Wyniki T-Mobile Polska w III kwartale 2020 r.
W trzecim kwartale 2020 roku, T‑Mobile Polska koncentrował swoje działania na dwóch filarach rozwoju: dostarczaniu najwyższej jakości obsługi klienta i najwyższej jakości usług. W efekcie baza klientów T‑Mobile Polska zwiększyła się zarówno w segmencie abonamentowym, jak i prepaid – łącznie o 163 tys. i na koniec kwartału liczyła 11,07 mln. W obszarze finansowym T‑Mobile odnotował konsekwentne pozytywne zmiany, między innymi wzrost przychodów do 1,6 mld zł i EBITDA AL do 433 mln zł.
W trzecim kwartale 2020 r. T-Mobile Polska odnotował:
- Czwarty kwartał nieprzerwanego wzrostu rok do roku, zarówno w obszarze przychodów, EBITDA AL, jak i przychodów z usług mobilnych
- Całkowite przychody 1,6 mld zł – wzrost o 0,6% w stosunku do analogicznego kwartału 2019 roku
- Zwiększenie przychodów w segmentach prywatnym i biznesowym, z łączności mobilnej i stacjonarnej, a także z ICT
- EBITDA AL na poziomie 433 mln zł – wzrost o 2,4% r/r
- Zwiększenie liczby klientów zarówno kontraktowych, jak i usług przedpłaconych, o 163 tysiące
- Wprowadzenie ofert prepaid i postpaid opartych o transmisję danych i usługi wideo
- Wzrosty w obszarach usługi łączności i ICT w segmencie biznesowym
- Dalszą optymalizację najlepszej sieci w celu zagwarantowania klientom najwyższej jakości transmisji danych
Usługi T-Mobile są tak ważne dla naszych klientów, zarówno w życiu codziennym jak i pracy zawodowej, jak nigdy dotąd. Zapewniamy całym rodzinom najlepsze usługi mobilne i stacjonarne, a także dostęp do rozrywki. Jednocześnie pomagamy polskim firmom stać się bardziej cyfrowymi i elastycznymi, aby mogły działać w tych niespokojnych czasach – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska. Widzimy dziś bardzo wyraźnie, że dobre decyzje przynoszą z czasem pozytywne efekty. Klienci poszukują obecnie stabilności, jaką możemy im zapewnić dzięki najlepszej sieci i ciągłej trosce o jakość obsługi. Dzięki nam mogą skoncentrować się na innych ważnych dla nich aspektach życia. To dwa elementy, na które konsekwentnie kładziemy największy nacisk. Stabilny wzrost wszystkich kluczowych wskaźników finansowych: przychodów i EBITDA AL, a także bazy klientów pokazuje, że dzięki właściwym priorytetom i dobrze dobranej strategii, nasza firma realizuje swoje obietnice nawet w trudniejszych warunkach.
EBITDA AL wzrosła w tym okresie o 2,4%, co dobrze wpisuje się w trend z poprzednich kwartałów 2020 r., w których firma wykazywała konsekwentną poprawę w stosunku do ubiegłego roku. Przychody całkowite również rosły, osiągając 0,6% wzrost w stosunku do trzeciego kwartału 2019 r., podobnie jak przychody z usług mobilnych, które zwiększyły się o 2,9% r/r. Wyraźny wzrost przychodów odnotowano w przypadku rynku prywatnego, jak również w segmentach biznesowych, zarówno w obszarze usług mobilnych, stacjonarnych, jak i ICT. Wszystkie te elementy złożyły się na rozwój firmy, kompensując nawet niższe przychody z roamingu, będące efektem globalnych ograniczeń w ruchu turystycznym.
Po skutecznym odwróceniu trendów, w 2020 r. koncentrujemy się na zapewnieniu spółce stałego wzrostu na przestrzeni całego roku. Z jednej strony, obecna sytuacja rynkowa negatywnie wpływa na przychody w niektórych obszarach, takich jak roaming czy sprzedaż w sklepach. Z drugiej strony nasze zdrowe finanse dają nam stabilność, przestrzeń do inwestowania i konkurowania na rynku, tak bardzo potrzebne w obecnym czasie. Dzięki świetnej ofercie rynkowej, dynamice i solidnej strategii rozwoju jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniu i stale się rozwijać – powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu ds. Finansowych T‑Mobile Polska.
Koncentracja na potrzebach klientów w okresie epidemii
Ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na internet, w szczególności w związku z pracą i edukacją zdalną, operator kontynuuje rozdawanie cotygodniowych, bezpłatnych bonusów w ramach akcji Happy Fridays. W trzecim kwartale tego roku klienci T‑Mobile skorzystali z darmowych prezentów blisko 3,4 mln razy, odbierając ponad 12,2 mln bezpłatnych gigabajtów. Od początku roku do końca października liczby te wyniosły odpowiednio ponad 10,7 mln aktywacji bonusów i 68,4 mln rozdanych gigabajtów.
Zwiększone zapotrzebowanie na internet znalazło odzwierciedlanie również w nowych ofertach operatora. W sierpniu operator uruchomił „ofertę kibica”, dzięki której użytkownicy mogą oglądać materiały wideo, w tym transmisje meczów, nie zużywając gigabajtów dostępnych w pakiecie. Dodatkowo piłkarskie emocje mogą śledzić dzięki trzem pakietom sportowym IPLA.
