Kolejna odsłona akcji „Gazeta Uchodźców” – dziennikarze „Wyborczej” i imigranci wspólnie o sytuacji uchodźców w Polsce
Czy Polska to dobry kraj dla imigrantów? Czy przybysze to ciągle obcy? Na te i inne pytania odpowiedzi szukają dwuosobowe zespoły, złożone z kilkudziesięciu dziennikarzy „Gazety Wyborczej” i ich partnerów: uchodźców oraz imigrantów żyjących w naszym kraju. Ich materiały stworzą specjalny cykl „Wyborczej”, realizowany w ramach międzynarodowego projektu „Re:framing Migrants in the European Media”. Dzięki akcji aż do lata 2023 r. na Wyborcza.pl/gazetauchodzcow publikowane będą teksty, podcasty i reportaże wideo przygotowane przez pary autorów, a finałem działań będzie kolejne wydanie „Gazety Uchodźców”, które ukaże się 20 czerwca, czyli w Światowy Dzień Uchodźcy.
– Rok temu udało się nam zrobić coś niesamowitego. 20 czerwca, w Światowy Dzień Uchodźcy, oddaliśmy papierowe wydanie „Wyborczej” w ręce żyjących w naszym kraju uchodźców i uciekinierów. Pokazaliśmy w ten sposób, że napaść Rosji na Ukrainę i przybycie do Polski milionów ukraińskich uchodźców gruntownie zmieniło nasz kraj i w nowym świetle ukazało kwestię migracji. Przecież uchodźcy żyli z nami już wcześniej. Przyjeżdżali z ogarniętego wojną Bliskiego Wschodu, Afryki czy Afganistanu. Nie zawsze czuli się tu dobrze. Zwłaszcza wtedy, gdy władza prowadziła przeciwko nim nagonkę. Tak powstała „Gazeta Uchodźców” – wypełniona osobistymi tekstami opisującymi blaski i cienie życia uchodźców i imigrantów w naszym kraju. By podkreślić znaczenie tego projektu, zmieniliśmy nawet logotyp „Wyborczej” – opowiada Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego „Wyborczej” i szef działu Świat. – W tym roku to powtarzamy. Ale nie jako jednodniową akcję, tylko jako cykl. W ramach międzynarodowego projektu „Re:framing Migrants in the European Media” stworzyliśmy 20 dziennikarskich tandemów. W skład każdego wchodzi dziennikarz „Wyborczej” i mieszkający w Polsce uchodźca lub imigrant.
Projekt redakcji dziennika potrwa do lata 2023 r. W jego ramach nad publikacjami o sytuacji uchodźców w Polsce pracować będą pary złożone z dziennikarzy „Wyborczej”, m.in. z redakcji Świat, „Wysokich Obcasów” i Wyborcza.biz, oraz osób reprezentujących środowisko imigrantów, w tym działaczy z organizacji pozarządowych i aktywistów różnych narodowości.
Na stronie Wyborcza.pl publikowane będą teksty, podcasty i reportaże wideo o życiu uchodźców i imigrantów w Polsce przygotowane właśnie przez takie duety autorów. Dzięki nim można przekonać się, jak przybysze widzą nasz kraj, a także dowiedzieć się, co powinniśmy zrobić, by czuli się tu dobrze, by stali się pełnoprawnymi członkami naszego społeczeństwa. Wszystkie materiały ukazują się na stronie Wyborcza.pl/gazetauchodzcow. Jednym z pierwszych jest materiał “Byłam kulturystką, teraz pracuję w dostawach w KFC” dostępny na Wyborcza.pl.
Na zakończenie akcji, 20 czerwca, czyli w kolejny Światowy Dzień Uchodźcy, redakcja „Wyborczej” ponownie odda w ręce osób z różnych stron świata swoje papierowe wydanie i opublikuje „Gazetę Uchodźców”.
Materiały powstają w ramach „Re:framing Migrants in the European Media”. Ten międzynarodowy projekt finansowany przez Komisję Europejską został stworzony, by opracować mechanizmy zapewniające odpowiednią reprezentację migrantom i uchodźcom w mediach w całej Europie. Jego celem jest pomoc najważniejszym mediom w stworzeniu inkluzywnej i bezpiecznej przestrzeni do autoprezentacji dla migrantów i uchodźców.
Na projekt „Re:framing Migrants in the European Media” składa się też wiele publikacji i wydarzeń w różnych europejskich miastach. Jego koordynatorem jest European Cultural Foundation z Holandii. Poza „Gazetą Wyborczą” udział w nim biorą jeszcze: Eticas Foundation (Hiszpania), Here to Support (Holandia), ZEMOS98 (Hiszpania) i CoCulture (Niemcy).
Start działań wspiera autopromocja na łamach „Wyborczej” i Wyborcza.pl, a także na profilach redakcji w mediach społecznościowych.