„Lata 80. – Hity Dekady” w National Geographic
Ray-bany, pierwszy komputer od Apple, telefon komórkowy, który nie mieścił się w kieszeni i dresy Adidasa z trzema paskami – to tylko niektóre z hitów lat 80. Odkrycia tej epoki nie tylko stały się popkulturowymi symbolami, ale i dały początek wielu dzisiejszym trendom w modzie czy technologii. Zobacz galerię zdjęć pochodzących z serii „Lata 80. – Hity dekady” i udaj się w sentymentalną podróż w czasie. Premiera programu już 16 stycznia, o godz. 12.00 w National Geographic.
Kiedy w 1986 r. na ekrany amerykańskich kin wchodził kultowy dziś „Top Gun”, w Polsce świętowaliśmy pierwsze w historii losowanie Super Lotka. Komunistyczna kurtyna grubą kreską oddzielała blok państw Europy Wschodniej od zachodniej kultury wielkich ambicji, koloru, przepychu i nadziei na lepsze jutro. Choć wynalazki takie, jak komputer, konsola do gier czy telefon komórkowy przypłynęły do nas zza oceanu prawie dekadę później, to właśnie w latach 80. rodziła się kultura popularna, jaką znamy dzisiaj.
Pochodzące z tego okresu zdjęcia i materiały wideo, przedstawiające ważne wydarzenia, gadżety, reklamy, modowe trendy czy topowe zabawki stały się inspiracją dla National Geographic do stworzenia wyjątkowego rankingu najbardziej kultowych momentów. Tak powstała premierowa seria „Lata 80. – Hity dekady”, w której eksperci, tacy jak Steve Wozniak czy Brian Jay Jones, wspólnie z gośćmi programu (m.in. Ridley Scott, Tony Hawk, Meat Loaf), wspominają epokowe odkrycia, ikony i symbole, jakie ukierunkowały dalszy rozwój trendów i wpłynęły na obecny kształt popkultury.
Co uplasowało się na pierwszym miejscu tego wyjątkowego rankingu? Raczkujący wtedy kanał muzyczny MTV, a może Macintosh – pierwszy komputer od Apple? Leginsy z kolorowego, połyskującego spandexu, czy tenisówki marki Vans z podeszwą typu „wafel”?
Zobacz galerię zdjęć wybranych pozycji z rankingów serii „Lata 80.- Hity dekady” i dołącz do sentymentalnej podróży w czasie oglądając premierowe odcinki programu od 16 stycznia w każdą niedzielę o godz. 12.00 w National Geographic.
WOJNY HAMBURGEROWE
Jak to się stało, że kawałek grillowanej wołowiny w bułce zapisał się na kartach historii amerykańskiej popkultury? Choć hamburgery były popularne już wcześniej, to prawdziwym hitem stały się dopiero w latach 80.. To wszystko za sprawą kultowej reklamie z pewną starszą kobietą – komiczna rola Clary Peller w kampanii reklamowej sieci restauracji Wendy’s przysporzyła 82-letniej wtedy aktorce rzesze fanów. Jej słynna kwestia “Gdzie jest wołowina?” na dobre rozpoczęła medialną “zimną wojnę” między barami szybkiej obsługi. Dzięki tej wyjątkowej reklamie, rynek fast food osiągnął horrendalną wartość 15 miliardów dolarów, a Wendy’s zwiększyła swój roczny dochód o jedną trzecią w ciągu dwóch lat.
Clara Peller trzyma burgera przed restauracją Wendy’s, fot. Getty Images
ZABAWKI, O KTÓRYCH MARZYŁY DZIECI
W latach 80. amerykańskie dzieciaki marzyły, by pod choinką znalazł się ten jeden wyjątkowy gadżet. Nintendo Game Boy to jedna z najbardziej przełomowych zabawek i protoplasta dzisiejszych przenośnych konsol do gier wideo. Mały, zgrabny kawałek elektroniki z monochromatycznym ekranem i zaledwie pięcioma przyciskami mieścił się w plecaku, przez co można było zabrać go ze sobą wszędzie. Pierwszą grą dostępną na tej konsoli był “Tetris”, prosta zabawa logiczna, polegająca na odpowiednim układaniu klocków w pasujące do siebie bloki. Co ciekawe, powstała ona wiele lat wcześniej i zanim trafiła na ekrany Nintendo, cieszyli się nią gracze komputerowi ze Związku Radzieckiego. Game Boy dzięki swej popularności na całym świecie z czasem zyskał kolejne tytuły oraz obudowę w wersji “mini”. Fascynacja prostymi grami logicznymi objęła też inną znaną jeszcze z lat 70. zabawkę – kostkę Rubika – która od tamtej dekady nieustannie zaskarbia sobie nowe pokolenia fanów na całym świecie. Wśród najpopularniejszych zabawek tamtych czasów znalazły się również magiczne figurki z serii “My Little Pony”.
Kostka Rubika, fot. National Geographic
MODA NA LUZAKA
16 września 1984 r. swoją premierę miał serial, który na zawsze odmienił historię mody i zapoczątkował nową jakość rozrywki telewizyjnej. “Miami Vice” przedstawiał wszystko to, co reprezentowały sobą lata 80. – odważne stylizacje, kadry pełne szalonych kolorów i spektakularne sceny akcji. Wszystko to bardziej przypominało pełen wartkiej akcji teledysk muzyczny. To również debiut nowego rodzaju postaci telewizyjnych – pary charyzmatycznych gliniarzy. Widzowie serialu zapamiętali nie tylko widowiskowe pościgi i wybuchy, ale przede wszystkim pionierskie stylizacje detektywów James’a “Sonny” Crockett’a (Don Johnson) i Ricardo “Rico” Tubbs’a (Philip Michael Thomas). Ich kolorowe garnitury zestawione z t-shirtami i butami, które odsłaniały kostki bezceremonialnie łamały wszelkie dotychczasowe schematy męskiej mody. Pikanterii wizerunkowi dodawał kilkudniowy zarost, który jeszcze kilka lat wcześniej był absolutnie nieakceptowalny w przestrzeni publicznej, jako oznaka nonszalancji, a nawet braku higieny. Do szaf powrócił dżins, tym razem w odświeżonej formie “marmurkowej”, i koszulki polo. Styl oparty na mieszance nienachalnego luzu z odrobiną elegancji łamał stereotyp dystyngowanego dżentelmena, pozwalając mężczyzną nieco od niego odpocząć. Tymczasem za sprawą serialu “Dynastia” do mody damskiej powróciły poduszki na ramionach, które od dawna towarzyszyły kobietom w przełomowych momentach, dając im moc i sprawczość.
Aktorka Joan Collins jako Alexis Carrington z serialu “Dynastia”, fot. Alamy Stock Photo