Jednocześnie operator systematycznie rozwija i stawia na sprzedaż internetu światłowodowego. Począwszy od startu usługi pod koniec trzeciego kwartału 2019 r., w każdym kolejnym kwartale, z trzecim kwartałem 2020 włącznie, sprzedaż tej usługi notowała systematyczne wzrosty. W ostatnich tygodniach T‑Mobile wystartował również z promocją łączącą superszybki internet światłowodowy, dostęp do pakietów IPLA TV oraz IPLA ELEVEN SPORTS.
W ostatnich tygodniach operator wystartował również z pozytywnie przyjętą przez klientów ofertą T‑Mobile na kartę „GO!”. To pierwszy w historii firmy produkt od początku zbudowany i przetestowany w systemie agile. Opracowanie nowej architektury technologicznej taryfy, badania i testy zajęły jej twórcom dziewięć miesięcy i zaowocowały m.in. stworzeniem znacznie bardziej komfortowego i płynnego doświadczenia użytkownika oraz trzech odświeżonych wariantów starterów dopasowanych do różnych potrzeb klientów.
Wzrost w segmentach usług mobilnych, stacjonarnych oraz ICT
W trzecim kwartale tego roku T‑Mobile Polska odnotował wzrosty w obszarze biznesowym zarówno w segmencie mniejszych przedsiębiorstw, średnich jak i największych klientów. Jeśli chodzi o duże spółki, zauważalny jest trend: firmy chętnie inwestowały w łączność i cyfryzację, aby móc elastycznie działać w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym. T‑Mobile kontynuował rozwój swoich możliwości w tym obszarze.
W lipcu T‑Mobile ogłosił budowę nowego data center w Warszawie, które będzie dostępne dla klientów na jesienią 2021 roku. Zastosowane tam systemy bezpieczeństwa fizycznego i technologicznego zagwarantują wysoką jakość usług i zapewnią klientom stabilne, nowoczesne rozwiązania, dopasowane idealnie do ich potrzeb biznesowych w nadchodzących latach. Firma wprowadziła do portfolio usługę SD-WAN, która uzupełni istniejącą ofertę łączności WAN, a także nowy produkt z obszaru cyberbezpieczeństwa – Cloud Security – zapewniający przedsiębiorstwo ochronę urządzeń i sieci przed zagrożeniami cybernetycznymi na bardzo wysokim poziomie, dostępnym dotychczas jedynie dla największych organizacji. T‑Mobile wprowadził także do oferty korporacyjnej eSIM, usługę ułatwiającą klientom aktywację większej liczby urządzeń.
Spółka odnotowała duże zapotrzebowanie na zaawansowane „smart” rozwiązania dla miast, inteligentne systemy monitoringu, a także inne oparte na firmowej sieci Narrow Band (NBIoT). W tym okresie, w gminie Chocianów, firma rozpoczęła realizację projektu smart city, a we Wrocławiu został oddany do użytku system inteligentnego parkowania stworzony w oparciu o technologię T‑Mobile. Wśród innych znaczących kontraktów pozyskanych przez T‑Mobile i spółkę zależną T-Systems w III kwartale, należy wymienić także umowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Prokuraturą Krajową, Głównym Urzędem Statystycznym, Polską Spółką Gazownictwa oraz Komendą Stołeczną Policji.
W segmencie mniejszych firm T‑Mobile koncentrował się na działaniach prowadzących do poszerzenia bazy klientów oraz budowie wartości. Przedstawił kolejną odsłonę kampanii promocyjnej opartej na koncepcji „bez nonsensów”, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem rynku. Uzupełnieniem oferty biznesowej było poszerzenie portfolio telefonów, w tym o najbardziej oczekiwane urządzenia czołowych producentów. W efekcie, do końca trzeciego kwartału spółka osiągnęła bardzo dobre wyniki operacyjne w tym segmencie, w tym odnotowała dalszą poprawę penetracji bazy klientów biznesowych planami MagentaBIZNES.
Najlepsza sieć gotowa na wzrost zapotrzebowania na transmisję danych
We wrześniu 2020 roku klienci sieci T‑Mobile przesłali około 30% więcej danych niż 12 miesięcy wcześniej. Najwyższe wzrosty zapotrzebowania na usługi przesyłania danych widoczne były na początku pandemii w Polsce, czyli wiosną bieżącego roku. W ostatnich tygodniach ponownie widoczny jest szybki wzrost popularności transmisji danych. Rośnie również liczba połączeń telefonicznych wykonywanych przez klientów T‑Mobile.
Na koniec trzeciego kwartału klienci T‑Mobile mogli korzystać z sieci 11550 stacji bazowych, z których 9700 obsługiwało agregacje minimum dwóch pasm częstotliwości, 3750 z nich obsługiwało agregację czterech pasm częstotliwości, a 3900 trzech pasm. W tym czasie technologia LTE odpowiadała już za 95% całkowitego wolumenu danych przesyłanych w sieci T‑Mobile.