IBM C-Suite Study: polscy liderzy budują przewagę rynkową, dzięki danym i zaufaniu swoich klientów, pracowników i ekosystemu
IBM (NYSE: IBM) opublikował wyniki 20. edycji badania C-Suite Study „Build Your Trust Advantage”, które objęło 13 500 firm będących liderami swoich branż z 98 krajów, w tym z Polski. Celem było określenie sposobu w jaki wiodące na świecie firmy osiągają rynkową przewagę poprzez realizację strategii biznesowych opartych o dane. Badanie IBM Institute for Business Value (IBV) we współpracy z Oxford Economics objęło firmy z 20 różnych branż, w tym 220 polskich firm.
Z badania wynika, że istnieje grupa przedsiębiorstw wiodących (z ang. Torchbearers) – najbardziej skutecznych w korzystaniu z danych w celu osiągania wyników rynkowych, dzięki zintegrowaniu strategii zarządzania danymi ze strategią biznesową. W porównaniu ze światową średnią, przedsiębiorstwa z Polski należy uznać pod tym względem za innowacyjne – grupa Torchbearers stanowi aż 15 proc., w porównaniu do 9 proc. w skali światowej.
W badaniu wskazano również, że Torchbearers osiągają o 63 procent lepsze wyniki
w zakresie wzrostu przychodów oraz 84 proc. lepsze wyniki pod kątem rentowności od innych firm.
Badanie wykazało, że zdobycie pozycji lidera rynku jest najczęściej osiągane wtedy, gdy organizacja buduje przewagę rynkową w oparciu o wysoki poziom zaufania do danych,
w trzech kluczowych obszarach: swoich klientów[1], własnych procesów biznesowych
i pracowników[2] oraz dzieląc się danymi w ramach swojego ekosystemu[3].
- 83 proc. Torchbearers w Polsce, nie ma obaw w korzystaniu z danych i jest przekonanych, że dane pomagają tworzyć przewagę rynkową i umacniają poziom zaufania klientów. Liderzy ci mają głębokie zrozumienie, że budowanie zaufania
w relacjach z klientami ma wymiar strategiczny
i ciężko pracują, aby na nie zapracować i je utrzymać.
- Torchbearers lepiej testują też nowe modele biznesowe i podejmują decyzję
o wejściu na nowe rynki. 81 proc. z nich wykorzystuje dane do tworzenia nowych strategii rynkowych (o 98 proc. więcej niż pozostali uczestnicy rynku), a 72 proc. wykorzystuje je do podejmowania świadomych decyzji o wejściu na nowe rynki (o 100 proc. więcej niż pozostali uczestnicy rynku).
Badanie wykazało, że grupa najbardziej dynamicznie rozwijających się polskich firm, zdefiniowana jako Torchbearers, znacząco przyśpiesza, wdrażając strategię opartą na wartości płynącej z danych. Rozumieją oni, że przejrzystość, wzajemność oraz wiarygodność są kluczowymi elementami zdobywania zaufania klientów – tłumaczy Jarosław Szymczuk, Dyrektor Generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie. Kolejną rekomendacją płynącą z badania jest przypisanie danym strategicznego znaczenia oraz wykorzystywanie danych w celu budowania doświadczenia klienta – dodaje.
Polscy Torchbearers w poszukiwaniu wartości płynących z danych
Torchbearers w Polsce wiedzą, że budowanie zaufania do danych rozpoczyna się od pracy wewnątrz organizacji, dzięki tworzeniu rzetelnych systemów zarządzania informacją.
W Polsce 86 proc. Torchbearers uważa, że dzieli się z pracownikami danymi
w efektywny sposób.
Badanie pokazuje, że dla Torchbearers sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są kluczem
do pozyskania nowej wartości z gromadzonych danych. 74 proc. z nich planuje w ciągu najbliższych 2-3 lat duże inwestycje w sztuczną inteligencję (AI), w tym uczenie maszynowe.
Jednym z największych wyzwań jest wykorzystanie wartości z ustrukturyzowanych
i nieustrukturyzowanych danych, przy czym 62 proc. polskich Torchbearers potrafi już wyciągać wnioski z obu rodzajów tych danych.
70 proc. polskich Torchbearers spodziewa się rozbudowania sieci partnerskiej, w ramach której zamierza dzielić się danymi w bezpieczny sposób.
W analizie otwartych pytań 20. edycji badania C-Suite Study „Build Your Trust Advantage” wykorzystano możliwości sztucznej inteligencji IBM Project Debater opierającej się na systemie IBM Watson.
Pełen raport z badania IBM C-suite Study: link
[1] Badanie C-Suite Study „Build Your Trust Advantage” 20th edition, Poland: Chapter 1. Customers: How to win in the trust economy
[2] j.w. Chapter 2. Enterprises: How to build the human-tech partnership
[3] j.w. Chapter 3. Ecosystems: How to share data in the platform era.