„Kino Mówi: Ekonomia” w październiku w Ale kino+
Wszystko, czego pragniemy w życiu ma swoją cenę. Doskonale rozumieją to filmowcy i w swych dziełach stawiają pytania o koszty, które ponosi człowiek, stąpając po drodze prowadzącej do osiągnięcia założonych celów. W październiku w cyklu „Kino Mówi: Ekonomia” zaprezentowane zostaną filmy badające ludzką gospodarkę emocjonalną. Na antenie: nagrodzony Złotą Palmą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes dramat „Ja, Daniel Blake” („I, Daniel Blake”), sentymentalna podróż do Czechosłowacji w filmie „Nauczycielka” („Ucitelka”), nominowana do Oscara® przewrotna tragikomedia „Toni Erdmann” („Toni Erdmann”) oraz poruszające studium gasnącego uczucia w obrazie „Inwestycja w małżeństwo” („L’économie du couple”).
Antenowy cykl w Ale kino+ rozpocznie dramat „Ja, Daniel Blake” („I, Daniel Blake”). Film w reżyserii Kena Loacha został nagrodzony Złotą Palmą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes oraz Nagrodą Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych dla najlepszego filmu.
Ludzie pokochają film Loacha, jestem tego pewien. Dlaczego? Bo wszyscy, mniej lub bardziej, przechodziliśmy przez nonsensy, których na naszych oczach doświadcza główny bohater. – MIŁOSZ DREWNIAK, FILM.ORG.PL
Daniel Blake (Dave Johns) wciąż dochodzi do zdrowia po niedawnym ataku serca. Aby dalej funkcjonować w społeczeństwie, stolarz potrzebuje wsparcia ze strony państwa. Uzyskanie podstawowych świadczeń okazuje się jednak nadzwyczajnie trudne. Podczas gdy Daniel zmaga się z bezduszną, biurokratyczną machiną, napotyka na swej drodze Katie (Hayley Squires) – samotną matkę z dwójką dzieci. Postanawia pomóc stanąć jej na nogi. Daniel i Katie przeżyją razem chwile pełne wzruszeń, rozpaczy i codziennego humoru, aby ostatecznie na nowo odnaleźć radość życia i prawdziwą przyjaźń.
Premiera: czwartek, 4 października, 20:10
Tydzień później widzowie zobaczą „Nauczycielkę” („Ucitelka”) – najnowszy film jednego z najbardziej cenionych czeskich reżyserów młodego pokolenia, Jana Hřebejka („Musimy sobie pomagać”, „Na złamanie karku”).
Zgrabny portret komunistycznej rzeczywistości oraz obraz społeczeństwa lat 80. XX wieku. Reżyser meandruje pomiędzy wątkami, by opowiedzieć uniwersalną historię o samotności w tłumie i niewychylaniu się przed szereg. – SONIA LE PAPE, FILMOSFERA
Akcja filmu rozgrywa się w latach 80. w Bratysławie. Przybycie nowej nauczycielki, pani Drazděchovej (Zuzana Mauréry), wywołuje wielkie poruszenie wśród uczniów i rodziców miejskiej szkoły. Oburzenie wzbudza niestosowne zachowanie belferki oraz podejrzenie, że mogła mieć coś wspólnego z próbą samobójczą jednego z chłopców. Zaniepokojony atmosferą na szkolnych korytarzach dyrektor prosi rodziców, aby podpisali petycję za usunięciem Drazděchovej ze szkoły. Jej konotacje w strukturach Partii Komunistycznej sprawiają jednak, że kobieta zdaje się być nietykalna.
Premiera: czwartek, 11 października, 20:10
Kolejną propozycją jest obśmiewający korporacyjne złudzenia komediodramat „Toni Erdmann” („Toni Erdmann”) w reżyserii Maren Ade. Film został wyróżniony nagrodą Independent Spirit na festiwalu Film Independent oraz nominowany do Oscara® w kategorii Najlepszy film nieanglojęzyczny.
Archaiczna hipisowska pochwała życia zderzona z pędem korporacyjnej lokomotywy – Ade z filmową werwą powiedziała tutaj o zagubionych w czasie relacjach naprawdę dużo. […] To niezwykle aktualna opowieść, łącząca w sobie szeroki zakres socjologicznych rozważań z przepełnioną emocjami historią ojca, który chce sprawić, żeby jego córka na chwilę wyhamowała i po prostu się uśmiechnęła. – RADOSŁAW PISULA, FILM.ORG.PL
Winfried (Peter Simonischek) rzadko widuje swoją wiecznie zapracowaną córkę Ines (Sandra Hüller) – ambitną trzydziestoparolatkę, która usiłuje zaznaczyć swoje miejsce w korporacyjnym świecie. Zmartwiony pracoholizmem Ines, Winfred składa jej niezapowiedzianą wizytę w Bukareszcie, gdzie kobieta zajmuje odpowiedzialne stanowisko w międzynarodowej firmie. Mężczyzna szybko zauważa, jak wyniszczone psychicznie jest jego dziecko. Postanawia wyrwać córkę z biznesowej rutyny przy pomocy swojego nieokiełznanego alter ego – Toniego Edmanna. Przebrany w kiczowaty garnitur, dziwaczną perukę i ze sztuczną szczęką, Toni wkrada się do kręgu biznesowej elity stolicy Rumunii, obnażając jej absurdy i patologie.
Premiera: czwartek, 18 października, 20:10
Cykl opowiadający o emocjonalnych i materialnych kosztach, które człowiek ponosi za swoje błędy, zamknie melodramat Joachima Lafosse’a „Inwestycja w małżeństwo” („L’économie du couple”). Gdy po piętnastu latach związku Marie i Boris dochodzą do wniosku, że nie potrafią dłużej wspólnie żyć, stają przed wyzwaniem podziału majątku.
Rozgrywająca się na naszych oczach rodzinna psychodrama złożona jest z pojedynczych gestów, pełnych rezygnacji spojrzeń, sprawiających przykrość słów. Widać, że ta dwójka – fantastycznie odegrana przez Berenice Bejo i Cedrika Kahna – zna się na tyle dobrze, że doskonale wie, jak trafić w swój czuły punkt. – JAKUB ARMATA, STOPKLATKA
Widzowie poznają Marie (Bérénice Bejo) i Borisa (Cédric Kahn) w chwili, gdy małżeństwo najlepszy czas ma już za sobą. Rozwód jest nieuchronnym następstwem ich ciągłych nieporozumień. Jedynym powodem, dla którego tych dwoje wciąż mieszka pod jednym dachem, nie jest wcale dobro dzieci, bliźniaczek Jade i Margaux, a fakt, że mężczyzny nie stać na wynajem własnego mieszkania. Co więcej, żąda od Marie, by go spłaciła, choć nie miał żadnego wkładu w zakup wspólnej nieruchomości. W kłótniach byłych kochanków występuje coraz mniej racjonalnych argumentów, zastąpionych przez emocjonalne przepychanki.
Premiera: czwartek, 25 października, 20:10
Ponadto, w październiku na antenie Ale kino+ cykl „Matki, żony i kochanki”, a w nim: „Mama się nie myli” (wtorek, 2 października godz. 20:10), „Victoria” (wtorek, 9 października godz. 20:10), „Babcia w ciąży” (wtorek, 16 października godz. 20:10), „Blue Valentine” (wtorek, 23 października godz. 20:10) oraz „Isabelle i mężczyźni” (wtorek, 30 października godz. 20:10).