Sport w TVViaplay

Formuła 1 Grand Prix Austrii w Viaplay!

Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® 2024! Jedenasta runda najszybszej serii wyścigowej świata odbędzie się Austrii. Czy na torze Red Bull Ring Max Verstappen ponownie nie da szans rywalom? W tym sezonie Holender już siedmiokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium i wydaje się być na jak najlepszej drodze do trzeciej z rzędu obrony mistrzowskiego tytułu. Co prawda sytuacja w klasyfikacji kierowców i konstruktorów jest zdecydowanie bardziej wyrównana niż przed rokiem, a ekipy Ferrari i McLarena regularnie potwierdzają, że są w stanie rzucić wyzwanie Red Bullowi, ale w kluczowych momentach tegorocznej kampanii to zazwyczaj właśnie Vesrtappen dopisuje do swojego konta kolejne punkty za zwycięstwa.

 

Jak Holender poradzi sobie na Red Bull Ring, gdzie Czerwone Byki mogą dodatkowo liczyć na wsparcie tysięcy kibiców na trybunach? Jedno jest pewne, w nadchodzący weekend będziemy świadkami wielkich, sportowych emocji oraz wielu pasjonujących pojedynków! W Austrii kierowcy rywalizować będą również w sprincie i tym samym będą mieli możliwość powiększenia swojego dorobku o dodatkowe punkty. Po raz szósty w tym sezonie w akcji zobaczymy również kierowców Formuły 3, w tym Polaków Kacpra Sztukę i Piotra Wiśnickiego.

Zmagania w Grand Prix Austrii 2024 rozpoczną się od piątkowych sesji treningowych. Sprint odbędzie się w sobotę 29 czerwca o godz. 12:00 (studio od 11:30). Sesja kwalifikacyjna została zaplanowana również na sobotę, o godz. 16:00 (studio od 15:30). Transmisja z wyścigu rozpocznie się w niedzielę 30 czerwca o godz. 15:00 (studio od 14:00). Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne oraz wyścigi Formuły 1, a także zmagania kierowców Formuły 2 i Formuły 3, z polskim komentarzem tylko w Viaplay!

Formuła 1

Grand Prix Austrii / 28-30 czerwca

Czas na kolejną odsłonę FIA Formula One World Championship® w sezonie 2024 – w nadchodzący weekend najszybsi kierowcy świata rywalizować będą podczas Grand Prix Austrii. Który z rywali rzuci tym razem wyzwanie niesamowitemu Maxowi Verstappenowi? Trzykrotny mistrz świata miał już w tym roku kłopoty z niezawodnością swojego bolidu, ale szybko wrócił na zwycięską ścieżkę. Holender triumfował w siedmiu z dziesięciu rozegranych do tej pory w kampanii 2024 wyścigów, ale bez wątpienia dystans dzielący go od reszty stawki wyraźnie się zmniejszył w porównaniu z poprzednim sezonem. Świadczą o tym zdecydowanie mniejsze niż przed rokiem różnice punktowe w czołówce klasyfikacji kierowców i konstruktorów. Jedno jest pewne, podczas wyścigu na Red Bull Ring pozostałe zespoły po raz kolejny spróbują rzucić rękawicę Red Bullowi, którego kierowcy będą mogli tym razem dodatkowo liczyć na wsparcie tysięcy kibiców na trybunach. Z pewnością obrońcy tytułu mają po swojej stronie więcej argumentów niż pozostałe ekipy, choć w tym roku Czerwone Byki już kilkakrotnie musiały uznać wyższość Ferrari i McLarena.

Verstappen pozostaje faworytem do triumfu, a do jego najgroźniejszych rywali należeć będą bez wątpienia Lando Norris (McLaren) i Charles Leclerc (Ferrari). Brytyjczyk wręcz imponuje formą w ostatnich tygodniach, a przed tygodniem w Hiszpanii finiszował jako drugi, notując ledwie 2,219 sekundy straty do pierwszego Holendra. Bardzo dobrze radzi sobie również Leclerc, który regularnie melduje się w czołowej trójce, lub tuż poza nią. Na szczycie klasyfikacji konstruktorów Red Bull wyprzedza aktualnie Ferrari o 60 punktów. Trzeci McLaren traci do drugiej pozycji 33 oczka. Wśród kierowców liderujący Verstappen zgromadził 219 punktów, drugi Norris ma ich 150, a trzecią pozycję zajmuje Leclerc ze 148 punktami.

Wymagający, górski tor

Tor wyścigowy Red Bull Ring zlokalizowany jest w małym, alpejskim mieście Spielberg. Obiekt został wybudowany w 1969 roku jako Oesterreichring i na przestrzeni dekad przechodził wiele przemian i modernizacji. Zawsze był to jednak bardzo szybki i niebezpieczny tor, którego wąska nitka wytyczona na mocno pofałdowanym, górskim terenie powodowała, że kierowcy osiągali na nim bardzo wysokie średnie prędkości.

W 2004 roku obiekt przejął koncern Red Bull. Ostatecznie w 2008 roku ruszyła przebudowa, a tor został ponownie otwarty w 2011 roku. Ostatecznie jego układ nie uległ żadnej zmianie, całkowicie odmieniła się za to okolica – poczyniono ogromne inwestycje w modernizację całej infrastruktury i obecnie jest to jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu na świecie. Na papierze Red Bull Ring ma bardzo prosty układ. Składa się głównie z prostych oraz kilku zakrętów. Jest to jednak wymagający i szybki obiekt na którym każdy najmniejszy błąd ma swoje konsekwencje, a różnice w czasach okrążeń są często minmalne. W kwalifikacjach kierowcy pokonują okrążenie ze średnią prędkością ponad 240 km/h.

Obiekt ma kilka prostych zakończonych mocnym hamowaniem, więc wyprzedzanie należy do najprostszych w sezonie. Lokalizacja w górach, na wysokości ponad 600 m n.p.m. ma spory wpływ na funkcjonowanie samochodu, gęstość powietrza jest tu bowiem niższa. Oznacza to, że bolid generuje mniejszy opór, a więc można jechać szybciej na prostych. To również wyzwanie dla silnika i hamulców, do chłodzenia których wykorzystywany jest pęd powietrza. Ma to również wpływ na moc silnika, ponieważ na takiej wysokości bardziej obciążona jest turbosprężarka.

Formuła 3 czyli Sztuka i Wiśnicki w akcji

W Austrii po raz szósty w tym sezonie będziemy mieli okazję pasjonować się występami dwóch polskich kierowców w Formule 3. Kacper Sztuka (MP Motorsport) i Piotr Wiśnicki (Rodin Motorsport) jak na razie nie mogą zaliczyć kampanii 2024 do nazbyt udanych. W dotychczasowych pięciu wyścigach obaj Polacy zazwyczaj finiszowali w drugiej, a nawet trzeciej dziesiątce. Sztuka zajmuje obecnie 20., a Wiśnicki 30. miejsce w klasyfikacji generalnej. W Spielbergu sprint Formuły 3 zaplanowano na sobotę 29 czerwca o godz. 9:30, a wyścig na niedzielę 30 czerwca o godz. 8:30.

Plan na Hiszpanię

Za komentarz podczas piątkowych kwalifikacji do sprintu, sobotniego sprintu i sesji kwalifikacyjnej oraz niedzielnego wyścigu o Grand Prix Austrii odpowiadać będą Michał Gąsiorowski i Mikołaj Sokół. Gośćmi Aldony Marciniak i Maciej Jermakowa w studio Viaplay będą Patryk Sokołowski, Robert Smoczyński oraz Kamila Kotulska, Paweł Baran i Jan Olejniczak. Z kolei zmagania w ramach sesji treningowych, kwalifikacji, sprintu oraz wyścigu Formuły 3 skomentują Paweł Baran i Jan Olejniczak. W rolę reporterów, którzy zadbają o najświeższe doniesienia z Austrii, wcielą się Bartosz Budnik i Bartosz Pokrzywiński. Nie zabraknie rzeczowych analiz najważniejszych wydarzeń oraz detali towarzyszących zmaganiom najszybszych kierowców świata na torze Red Bull Ring.

Podobnie jak w poprzednim roku, także w bieżącym sezonie użytkownicy Viaplay w Polsce mają dostęp do niezwykle obszernych i przygotowanych z najwyższą pieczołowitością relacji z wyścigów Formuły 1. Najnowocześniejsza produkcja studyjna, reportaże z torów, analizy oraz komentarze najlepszych specjalistów od tematyki sportów motorowych to już wyrobiona marka i znak rozpoznawczy polskiego zespołu redakcyjnego F1 w Viaplay! Subskrybenci platformy ponownie mogą też liczyć na cztery dodatkowe streamy, uwzględniające track positioning, onboard, timing oraz pitlane. Wszystkie sesje treningowe, kwalifikacyjne i wyścigi F1, a także zmagania kierowców Formuły 2 oraz Formuły 3 można oglądać z polskim komentarzem tylko w Viaplay.

SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM TRANSMISJI SPORTOWYCH W VIAPLAY DOSTĘPNY JEST TUTAJ

foto, źródło. Viaplay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *