Grupa Polsat Plus podsumowuje II kwartał 2023 roku
W II kwartale 2023 r. Grupa Polsat Plus zaprezentowała nowości w każdym z segmentów działalności: wprowadziła 5G Ultra o prędkości do 1 Gb/s, nabyła serwis naEKRANIE.pl oraz 3 kanały TV 4FUN, przedłużyła prawa do siatkarskich europejskich pucharów oraz kupiła prawa do ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w piłce ręcznej, a także uruchomiła produkcję testową w pierwszych farmach wiatrowych. W lipcu do Grupy dołączył PAK-PCE, który realizuje projekty z obszaru zielonej energii i zielonego wodoru. Grupa Polsat Plus swoim klientom dostarcza ponad 20 mln usług telewizyjnych i telekomunikacyjnych, a średni przychód od klienta (ARPU) we wszystkich segmentach klientów rośnie.
Najważniejsze wydarzenia w II kwartale br.:
– 5G Ultra to nowość dla klientów Plusa – maksymalna prędkość pobierania danych w sieci 5G Plusa wzrosła do 1 Gb/s, w zasięgu 5G Ultra jest ponad 4,2 mln mieszkańców Polski, a w sumie w zasięgu 5G jest 20 mln osób.
– Plus liderem rankingu internetu mobilnego SpeedTest.pl w II kwartale br. – Plus ze średnią szybkością pobierania danych 51,6 Mb/s zajął pierwsze miejsce w ogólnym rankingu internetu mobilnego – 5G, 4G i 3G. Ponadto zdominował ranking najszybszej technologii 5G, osiągając średnią 138 Mb/s.
– Grupa Polsat Plus wzmocniła pozycję w segmencie mediowym – nabyła większościowy udział w spółkach, do których należą serwis naEKRANIE.pl oraz 3 kanały TV 4FUN – 4FUN.TV, 4FUN KIDS i 4FUN DANCE.
– Telewizja Polsat przedłużyła prawa do transmitowania siatkarskich europejskich pucharów aż do sezonu 2028/2029. Umowa obejmuje Ligę Mistrzów CEV, Puchar CEV oraz Challenge Cup. Podpisała również umowę na transmisje z meczów ORLEN Superligi i ORLEN Superligi Kobiet w piłce ręcznej przez najbliższe 7 sezonów – do 2030 roku.
– Interia.pl pierwszy raz w historii wyprzedziła Onet.pl – według badania Mediapanel jej serwisy domenowe odwiedziło w lipcu 16,25 mln realnych użytkowników. Jest to rekordowy wynik. Interia.pl rozwija się najszybciej wśród portali horyzontalnych w Polsce (TOP 5). Łącznie serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało w II kwartale co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 1,9 mld odsłon stron.
– Nabycie w lipcu pakietu kontrolnego w PAK-PCE, poprzez którą Grupa Polsat Plus realizuje projekty w obszarze czystej energii i zielonego wodoru.
– Uruchomienie testowej produkcji energii z farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim.
– Zakończenie budowy pierwszej stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i uzyskanie wszystkich pozwoleń niezbędnych do jej komercyjnego uruchomienia.
– Rozwój działalności na rynku instalacji fotowoltaicznych w sektorze B2B – umowa z Dino na 750 instalacji na dachach sieci sklepów.
– Konsekwentnie idziemy do przodu. Sieć 5G Plusa przyspieszyła do nawet 1 Gb/s, czyli do prędkości światłowodu. Inwestujemy w ofertę programową – nowe prawa sportowe, seriale i nowości ramówkowe, kupiliśmy portal naEKRANIE.pl i 3 muzyczne kanały telewizyjne 4FUN. Nabyliśmy pakiet kontrolny w PAK-PCE i rozwijamy projekty z segmentu czystej energii, budując tym samym naszą pozycję na rynku energii – podsumowuje Mirosław Błaszczyk, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, Grupa Polsat Plus.
Segment usług B2C i B2B – konsekwentna realizacja strategii multiplay
Łącznie Grupa Polsat Plus dostarcza ponad 20 mln usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, a blisko 2,5 mln klientów korzysta z ofert mulitplay, osiągając wymierne korzyści finansowe z łączenia usług Polsatu Box i Plusa. Przychód od klienta kontraktowego wzrósł rok do roku o 1,6 zł (2,3%) do 71,8 zł, a wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie utrzymuje się na bardzo niskim poziomie 7,3% w skali roku. Wzrosło także ARPU usług przedpłaconych – o 2,3% do 17,8 zł, a ich baza pozostaje na stabilnym, wysokim poziomie.
– Z ofert multiplay korzysta blisko 2,5 mln abonentów, czyli 42% wszystkich naszych klientów, co jest bardzo dobrym wynikiem w świetle niekorzystnych warunków rynkowych – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Odnotowujemy rosnące ARPU we wszystkich segmentach klientów – kontraktowych, B2B i prepaid, a wskaźnik odejść klientów utrzymujemy na niezmiennie niskim poziomie. Przyczyniają się do tego m.in. popularyzacja 5G oraz oferty łączone z serwisem Disney+ – dodaje.
