Gazeta.pl publikuje poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”
W tegorocznej deklaracji redakcyjnej dziennikarki i dziennikarze Gazeta.pl zapowiedzieli obiektywne informowanie o przebiegu kampanii wyborczej tak, aby umożliwić swoim czytelniczkom i czytelnikom podjęcie decyzji przy urnie w oparciu o fakty. Redakcja portalu nie tylko chce informować wyborców, ale także zadbać o jakość publikowanych w mediach materiałów na ten temat. Dlatego Gazeta.pl, Instytut Zamenhofa oraz Ogólnopolska Grupa Badawcza przygotowali poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”, z którego mogą korzystać wszyscy przedstawiciele mediów w Polsce. To kolejna tego typu publikacja, po „Jak pisać o kobietach?” i „Jak pisać o klimacie?”, stworzona z troską o stosowany przez dziennikarzy język.
W coraz bardziej spolaryzowanej polskiej rzeczywistości politycznej sondaże przedwyborcze zaczynają odgrywać zupełnie nową rolę. Są już nie tylko źródłem informacji o preferencjach wyborczych Polaków, ale także przedmiotem polityki samej w sobie. Zdarza się, że ich wyniki są zniekształcane, manipulowane i służą wprowadzeniu wyborców w błąd lub wpływaniu na ich zachowanie przy urnie. Za taki stan rzeczy odpowiadają nie tylko politycy, ale także media, które nierzadko wykorzystują „sensacyjne” wyniki sondaży do zwiększenia zasięgów publikacji.
W odpowiedzi na tę sytuację portal Gazeta.pl, Instytut Zamenhofa oraz Ogólnopolska Grupa Badawcza stworzyli poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”. Celem publikacji jest dostarczenie przedstawicielom mediów skondensowanej wiedzy na temat sondaży. W ramach partnerstwa trzech podmiotów odbyła się już debata oraz warsztaty dla dziennikarzy przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą.
– Naszą partią jest „partia Czytelniczek i Czytelników”, a w roku wyborczym jeszcze uważniej odsiewamy fakty i racjonalne argumenty od propagandy – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl. – Wiedząc, że sondaże przedwyborcze mogą być narzędziem politycznym, wspólnie z partnerami stworzyliśmy poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek”. Wierzymy, że stanie się on przewodnikiem dla wszystkich przedstawicieli mediów w Polsce i pomoże w rzetelnej interpretacji sondaży, tak aby nie stanowiły kolejnej formy propagandy i gry politycznej – dodaje.
– Naszym celem jest dostarczenie wszystkim dziennikarzom – oraz innym osobom, piszącym i komentującym wynik sondaży, skondensowanej wiedzy na temat sondaży. Wierzymy, że te informacje, a w szczególności rekomendacje zawarte na końcu naszego poradnika, pomogą dziennikarzom w Polsce w rzetelnym i etycznym informowaniu swoich odbiorców o wynikach badań opinii publicznej – pisze we wstępie do publikacji Paweł Prus, prezes zarządu Instytutu Zamenhofa.
Poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach? Poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek” jest dostępny na stronie głównej Gazeta.pl oraz tutaj.
foto. Agora