„Kaskaderki. Nieznana historia Hollywood” i „Tworząc fale. Sztuka kinowego dźwięku” na Vodylla (wideo)
Platforma streamingowa VODYLLA to nie tylko ekscytujące dokumenty skierowane do osób zainteresowanych polityką, historią, konfliktami zbrojnymi, ale również filmy dla pasjonatów kina i rozrywki. Na letnie wieczory polecamy dwa dokumenty traktujące o kulisach filmowych produkcji.
KASKADERKI. NIEZNANA HISTORIA HOLLYWOOD
Bohaterki dokumentu Eleny Avdiji wykonują zawód kaskaderek. Wpadają pod samochód, wskakują do pędzącego pociągu, płoną, walczą wręcz, spadają z wysokości… I wstają, gotowe do kręcenia tej samej sceny tyle razy, ile to jest konieczne. Kim są kobiety, które podejmują ryzyko, by widz oglądając film, mógł przeżyć dreszcz emocji? Co je motywuje do pokonywania ograniczeń ciała i umysłu – potrzeba uznania, uzależnienie od adrenaliny, duch rywalizacji w profesji zdominowanej przez mężczyzn?
W dokumencie „Kaskaderki” zobaczymy ekscytujące sceny kaskaderskie z udziałem kobiet począwszy od kina niemego, aż do współczesności. Poznamy kulisy ich pracy, która musi pozostać w cieniu. Magia znika, jeśli niebezpieczne ujęcia i sceny walki wyglądają jak akrobacja. Magia znika, jeśli widać, że aktorkę lub aktora zastąpił dubler.
Słuchamy wypowiedzi między innymi Virginie Arnaud, jednej z nestorek branży z ponad 25-letnim stażem, Petry Speccher, która ma na swoim koncie udział w kilku kinowych hitach, choćby w „Dniu Niepodległości. Odrodzenie” czy „Raporcie mniejszości”, oraz Estelli Piget, która jest na początku kariery, ale dała popis w „The 355” i „Notre Dame płonie”.
Jak mówią bohaterki filmu, nawet najlepsze w swoim fachu muszą rozpychać się łokciami z mężczyznami, którzy dominują w tej profesji. Do niedawna w scenach akcji aktorki były dublowane przez mężczyzn. Do tej pory w filmach akcji powszechne są stereotypowe role bezbronnych kobiet, bitych, duszonych, wieszanych, przejeżdżanych samochodami, w które wcielają się kaskaderki, podczas gdy ich koledzy grają oprawców lub bohaterów. Najlepsze akrobacje zdarzają się w komediach, ale tu kobiety wciąż noszą szpilki i udają głupie.
Kaskaderki muszą walczyć o ciekawe wyzwania – niektórzy reżyserzy uważają, że mogą pokazywać piersi, ale nie mogą ginąć od kuli. Nie decydują o kostiumach. A pod krótką spódniczkę czy sukienkę nie da się włożyć ochraniaczy, których używają mężczyźni. Ale przynajmniej okrzepły i potrafią mówić nie, jeśli planowane ujęcie wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem.
W filmie „Kaskaderki. Nieznana historia Hollywood” Elena Avdija prezentuje kulisy pracy kaskaderek od początku kina, ale też porusza zagadnienia dyskryminacji ze względu na płeć i utrwalania obrazu kobiety jako ofiary w przemyśle filmowym.
TWORZĄC FALE. SZTUKA KINOWEGO DŹWIĘKU
Fascynujący pełnometrażowy dokument w reżyserii Midge’a Costina, który pokazuje, jakie znaczenie dla przedstawianej na ekranie kinowym opowieści ma symfonia, na którą składa się filmowy dźwięk: muzyka, efekty specjalne i głos. Eksploruje historię, technikę oraz sztukę projektowania dźwięku od filmu niemego po współczesne produkcje. Swoim doświadczeniem dzielą się mistrzowie kina: George Lucas, Steven Spielberg, David Lynch, Ryan Coogler, Sofia Coppola, Ang Lee czy też Barbara Streisand i Robert Redford. Wybitni montażyści dźwięku, a wśród nich Walter Murch („Czas apokalipsy”, „Ojciec chrzestny”), Ben Burtt („Gwiezdne wojny”, „Poszukiwacze zaginionej Arki”) i Gary Rydstrom („Szeregowiec Ryan”, „Toy Story”) opowiadają o dźwięku jako nośniku emocji, intensyfikującym wrażenia widzów, o wyobraźni, niuansach i rozwiązaniach technicznych pozwalających przekształcić obraz w poruszającą historię.
Spektakularne fragmenty filmów z komentarzem ludzi kina, zabawne anegdoty
i spora dawka wiedzy o dźwięku, począwszy od Edisona i narodzin w 1877 r. fonografu, przez lata 20. XX wieku, kiedy powstały filmy „Don Juan” i „Śpiewak jazzbandu”, przez „King Konga” z 1933 r., pierwszego przykładu projektowania dźwięku i powojenne filmy hollywoodzkie, po osiągnięcia techniczne i związane z nimi eksperymenty w kinie od lat 70., dzięki którym do dzisiaj możemy zanurzać się w dźwięku.