest więcej miłośniczek wirtualnych rozgrywek (14% to kobiety).
„Jak widać e-sport w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, ale mnie najbardziej cieszy szybko rosnąca liczba kobiet, które same grają lub aktywnie śledzą rozgrywki” – mówi Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Północnej i Środkowej Europie. „Jestem pewien, że nowych graczy będzie wciąż przybywać. PayPal jest dla nich naturalnym partnerem, bo może im zapewnić szybkie i bezproblemowe płatności w ponad 200 krajach świata – dzięki temu zakup nowego artefaktu czy skina w ulubionej grze już nie będzie problemem. A gdyby jakiś jednak się pojawił możemy pomóc graczom dzięki naszym programom ochrony kupujących.”