Płać ile chcesz – podsumowanie akcji MOICO x ARCHICOM
MOICO wprowadziło model rozliczeń usług „Płać, ile chcesz” (ang. Pay-what-you-want) 2 kwietnia br. W ramach pilotażu mogą z niego korzystać mieszkańcy kilkunastu wrocławskich osiedli mieszkaniowych – w sumie blisko 2 tysiące osób. Operator ujawnił właśnie pierwsze dane statystyczne dot. programu.
Promocją „Płać, ile chcesz” objęte są dwie usługi: Internet światłowodowy HUG (1000 Mb/s) oraz telewizja cyfrowa ALICE (140 kanałów). Wszystkie osoby, do których adresowana jest oferta samodzielnie wybierają rodzaj usług, z których chcą skorzystać i określają wysokość rachunku jaki są gotowi opłacać (nie może być on niższy niż 1 zł i wyższy niż 1000 zł.).
Jak wynika z danych operatora, przez trzy miesiące akcji deklarację przystąpienia do promocji złożyło ponad 100 osób, z czego połowa wybierała ofertę pakietową, obejmującą Internet i telewizję cyfrową. Niemal co piąty użytkownik płaci za usługi Moico kwotę przekraczającą 50% wartości cennikowej usługi, a kilka osób zadeklarowało kwotę równą lub wyższą od wartości cennikowej. Blisko 30% użytkowników płaci za HUG ponad połowę jego standardowej ceny, z kolei dla pakietu HUG + ALICE te wartości oscylują w granicach 25%. Zauważalne rozbieżności pojawiają się między osobami, które były klientami Moico przed wprowadzeniem promocji a nowymi klienci. Ci pierwsi płacą za usługi średnio 7 razy więcej.
– Trzy miesiące funkcjonowania nowego systemu rozliczeń to zbyt krótki czas na wyciągnie szczegółowych wniosków i snucie dalekosiężnych planów. Przewidywaliśmy, że bardzo wielu naszych klientów określi wysokość rachunku w jego dolnej granicy i nie jest dla nas specjalnym zaskoczeniem, że tak się stało. Spora część klientów stara się jednak bardzo rzetelnie i rynkowo wyceniać usługę, co bardzo nas cieszy i daje nadzieję na przyszłość. Jesteśmy pierwszym w Polsce operatorem telekomunikacyjnym, który zaproponował klientom zupełnie nowy i całkowicie nieznany w naszym kraju sposób rozliczeń. Do końca okresu pilotażowego będziemy bardzo dokładnie analizować wszystkie dane statystyczne i dopiero na tej podstawie określimy bariery wdrożeniowe takiego rozwiązania, mocne i słabe strony, zbierzemy know-how, a następnie podejmiemy dalsze decyzje, co do przyszłego kształtu naszej oferty i rozwoju marki w perspektywie kilku następnych lat. – podsumowuje Radosław Lewandowski, kierownika Biura Obsługi Klienta i Sprzedaży Moico.
Zdaniem psycholog dr. hab. Agaty Gąsiorowskiej, prof. Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, system PWYW sprawdza się bardzo dobrze w dwóch warunkach: po pierwsze, gdy osoba korzystająca z niego jest mocno zaangażowana w daną sytuację, i po drugie, gdy ma poczucie, że wpłacając pieniądze, robi coś dobrego, jak na przykład przy datkach na dobroczynność.
– Przykładowo, ten model zadziałał przy płyty „In Rainbows” zespołu Radiohead. Wówczas zysk był porównywalny z tym, który uzyskano by ze standardowej sprzedaży. Wynikało to z tego, że płacili zaangażowani, lojalni fani. By przełożyć ten system płatności na usługi komercyjne, koniecznie musi być spełniony co najmniej jeden z dwóch powyższych warunków. Klienci Moico, którzy korzystali z usług przed wprowadzeniem promocji należą do grupy zaangażowanych konsumentów, tzn. zdają sobie sprawę z jakości świadczonych usług, mają więź z marką oraz poczucie, że są jej klientami. Z tego powodu ich poziom wpłat był zdecydowanie wyższy. Z kolei konsumenci, którzy nie mieli wcześniejszych doświadczeń z marką, np. zmienili operatora, by skorzystać z okazji zrobienia dobrego interesu – nie spełniają żadnego z podstawowych warunków skuteczności „Płać ile chcesz”. Tacy konsumenci w zachowują się bardzo racjonalnie płacąc najmniej jak to możliwe, otrzymując w zamian standardową usługę o niepogorszonej jakości. Właśnie tak zachowali się nowi klienci Moico, którzy skorzystali z możliwości zadeklarowania najniższej kwoty. – komentuje wyniki pilotażu dr. hab. Agata Gąsiorowska, prof. Uniwersytetu SWPS.
Test nowego sposobu rozliczeń MOICO zakończy się 1 kwietnia 2020 roku. Pełna lista osiedli, których mieszkańcy mogą wziąć udział w promocji znajduje się w regulaminie akcji na stronie www.moico.pl. Promocja dotyczy także obecnych klientów wrocławskiego dostawcy usług telekomunikacyjnych i nie wiąże się z dodatkowymi zobowiązaniami. Do akcji dołączyć można w każdej chwili jej trwania.