Nowoczesne technologie i europejskie wzornictwo Philips TV świętuje 80 rocznicę prezentacji pierwszego telewizora
Współcześnie telewizor jest sprzętem powszechnie występującym w naszych domach. Przez ostatnie dziesięciolecia zmieniał się wielokrotnie, zarówno pod kątem technologii, jak i wzornictwa.
Marka Philips & Co. narodziła się w 1891 roku, w Eindhoven, zaczynając od produkcji żarówek i pracy nad promieniami rentgenowskimi. Znacznie później firma rozwinęła działalność rozpoczynając produkcję urządzeń, które miały przybliżać nam świat w domowym zaciszu – radio i telewizory. W tym roku mija 80 lat od pierwszej publicznej prezentacji telewizora Philips w Europie.
Od czego się zaczęło?
Pod koniec XIX wieku, Frederik Philips w swojej pierwszej fabryce rozpoczął masową produkcję energooszczędnych żarówek, które miały stać się niedługo dostępne dla każdego. Rozwój przedsiębiorstwa sprzyjał odkrywaniu nowych technologii i rozwijaniu zakresu działania firmy. W 1914 roku powstało słynne laboratorium badawcze NatLab, w którym inżynierowie Philipsa pracowali m.in. nad lampą rentgenowską. Kolejne lata to inwestycje w rozwijanie dotychczasowych odkryć i szukanie nowych rozwiązań dla różnych sektorów, w tym również dla gospodarstwa domowego. W 1927 roku marka zaczęła produkcję odbiorników radiowych, które szybko podbiły świat. Dwa lata wcześniej firma rozpoczęła prace nad odbiornikiem telewizyjnym.
Wyzwania nowej technologii
Telewizor, który dziś jest jednym z podstawowych sprzętów domowych, od czasu pierwszych eksperymentów zmienił się nie do poznania. Inżynierowie i projektanci marki Philips stanęli przed zadaniem, które stanowiło doskonałą okazję do połączenia kreatywności z innowacją. Nowy sprzęt miał być nie tylko osiągnięciem pod kątem technologii, ale również wzornictwa. Miał stanowić nie tylko okno na świat, ale także stylowe uzupełnienie salonu. Największym wyzwaniem było jednak takie przeformułowanie dotychczas dostępnej technologii, by telewizor nie zajmował większości pokoju. Inżynierowie Philipsa sięgnęli po skomplikowany system soczewek i lusterek, który pozwalał na zmniejszenie kineskopu. Telewizor nadal pozostawał dość dużym sprzętem, jednak w porównaniu do innych, stał się on urządzeniem, które mogło zmieścić się w większości domów. Swoje dzieło marka Philips zaprezentowała dokładnie 80 lat temu, na dorocznych targach w Utrechcie w 1938 roku. Niedługo potem telewizory Philipsa zaczęły pojawiać się w domach.
Technologiczne okno na świat
Przyhamowany II Wojną Światową rozwój technologiczny, zaczął ponownie rozkwitać w latach powojennych. W tym czasie standardem były telewizory z niewielkim, zaokrąglonym ekranem umieszczonym w dużej obudowie. W kolejnych latach pracowano nad technologicznymi usprawnieniami, m.in. płytszymi i prostszymi kineskopami, które miały zmniejszać kubaturę urządzenia, czy też możliwościami połączenia telewizora z zewnętrznymi sprzętami, takimi jak magnetowidy czy sprzęt audio. Pracowano także nad wyglądem kolejnych modeli. Projektantom marki zależało, by w domach pojawiał się sprzęt nie tylko nowoczesny, ale przede wszystkim ładny. Całe rodziny zasiadały przed tym „magicznym pudełkiem” i oglądały to, co działo się na świecie. Urodzone po wojnie pokolenie szukało spokoju, radości, którą można było znaleźć właśnie w telewizji, oglądając filmy czy epokowe wydarzenia, jakim było lądowanie na księżycu. W tym czasie telewizor stał się także bardziej dostępny. Przestał być już tylko ekskluzywnym obiektem, stając się produktem dostępnym dla szerszej grupy odbiorców.
