Finał Herstory. Poznaj jej historię w podcastach, scenariuszach lekcji, wystawie i aukcji charytatywnej
Uparta i ambitna antropolożka, himalaistka, która została legendą i matematyczka, której wynalazki wpływają na nasze życie. Maria Czaplicka, Wanda Rutkiewicz i Marta Karczewicz to jedne z bohaterek projektu telewizji HISTORY Channel, którego celem jest przybliżenie sylwetek inspirujących Polek.
W ramach projektu Herstory zrealizowane zostały podcasty, scenariusze lekcji dla nauczycielek i nauczycieli, powstały nowe dzieła sztuki, a także planowana jest aukcja charytatywna, która wesprze powstanie pierwszego w Polsce Muzeum Historii Kobiet.
Projekt realizowany jest przez HISTORY Channel we współpracy z Fundacją Muzeum Historii Kobiet, Domem Aukcyjnym DESA Unicum, Empik GO, Clear Channel i Wysokimi Obcasami.
– Herstory to projekt, przy którym w moim zespole chce pracować każdy i zważywszy na szeroki zakres działań, każdy taką szansę dostał. Zaczynając od kampanii na naszych kanałach telewizyjnych, przez specjalną stronę internetową, aktywności w mediach społecznościowych aż po podcasty. Zachęcam do wysłuchania rozmów Anny Tatarskiej z jej gościniami o roli kobiet w świecie – od kultury, nauki, sztuki do gamingu, sportu i mediów. Kolejny ważny akapit w naszej opowieści Herstory to zestaw scenariuszy lekcji przygotowanych przez współpracujących z nami ekspertów i ekspertki do wykorzystania w szkołach podstawowych i średnich. Przed nami też wyjątkowa wystawa i aukcja charytatywna w DESA Unicum, podczas której odbędzie się licytacja dzieł sztuki stworzonych przez wyśmienite polskie artystki. Dochód z aukcji zostanie przeznaczony na budowę pierwszego w Polsce Muzeum Historii Kobiet – mówi wiceprezeska, dyrektorka generalna A+E Networks CEE, Izabella Wiley.
Podcasty Herstory – poznaj jej historię
26 września w aplikacji Empik GO został udostępniony podcast Herstory – poznaj jej historię. Anna Tatarska rozmawia ze swoimi gościniami m.in. o kobietach w biznesie, sztuce czy mediach. Wśród rozmówczyń prowadzącej znalazły się profesorka Dobrochna Kałwa, wiceprezeska, dyrektorka generalna A+E Networks CEE Izabella Wiley, aktorka, wokalistka i aktywistka na rzecz zdrowia kobiet Patricia Kazadi, Culture, Diversity & Inclusion Director CD PROJEKT RED Agnieszka Szamałek-Michalska, kierowniczka działu sztuki współczesnej DESA Unicum Anna Szynkarczuk wraz z Weroniką Jakubowską z działu projektów specjalnych oraz polska wioślarka, wicemistrzyni olimpijska, mistrzyni świata i Europy, Katarzyna Zillmann.
– 70% użytkowników aplikacji Empik Go to kobiety. Wierzymy, że podcast HERSTORY History Channel padnie na podatny grunt i wzbudzi wielkie zainteresowanie, a przy okazji uda nam się zainteresować kobiety szerzej tematyką „herstoryczną”. Mamy w katalogu wiele ciekawych tytułów, które prezentują kobiecą perspektywę. Polecam – obok rozmów HERSTORY – słuchać równolegle kultową „Brakującą połowę dziejów” Anny Kowalczyk w Empik Go – mówi Martyna Ziębińska-Górska, Brand Marketing Manager Empik Go.
Podcasty “Herstory. Poznaj jej historie” są dostępne pod linkiem: empikgo.app.link/Herstory.Poznaj jej historię.
Wystawa i aukcja charytatywna prac herstorycznych w DESA Unicum
Telewizja History razem z DESA Unicum zaprosiła do współpracy 17 artystek, które stworzyły wyjątkowe prace inspirowane bohaterkami akcji Herstory. Autorkami dzieł są twórczynie działające w różnych mediach artystycznych, w różnym wieku, dzięki czemu prace są tak różnorodne, podobnie jak bohaterki Herstory. Muzami artystek były wybitne sportowczynie, działaczki wojenne, naukowczynie i artystki.
Dzieła będzie można zobaczyć na specjalnej wystawie w siedzibie DESA Unicum od 15 listopada, a 18 listopada odbędzie się aukcja charytatywna.
Wystawa i aukcja dzieł stworzonych specjalnie na potrzeby projektu nie jest standardowym działaniem, co tylko podkreśla wyjątkowy charakter współpracy telewizji HISTORY i Domu Aukcyjnego DESA Unicum.
– Twórczość kobiet to temat dla nas bardzo bliski. Zarówno w świecie sztuki, tak jak i w innych dziedzinach, działalność kobiet przez lata była pomijana. Aby to zmienić, od kilku lat organizujemy w DESA Unicum wystawy sztuki feministycznej i bardzo cieszy nas, że dziś, dzięki współpracy z Telewizją History, możemy pójść o krok dalej, organizując charytatywną aukcję herstoryczną. Do stworzenia dzieł na aukcję zaprosiliśmy wyjątkowe artystki, m.in. Alex Urban, Natalię Bażowską, Annę Halarewicz, Annę Grzymałę, Martynę Ścibior czy Aleksandrę Kujawską. Każda z nich ma inny, unikalny sposób wyrażania siebie poprzez sztukę, dzięki czemu prace są tak różnorodne, podobnie jak bohaterki Herstory – mówi Agata Szkup, Prezes Zarządu DESA Unicum.
Dochód z aukcji zostanie przeznaczony na Fundację Muzeum Historii Kobiet, która ogłosiła właśnie budowę pierwszego Muzeum Historii Kobiet w Polsce. Instytucja ma powstać w Poznaniu.
– Dla nas to ogromnie ważny projekt. Nie tylko dlatego, że dzięki aukcji realnie wsparta zostanie idea budowy Muzeum Historii Kobiet. Nasza wspólna akcja i działania pokazały, jak bardzo taka instytucja jest potrzebna; jak bardzo są potrzebne dobrze napisane i przedstawione historie o dokonaniach i dziedzictwie kobiet. Oraz, co dla nas niezwykle istotne, jak wiele osób z różnych środowisk entuzjastycznie podchodzi do pomysłu powstania miejsca, w którym opowiadać będziemy historię włączającą i sprawiedliwą – mówi Paulina Kirschke z Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
Bezpłatne scenariusze lekcji dla nauczycielek i nauczycieli
W ramach Herstory telewizja HISTORY wraz z Edunews przygotowała bezpłatne scenariusze lekcji dla nauczycieli i nauczycielek. Opracowane przez specjalistów i specjalistki materiały można pobrać ze strony: historytv.pl/herstory/ w zakładce Materiały dla szkół.
Korzystając z przygotowanych scenariuszy, uczniowie i uczennice mają szanse poznać Polki, o których nie znajdą wiele informacji w podręcznikach. Dzięki takim lekcjom poszerzą wiedzę o Marii Curie-Skłodowskiej, poznają Marię Czaplicką i inne pionierki antropologii, dowiedzą się o nieznanych im dotąd naukowczyniach.
foto. A+E Networks Polska