Grupa Polsat Plus obsługuje blisko 70 tys. klientów B2B. Dzięki sukcesywnie poszerzanej ofercie usług komunikacyjnych i teleinformatycznych średni przychód od tych klientów wzrósł rok do roku o 6,2% do blisko 1,5 tys. zł miesięcznie.
Segment mediowy: telewizja i online – rozwój portfolio
Łączna oglądalność kanałów Telewizji Polsat w II kwartale br. wyniosła 22% – 7,8% kanału głównego Polsat i 14,2% kanałów tematycznych, a w I półroczu – 21,9%, w tym 7,9% kanału głównego Polsat i 14% kanałów tematycznych.
Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy TV i sponsoringu rosły szybciej niż rynek zarówno w II kwartale, jak i I półroczu 2023. W II kwartale br. przychody z reklamy TV i sponsoringu Grupy odnotowały wzrost o 4,4% do 345 mln zł, a udział w rynku reklamy TV wyniósł 28,7%. W I półroczu przychody zwiększyły się o 4,3% do 629 mln zł, a udział w rynku reklamy TV i sponsoringu osiągnął poziom 28,4%.
Serwisy internetowe Grupy Polsat-Interia odwiedzało co miesiąc średnio 21 mln użytkowników, którzy generowali 1,9 mld odsłon stron.
– Zarówno w II kwartale, jak i całym półroczu osiągnęliśmy dobre wyniki oglądalności pomimo utrzymującego się niekorzystnego wpływu procesu przejścia na standard DVB-T2 w naziemnej telewizji cyfrowej. Odnotowaliśmy także bardzo dobre wyniki finansowe – nasze przychody z reklamy TV rosły w obydwu okresach o ponad 4%, nieco szybciej niż rynek – mówi Stanisław Janowski, Prezes Zarządu Telewizji Polsat, Grupa Polsat Plus. – Poszerzyliśmy portfolio kanałów TV do 42 dzięki zakupowi 3 stacji 4FUN. Kontynuujemy budowę naszej pozycji na rynku portali internetowych – nabyliśmy popularny portal o tematyce popkulturowej naEKRANIE.pl – dodaje.
Rozwój projektów w segmencie czystej energii
W ramach realizacji Strategii 2023+ w obszarze czystej energii Grupa Polsat Plus nabyła spółkę PAK-PCE i dynamicznie rozwija projekty związane z produkcją zielonej energii (ze słońca, wiatru, biomasy, termicznej obróbki odpadów) oraz budową pełnego łańcucha wartości zielonego wodoru.
– Prace nad realizacją naszych strategicznych założeń w obszarze czystej, zielonej energii postępują dynamicznie. Trwa rozruch technologiczny dwóch pierwszych farm wiatrowych w Miłosławiu i Kazimierzu Biskupim, a ich komercyjne uruchomienie nastąpi jeszcze we wrześniu br. Finalizujemy także rozbudowę farmy słonecznej w Brudzewie – mówi Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Grupy Polsat Plus. – Ukończyliśmy budowę pierwszej, ogólnodostępnej stacji tankowania zielonego wodoru w Warszawie i mamy już wszystkie pozwolenia niezbędne do jej uruchomienia. Kolejne stacje powstają m.in. w Rybniku, Gdańsku i Gdyni. Produkujemy pierwsze autobusy wodorowe dla Rybnika i bierzemy udział w kolejnych przetargach, m.in. w Gdańsku, Wałbrzychu i Świdniku – dodaje.
Wyniki finansowe Grupy Polsat Plus – wzrost przychodów
Przychody Grupy Polsat Plus wzrosły w II kwartale br. rok do roku o 1,9% do blisko 3,3 mld zł, a zysk EBITDA wyniósł ok. 800 mln zł. Wolne przepływy pieniężne w okresie 12 mies. były na poziomie ok. 580 mln zł, a wskaźnik całkowitego zadłużenia wyniósł 3,26x (dług netto/EBITDA LTM).
– W segmencie usług B2C i B2B rosły przychody, co wspierała silna sprzedaż sprzętu. Odnotowaliśmy świetne wyniki finansowe segmentu mediowego – przychody wzrosły o 5%, a EBITDA aż o 10% rok do roku. Z powodzeniem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy na trudnym rynku długu i pozyskaliśmy środki na realizację inwestycji w ramach Strategii 2023+ – mówi Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych Cyfrowego Polsatu i Wiceprezes ds. Finansowych Polkomtelu, Grupa Polsat Plus. – Agencja Fitch Ratings przyznała nam nowy rating na poziomie BB z perspektywą stabilną, co świadczy o zaufaniu rynku do naszej strategii i działań.