Facebook pozywa twórców złośliwych aplikacji w Sklepie Play!
To pierwsza taka sytuacja w historii Facebooka. Serwis złożył pozew przeciwko firmom udostępniającym fałszywe aplikacje. Programy o różnych funkcjonalnościach, bez wiedzy użytkownika, „klikały” w reklamy Facebooka, narażając tym samym na straty reklamodawców inwestujących w platformę oraz sam serwis społecznościowy. Jak się okazuje – tego typu złośliwych aplikacji w sklepie Play jest naprawdę sporo. Według statystyk Lukasa Stefanko, analityka zagrożeń w ESET, tylko w zeszłym miesiącu użytkownicy pobrali fałszywe aplikacje ponad 32,5 milionów razy!
Dwie firmy, jedna z Singapuru, druga z Hong Kongu, stworzyły aplikacje, które bez wiedzy użytkowników i w niewidoczny dla nich sposób automatycznie „klikały” w reklamy zamieszczane w serwisie Facebooka. Według informacji uzyskanych od Lukasa Stefanko, analityka zagrożeń w firmie ESET, udostępniane w sklepie Google programy o różnych funkcjonalnościach autorstwa LionMobi i JediMobi zostały pobrane w sumie ponad 217 milionów razy, generując gigantyczny zarobek dla twórców aplikacji oraz straty reklamodawców.
– Oskarżeni programiści wykorzystali ogromną bazę użytkowników swoich aplikacji, dodając na pewnym etapie do ich funkcjonalności możliwość automatycznego „klikania” w reklamy Facebooka, zwiększając w ten sposób swój zarobek. Takie programy nie tylko bez wiedzy użytkowników generują zyski cyberprzestępcom, ale również negatywnie wpływają na pracę telefonu, zużywając jego baterię – podkreśla Lukas Stefanko. Ponad 32,5 miliona fałszywych aplikacji w lipcu w Sklepie Play
Jak zauważa badacz bezpieczeństwa z ESET, złośliwe lub niechciane aplikacje, zawierają często ukryte reklamy lub generują ich wyświetlenia. Potwierdzają to zebrane przez Lukasa Stefanko statystyki dotyczące liczby fałszywych i złośliwych aplikacji w Sklepie Play wykrytych w lipcu tego roku. Najwięcej, bo w sumie ponad 20 milionów instalacji, miały programy, których funkcjonalność była oparta na zwiększaniu dochodów reklamowych ich twórców (HiddenAd oraz AdFraud). Na drugim miejscu niechlubnego rankingu znalazły się aplikacje, które wyłudzają dane i pieniądze użytkowników, nakłaniając ich do wykupienia fałszywych subskrypcji (Subscription scam).