BadaniaTechnologia - Promocje

Jak Polacy oglądają sport? Samsung prezentuje wyniki badania

Aż 55 proc. dorosłych Polaków przynajmniej raz w tygodniu ogląda wydarzenia sportowe na ekranie telewizora [1] – mecze, walki, wyścigi, rozgrywki na szczeblu ligowym i międzynarodowym. Oglądanie sportu, obok filmów i gier wideo, jest jedną z najbardziej popularnych form masowej rozrywki i znakomitym sposobem na relaks i odpoczynek – pod warunkiem, że nic nie przeszkadza nam w odbiorze…

 

Ponad połowa Polaków ogląda sport przynajmniej raz w tygodniu, co czwarty – kilka razy w tygodniu, a 15 proc. – kilka razy dziennie! Ważne wydarzenia sportowe, takie jak mecze reprezentacji narodowej piłkarzy i siatkarzy oraz występy kadry skoczków narciarskich gromadzą przed telewizorami miliony widzów. Nieprzypadkowo wymieniliśmy właśnie te trzy dyscypliny, bo to one cieszą się w Polsce największą popularnością. Futbol ogląda w telewizji 61 proc. Polaków, skoki narciarskie – 47 proc., a siatkówkę – 42 proc.

Co ciekawe, co trzeci z nas (34 proc.) ogląda sport regularnie, bez względu na to, czy w zawodach biorą udział reprezentujący Polskę zawodnicy. Dla 27 proc. warunkiem do obejrzenia transmisji jest udział sportowca broniącego biało-czerwonych barw. 14 proc. kibiców włącza transmisję, gdy Polacy odnoszą sukcesy i kibicuje im do końca, nawet jeśli ostatecznie przegrywają.

Sportowe emocje łączą

Oglądanie sportu dostarcza ogromnych emocji – widok zawodników walczących o zwycięstwo, szczególnie jeżeli reprezentują barwy narodowe, może wywołać silne reakcje emocjonalne, a wspieranie drużyny lub ulubionego zawodnika tworzy głębokie poczucie przynależności i wspólnoty. Kibicowanie ulubionej drużynie lub zawodnikowi może być także okazją do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi, z którymi współdzielimy radość ze zwycięstw – a niekiedy i smutek z porażek. Polacy oglądają wydarzenia zwykle z partnerami/partnerkami (42 proc.) lub z całą rodziną (28 proc.). Tylko co trzeci (32%) z nas ogląda sport bez towarzystwa.

Nieco ponad 70 proc. Polaków wymienia się opiniami w trakcie oglądania wydarzeń sportowych lub komentuje na bieżąco ich przebieg. Najczęściej, w 49 proc. przypadków, dzielimy się uwagami z osobami, z którymi oglądamy zmagania sportowców.

Sport, a zwłaszcza dynamiczne, atletyczne dyscypliny, jest tak atrakcyjny do oglądania, gdyż obfituje w nieoczekiwane zwroty akcji i dramatyczne momenty, co sprawia, że oglądanie go ​​jest niezwykle ekscytujące i trzyma w napięciu do samego końca – końcowego gwizdka, syreny lub wygranej piłki meczowej. Abyśmy jednak mogli cieszyć się pełnią wrażeń z oglądania sportu, technologia nie powinna zakłócać nam poprawnego odbioru.

Aż 70 proc. Polaków deklaruje, że są cechy w ich telewizorach, które – gdyby działały lepiej – poprawiłyby ich doświadczenia podczas oglądania wydarzeń sportowych. Przykładowo, cechą wskazywaną przez badanych jako najbardziej oczekiwaną, jest lepsza jakość obrazu – odpowiedzi tej udzieliło 40 proc. respondentów. 37 proc. wskazało z kolei na większy rozmiar ekranu, który mógłby zwiększyć pozytywne doświadczenia z oglądania.

Jak optymalnie oglądać sport?

Telewizor do oglądania sportu musi charakteryzować się wysoką rozdzielczością, która zapewni ostry obraz i pozwoli doświadczyć każdego detalu i akcji oraz wysokim wskaźnikiem odświeżania obrazu. Im wyższy jest ten parametr, tym ruchy sportowców, piłki, oszczepu czy kuli odwzorowywane są płynniej i naturalniej, co jest szczególnie istotne podczas dynamicznych rozgrywek sportowych.

Technologie redukcji rozmycia ruchu pomagają zredukować  niedoskonałości obrazu podczas szybkich akcji sportowych, a technologia HDR poprawia kontrast, jasność i kolorystykę, co sprawia, że obraz jest bardziej realistyczny i intensywny.

Z myślą właśnie o wiernym  odwzorowaniu ruchów w dynamicznych scenach sportowych Samsung opracował technologię Upłynniacz Ruchu 144 Hz, dostępną m.in. w wybranych telewizorach OLED – w tym w wiodącej tegorocznej nowości, modelu S95D – oraz Neo QLED, w tym QN95D, QN92D i QN85D[2]. Te urządzenia dysponują dodatkowo technologią Quantum Mini LED, która odpowiada za precyzyjne sterowanie podświetleniem ekranu. Modele QN95D i QN85D można kupić w wersji z 85-calowym ekranem.

Taka przekątna zapewni wyjątkową immersję w wydarzenia sportowe i pozwoli poczuć się niemal jak na trybunie stadionu – zwłaszcza gdy do telewizora podłączymy system głośników zapewniający dźwięk przestrzenny, na przykład soundbar Samsung Q-Serii.

Telewizor do sportu powinien wspierać również funkcje dostępu do treści online – transmisje wydarzeń sportowych na platformach streamingowych to druga pod względem popularności forma oglądania sportu, z której korzysta co czwarty dorosły Polak (27 proc.). Wbudowane aplikacje do strumieniowania treści wideo zapewniają szybki dostęp do transmisji na żywo, powtórek oraz treści dodatkowych, takich jak wywiady, analizy i dokumenty.

Dzięki obecności platformy Smart TV w telewizorach Samsung, widzowie uzyskują dostęp do setek aplikacji i usług wideo na życzenie, z czego aż 70 to pozycje o profilu sportowym. Za pośrednictwem takich aplikacji, jak Eleven Sports, TVP Sport, czy Player użytkownicy telewizorów Samsung obejrzą mecze polskiej Ekstraklasy i czołowych europejskich lig piłkarskich, tenisa, żużla, koszykówki i wielu innych, również olimpijskich, dyscyplin.

 

[1] Badanie zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Samsung Electronics w lutym 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1000 osób w wieku 18-70 lat

[2] W modelach QN95D i QN92D odświeżanie 144Hz, w modelu QN85D – 120 Hz

foto, źródło. Samsung Polska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *