Grupa Agora zainwestuje prawie miliard w przyśpieszenie rozwoju
Grupa Agora planuje rozwijać swoje największe biznesy, m.in. rozbudować sieć kin Helios oraz umocnić pozycję na rynku out of home i sprzedaży treści premium w modelu subskrypcyjnym. Jednocześnie stawia na rozpoczęcie działalności w całkiem nowych obszarach, poza rynkiem reklamy: w zakresie innowacyjnych usług i narzędzi B2B oraz w sferze związanej z rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. To założenia nowej strategii biznesowej na lata 2018-2022, którą Agora przedstawiła w piątek, 15 czerwca 2018 r.
– Dzięki skutecznej realizacji poprzednich celów strategicznych możemy dzisiaj przyspieszyć rozwój firmy – mówi Bartosz Hojka, prezes Agory. – Naszym celem na 2022 r. jest wzrost przychodów Grupy o prawie pół miliarda zł i wyniku na poziomie EBITDA powyżej 200 mln zł. Jeszcze bardziej postawimy na nasze najszybciej rosnące biznesy, jednocześnie budując nowe przedsięwzięcia na rynkach, które będą rozwijały się dużo szybciej niż media – dodaje.
Filarami nowej strategii Grupy Agory na lata 2018-2022 są: systematyczny rozwój dotychczasowych biznesów, poszerzenie oferty największych przedsięwzięć o innowacyjne produkty lub usługi premium oraz rozwój nowej działalności w perspektywicznych segmentach rynku.
Grupa Agora stawia w swojej dotychczasowej działalności na:
• rozwój sprzedaży jakościowych treści w modelu subskrypcyjnym i umocnienie pozycji lidera w tym segmencie. Grupa chce potroić średnią liczbę subskrypcji „Gazety Wyborczej” i podcastów Radia TOK FM, a także zapewnić lepszą monetyzację tego modelu biznesowego. Docelowo w 2022 r. połowa przychodów „Gazety Wyborczej” ma pochodzić ze źródeł cyfrowych, a jej rentowność regularnie się poprawiać.
• rozwój sieci kin Helios, która jest fundamentem obecności Agory w segmencie związanym ze spędzaniem czasu wolnego przez Polaków. Systematycznie będzie się zwiększać liczba obiektów Heliosa, także w dużych aglomeracjach. Ofertę kin wzbogacą także nowe sale stworzone w koncepcie Helios Dream, czyli luksusowo wyposażone sale premium.
• wejście AMS w kolejną fazę rozwoju dzięki zmianom w strukturze portfela nośników – zwłaszcza zwiększeniu udziału nośników premium, a także szerszej ofercie rozwiązań cyfrowych, m.in. zintegrowanych z meblami miejskimi.
• dalszy, dynamiczny rozwój spółki Yieldbird, lidera branży ad-tech, która w swojej dotychczasowej działalności osiągnęła globalny sukces. Jeszcze w tym roku Yieldbird zaproponuje wybranej grupie klientów kolejny produkt, stawiając na zwiększenie przychodów i osiągniecie wyższej rentowności do 2022 r.
Agora zamierza też dynamicznie wejść na rynek usług B2B i zostać partnerem pierwszego wyboru dla przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce i tych poszukujących skutecznych narzędzi MarTech. Grupa zamierza rozwijać nową działalność zarówno przez akwizycje, jak i rozwój organiczny.
Agora rozpoczyna również intensywne badanie rynku pod kątem nowych obszarów działalności, koncentrując się zwłaszcza na projektach związanych ze spędzaniem czasu wolnego poza domem. Głównym fundamentem tego rozwoju jest Helios, lider polskiego rynku kinowego. Bazując na dotychczasowych kompetencjach oraz know-how pozyskanym z rynku, Agora zaoferuje nowoczesne koncepty gastronomiczne i rozrywkowe dla całej rodziny w centrach handlowych i poza nimi.
Zarząd Agory szacuje, że w ciągu 4 najbliższych lat poziom inwestycji w dotychczasowe biznesy może wynieść około 430 mln zł. Natomiast na rozwój nowych przedsięwzięć Grupa planuje przeznaczyć do 500 mln zł, inwestując w projekty z obszarów: czas wolny i rozrywka, usługi B2B dla e-commerce, narzędzia MarTech oraz inne koncepty. Agora nie wyklucza też inwestycji wzmacniających jej obecne biznesy, szczególnie w obszarach, gdzie wyczerpały się możliwości dynamicznego wzrostu organicznego. Jednocześnie Zarząd Agory chce utrzymać politykę dywidendową spółki.
Więcej informacji na temat planów Grupy Agora, w tym dla poszczególnych jej przedsięwzięć, można znaleźć w prezentacji „Strategia Grupy Agora na lata 2018-2022” dostępnej na stronie www.agora.pl.
Podsumowanie realizacji strategii w latach 2014-2017/2018
Zwiększenie przychodów i poprawa rentowności całej Grupy Agora – to były priorytety działalności operacyjnej spółki, które zarząd przedstawił w marcu 2014 r.
Zgodnie z kierunkami rozwoju wyznaczonymi dla Agory na lata 2014-2017/2018, Grupa miała skoncentrować się na cyfrowej transformacji działalności prasowej, wejściu na rynek telewizyjny i wzroście rentowności kluczowych biznesów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów wspólnych usług i infrastruktury.
W czerwcu br. zarząd Agory podsumował realizację tych zadań. W latach 2014-2018 przychody Grupy Agora wzrosły o 8,5%, czyli o ponad 90 mln zł. Udało się tego dokonać pomimo zmniejszających się przychodów Grupy z działalności prasowej i poligraficznej. Dzięki dywersyfikacji biznesowej oraz wpływom związanym z obecnością na rynku kinowym, internetowym, radiowym i w outdoorze, Grupa z sukcesem zrealizowała cel dotyczący wzrostu przychodów. Dodatkowo, ponad dwukrotnie zwiększył się wynik operacyjny, co było możliwe dzięki spektakularnej poprawie wyników operacyjnych poszczególnych biznesów, zwłaszcza AMS, Heliosa, GRA oraz działalności internetowej.
Grupie udało się też rozwinąć w nakreślonych przed czterema laty kierunkach. Zespół „Gazety Wyborczej” dokonał skutecznej transformacji cyfrowej działalności dziennika – liczba prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” wyniosła na koniec 2017 r. 133 tys., a poprzednie stawiane sobie cele w tym zakresie zostały zrealizowane istotnie powyżej planu i dużo szybciej niż zakładano. Co istotne, dzięki zmianom w sposobie działania „Gazety Wyborczej” i całej jej redakcji zaangażowanej w postępującą cyfryzację, udział przychodów z cyfrowych źródeł w całości wpływów dziennika stanowił na koniec 2017 r. 15%, czyli około 30 mln zł.
Zgodnie z planem Agorze udało się wejść na rynek telewizyjny. Grupa z sukcesem stworzyła 2 kanały telewizyjne: jeden we współpracy z partnerem – Kino Polska S.A., drugi samodzielnie.Zbierając doświadczenia na tym rynku, spółka zweryfikowała jednak swoje – pomimo sukcesu projektów – zarząd Agory zdecydował o wycofaniu się z tej działalności telewizyjnej. W latach 2014-2018 nastąpiła też redukcja kosztów usług wspólnych, dokonana pomimo rosnącej skali działalności Grupy i jej postępującej dywersyfikacji.