Od masywnego „pudła” do stylowej ozdoby każdego domu
Początkowo telewizory nie zachwycały designem. Były to duże, masywne „pudła” z niewielkim ekranem i kilkoma pokrętłami. Mimo to, od czasu pierwszej prezentacji, telewizory Philips były pożądane przez konsumentów. Z biegiem lat ekrany się powiększały, a rozmiar kineskopów zmniejszał, sprawiając tym samym, że telewizory stały się mobilniejsze, wychodząc poza centralne miejsce zajmowane przez długi czas w salonie również do innych domowych pomieszczeń. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych zapanowała nawet moda na małe przenośne odbiorniki o ciekawej stylistyce, takiej jest kaski futbolowe czy motocyklowe.
Kolejna rewolucja, która znacząco wpłynęła także na wzornictwo, nastąpiła w 1997 roku, wraz z pojawieniem się pierwszego płaskiego ekranu marki Philips. Nowe modele, które poza starannie opracowaną elektroniką zachwycały również wyglądem, wniosły powiew świeżości i nowoczesności. Był to pierwszy krok w produkcji płaskich telewizorów, szybko jednak zdobył uznanie konsumentów. Od tamtej pory telewizor oprócz pełnienia swej podstawowej funkcji, stał się również stylowym elementem wystroju wnętrza, którego wzornictwo podążało za zmieniającymi się trendami.
Dziś ta rola telewizorów ma coraz większe znaczenie. Wybierając nowy model szukamy nie tylko najlepszej technologii, ale także eleganckiego i stylowego urządzenia. Zwracamy uwagę na wykończenie, ramę, detale. Stylowe, niemal designerskie telewizory nadają przestrzeni mieszkalnej niezwykłego charakteru. Nie raz stanowią „kropkę nad i” w wystroju wnętrza. Charakterystyczną cechą produktów Philips jest technologia Ambilight, która wyróżnia telewizory tej marki. To opatentowany system podświetlenia z tyłu ekranu, który roztacza za odbiornikiem światło w barwach odpowiadającym tym wyświetlanym na ekranie. Optycznie poszerza to obraz i zapewnia niesamowite wrażenia. Najnowsza linia Philips TV jest wyrazem stylowego minimalizmu i dbałości o detale.
Projekt każdego telewizora rozpoczyna się od gruntownego badania rynku i śledzenia najnowszych światowych trendów we wzornictwie, tak aby jak najpełniej spełniały potrzeby konsumentów – skomentował Rod White, główny designer marki Philips TV. Odzwierciedleniem jego słów jest linia 2018, w której można znaleźć m.in. model OLED 973, NanoLED 8303 występujący w czterech wielkościach, z ekranami o przekątnej od 49 do 75 cali czy OLED 873, czyli 65-calowego następcę wielokrotnie nagradzanego, 55-calowego modelu OLED 9002.
Najnowsze modele marki Philips TV wyróżnia także opatentowany procesor przetwarzania obrazu P5 (Perfect Picture Engine), który poprawia nadawany sygnał. Dzięki temu otrzymujemy obraz o niezwykle żywych kolorach, pełnym kontraście, niezwykłej ostrości i głębokiej czerni. Perfekcyjności obrazu dopełnia ekran OLED (w wybranych modelach marki), który w połączeniu z technologią Ambilight jest jedynym takim produktem na rynku.
Od pierwszych telewizorów do tych, które teraz zdobią nasze mieszkania zmieniło się niemal wszystko. Technologia, design, oferowane funkcje. Ale przez te 80 lat zespołowi Philipsa przyświecał jeden niezmienny cel: spełniać oczekiwania konsumentów, oferując stylowe produkty najwyższej jakości, wychodzące poza panujące ograniczenia.
Philips TV 2018 Range