Nauczycielka wychowania przedszkolnego zwyciężczynią konkursu Nauczyciel Jutr@
Nauczycielką Jutr@ 2023 została Aleksandra Janicka z Przedszkola Publicznego im. Misia Uszatka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Strzyżowicach. Pedagożka została wyróżniona za empatyczną postawę, podążanie za dziećmi i ich potrzebami oraz codzienny dialog z nimi. Doceniono także jej kompetencje cyfrowe. Organizatorem konkursu jest Fundacja Orange i Głos Nauczycielski.
Konkurs Nauczyciel Jutr@, zainicjowany przez Fundację Orange odbył się po raz trzeci. Spośród zgłoszeń, jury pod przewodnictwem prof. Stefana M. Kwiatkowskiego wybrało zwyciężczynię – Aleksandrę Janicką z Przedszkola Publicznego im. Misia Uszatka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Strzyżowicach. Pierwszy raz w historii konkursu, wręczono także Nagrodę Specjalną za szczególną postawę i działania na rzecz uczniów i uczennic – otrzymał ją Artur Tutka, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu. Nagrodą dla nauczycielki i nauczyciela jest wizyta studyjna w szkołach i przedszkolach w Finlandii, której system edukacji uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie.
Podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie ogłoszono także, kto został Nauczycielem Roku. Jest to Radosław Potraca ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 30 im. Powstańców 1863 r. w Warszawie.
Dziecko, potrzebuje czuć sprawczość – czyli Rada Dziecięca w przedszkolu
Pani Aleksandra pracuje z dziećmi w oparciu o edukację planu daltońskiego, czyli sposobu nauki opartego o cztery filary: odpowiedzialność, samodzielność, współpraca i refleksja. Plan daltoński zakłada naturalne podążanie za dzieckiem, jego potrzebami i możliwościami. Dzięki takiemu podejściu, dzieci pod opieką Pani Aleksandry wiele zadań podejmują z własnej inicjatywy. Swoje pomysły i oczekiwania przedstawiają także w trakcie spotkań Rady Dziecięcej, która powstała w przedszkolu z jej inicjatywy. Dzieci zabierają głos w tematach im bliskich – np. dotyczących zakupu zabawek, jadłospisu, podejmują także decyzje o organizacji ciekawych dni tematycznych.
Najważniejsze w pracy jest podążanie za dzieckiem i jego potrzebami oraz jego naturalny rozwój w zgodzie z samym sobą. W swoich działaniach pedagogicznych stawiam na otwartość, dialog, poczucie bezpieczeństwa, akceptację i szacunek. Stosuję też narzędzia edukacji cyfrowej, bo sprawiają, że proces uczenia się jest dla dzieci bardziej atrakcyjny i efektywny – mówi Aleksandra Janicka, Nauczycielka Jutr@ 2023.
Wśród nominowanych w 3. edycji konkursu Nauczyciel Jutr@ znaleźli się także:
- Agnieszka Kopacz z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie;
- Nina Kowalik z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego im. Bohaterów Bitwy pod Mokrą 1939 w Mokrej;
- Dominika Siwek z Zespołu Szkół Specjalnych im. Weroniki Sherborne w Czerwionce-Leszczynach;
- Hanna Stachera z Technikum dla Niewidomych w Laskach.
Jury postanowiło także przyznać Nagrodę Specjalną za szczególną postawę i działania na rzecz uczniów i uczennic – otrzymał ją Artur Tutka, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu. Nauczyciel z Jarosławia znany jest m.in. jako przewodnik młodych ludzi po świecie druku 3d. Jego zaangażowanie oraz oddanie uczniom sprawiło, że wychowankowie tworzą ręce 3d dla pacjentów z całej Polski. Młodzi ludzie zyskują także coś więcej, prócz praktycznych umiejętności – oddanego wychowawcę, zainteresowanego ich życiem i problemami z którymi się borykają.
Kluczowy jest dialog i empatia
Cieszymy się, że do konkursu Nauczyciel Jutr@ zgłosiło się tak wiele świetnych nauczycielek i nauczycieli. Widzimy, że dla nich, podobnie jak dla nas, ważne w relacji z uczennicami i uczniami jest dawanie im poczucia sprawczości, towarzyszenie młodym ludziom i faktyczne zainteresowanie ich światem. Chcieliśmy docenić właśnie takie postawy. Cenimy też, że korzystają z nowych technologii z umiarem i rozwagą, tak aby były obok, a nie zastępowały to co w procesie uczenia się najważniejsze – zaufania, bezpieczeństwa i mądrego prowadzenia – mówi Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
foto. materiał prasowy Orange Polska