Maker Woman – innowacyjne prototypy tworzone przez kobiety
Proteza dłoni wydrukowana w 3D, regulator oddechu dla osób narażonych na stres, wózek na zakupy dla starszych osób, meble, ozdoby – to tylko niektóre projekty wykonane w ramach Maker Woman – inicjatywy, która ułatwia kobietom rozpoczęcie drogi zawodowej lub powrót na rynek pracy z nowymi kompetencjami. Uczestniczki wykonały prototypy swoich produktów, które mogą stać się zalążkiem przyszłych startupów i znaleźć zastosowanie w wielu dziedzinach życia.
Projekt Maker Woman prowadzi Stowarzyszenie Robisz.to we współpracy z Fundacją Orange, w pracowni FabLab powered by Orange w Warszawie. 36 uczestniczek przeszło ścieżkę od wiedzy teoretycznej i know-how do tworzenia prototypu własnego produktu. Nauczyły się m.in. podstaw nowoczesnych metod projektowania, programowania, obsługi maszyn CNC do obróbki różnych materiałów, plotera laserowego czy drukarek 3D. Poznały podstawy tworzenia stron internetowych, fotografii produktu i zagadnień związanych z prowadzeniem własnej firmy. Przy wsparciu mentorów, uczestniczki pracowały nad swoimi pomysłami, tworząc prototypy i gotowe produkty.
– Kibicuję wszystkim uczestniczkom. Wierzę, że umiejętności, jakie zyskały, w połączeniu z ich kreatywnością dadzą im mocną kartę na przyszłość. Technologie stają się nieodłączną częścią naszej codzienności, a wykorzystane „z głową”, z pomysłem, mogą zmieniać naszą rzeczywistość na lepsze. W FabLabie widać to bardzo często – powiedziała Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange w czasie finału trzech edycji Maker Woman, 10 lipca w Warszawie.
– FabLab to miejsce, w którym nie trzeba nic umieć, by zacząć projektować. Dzięki dostępnym tam technologiom i przy wsparciu innych ludzi można zrealizować najśmielsze pomysły. Wiele uczestniczek Maker Woman startowało od zera, a teraz mogą śmiało powiedzieć, że są „mejkerkami” i umieją samodzielnie zaprojektować i wykonać złożony przedmiot, także sterowany aplikacją – dodaje Maciej Naskręt ze Stowarzyszenia Robisz.to.
Wśród Maker Women jest Magda Zaraś, która po długiej chorobie wróciła do aktywności zawodowej. Już nie jako kierownik projektów IT, lecz jako twórczyni produktu, który ma szansę pomóc wielu potrzebującym. Zaprojektowała dziecięcą protezę dłoni drukowaną w 3D. Dzięki zastosowaniu takiej technologii, jej rozwiązanie jest 3 razy tańsze niż inne dostępne na rynku. Obecnie rozwija produkt, m.in. dzięki grantowi Amazing Woman przyznanemu przez francuską Fundację Orange.
Ania Wójcik to malarka, autorka instalacji artystycznych w przestrzeni publicznej. Przygotowała prototyp obiektu służącego osobom, które cierpią na stres czy bezsenność. Niewielki przedmiot mieszczący się w dłoni powiększa i zmniejsza swoją objętość, regulując oddech. Jego tempem steruje aplikacja. Autorka chciałaby uruchomić produkcję Oddychacza, a później stworzyć biuro projektowe, które zajmie się zaangażowanym społecznie dizajnem.
Prototypy pozostałych uczestniczek projektu Maker Woman to innowacyjne rozwiązania z dziedziny zdrowia, wystroju wnętrz, artykułów dla dzieci, przedmiotów kultury i sztuki czy wearables i ubrań. Łącznie powstało 36 zalążków produktów, które zostały zaprezentowane w czasie Maker Woman Day 10 lipca 2018 w FabLabie przy ul. Twardej w Warszawie.
Listę wszystkich uczestniczek projektu oraz opisy ich prototypów można znaleźć na https://fablabtwarda.pl/MakerWoman
FabLab powered by Orange (ang. fabrication laboratory) to miejsce stworzone w Warszawie przy ul. Twardej przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Robisz.to. Dzięki zaawansowanym technologiom (drukarki 3d, elektronika, plotery laserowe, frezarki CNC) oraz wsparciu trenerów można w nim nauczyć się jak kreatywnie korzystać z technologii, by stworzyć dosłownie wszystko – od biżuterii po roboty. Zajęcia i pracownie są otwarte dla dzieci, młodzieży i dorosłych, niezależnie od umiejętności i doświadczenia. FabLab powered by Orange skupia entuzjastów ruchu DIY (do-it-yourself), konstruktorów, makerów i majsterkowiczów. Zobacz jak powstawał FabLab powered by Orange: https://youtu.be/coKX224q9GI
Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji. Uczy dzieci młodzież, jak bezpiecznie i kreatywnie korzystać z nowych mediów, dostarcza nowe technologie do miejsc zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Prowadzi autorskie programy edukacyjne, takie jak MegaMisja, #SuperKoderzy czy Pracownie Orange. Wspiera w ten sposób szkoły i lokalne społeczności w całej Polsce. Jest jedyną fundacja korporacyjną wśród telekomów w Polsce.W jej inicjatywy angażują się wolontariusze –pracownicy firmy Orange. www.fundacja.orange.pl
Stowarzyszenie Robisz.to istnieje od września 2016r., prowadzi działalność edukacyjną, popularyzatorską, mającą na celu inicjowanie i wspieranie działań na polu nowych technologii, aktywizację lokalnych społeczności poprzez edukację oraz działania związane z osobistą fabrykacją. www.robisz.to