BadaniaMedia

Polacy są ciekawi świata. Wyniki badania National Geographic „Jak odkrywamy?” (wideo)

Odkrywanie jest ważną częścią życia dla 81% Polaków – wskazują na to najnowsze badania przeprowadzone przez National Geographic Polska. Kanał przyjrzał się preferencjom i opinii mieszkańców kraju nad Wisłą, by dowiedzieć się, co lubimy odkrywać najbardziej i w jaki sposób najczęściej poznajemy świat. Jak na przestrzeni ostatniego roku zmieniły się nasze eksploracyjne zwyczaje, plany oraz w jaki sposób najczęściej podróżowaliśmy?

 

Polacy są ciekawi świata, choć miniony rok niewątpliwie wpłynął na perspektywę jego postrzegania i doświadczania. Badania „Jak odkrywamy?” zrealizowane przez kanał National Geographic Polska w ramach kampanii #JestTyleDoOdkrycia pokazują, jakie są i jak zmieniają się nasze zwyczaje dotyczące zaspokajania ciekawości świata.

Należy jednak zacząć od tego, co w ogóle rozumiemy przez „odkrywanie”? Badania wskazują, że dla 42% z nas pojęcie „odkrywania” najczęściej kojarzy się z poznawaniem zwyczajów lub kultury innego regionu, natomiast 38% za odkrywanie uznaje pozyskanie nowej wiedzy na temat zjawisk, fenomenów i technologii. Co zaskakujące, trzecim najczęstszym skojarzeniem jest podróż do nowego miejsca w Polsce, a dopiero na czwartym miejscu pojawią się podróże za granicę. Warto zauważyć, że osoby w wieku 24-35 lat zdecydowanie częściej niż inne grupy wiekowe utożsamiają odkrywanie z poznawaniem potraw (30%).

Szczególnie mnie cieszy, że to młodzi Polacy najczęściej widzą związki pomiędzy odkrywaniem, a kuchnią. Kuchnia jest bardzo ważnym elementem lokalnej tradycji i emanacją historii regionu. Bez lokalnej kuchni nie da się zrozumieć rzeczonej lokalności, ani naprawdę jej odkryć. Dla mnie jednym z najważniejszych podróżniczych bodźców jest chęć poznania czegoś nowego, czegoś, czego nie mam na co dzień wokół siebie, w mym własnym mikrokosmosie. Chęć zjedzenia innej zupy, usłyszenia innego języka czy też zobaczenia innej świątyni – oto bodźce, które pchają mnie do przodu. I w naszym kraju tęsknotę za odmiennością lokalnej kultury bez trudu można zaspokoić. tłumaczy Robert Makłowicz, krytyk kulinarny i podróżnik.

 

 

Dla Polaków najpopularniejszymi sposobami odkrywania świata jest oglądanie filmów przyrodniczych (41%) oraz serii dokumentalnych (39%). Choć oglądanie treści na YouTube i blogach to zaledwie 22% ogółu, w grupie najmłodszych (18-24 lat) stanowi to najpopularniejszy sposób na odkrywanie (aż 47%). Równie popularne we wszystkich grupach są za to podróże po Polsce, które łączą pokolenia ze średnią wynoszącą około 35% wskazań.

 

 

Co lubimy odkrywać najbardziej? Dwa ulubione obszary odkryć to nowe miejsca w Polsce i środowisko naturalne. Co ciekawe, dla osób w wieku 25-34 lat najbardziej atrakcyjną kategorią pozostają „kuchnie świata” (39%), podczas gdy grupa wiekowa 35-44 to najwięksi entuzjaści odkrywania nowych miejsc w Polsce (44%).

Badania kanału National Geographic Polska pozwalają też stwierdzić, jak na przestrzeni ostatniego roku zmieniły się nasze przyzwyczajenia i plany podróżnicze. Wyniki wskazują, że miniony rok skłonił Polaków nie tylko do oczywistej zmiany podróżniczych planów – 36% przestało planować, a 17% anulowano wszystkie podróże na 2021 r. – ale i przyzwyczajeń, dotyczących doświadczania świata (54%). Warto zauważyć, że pobliskie miejsca stały się celem eksploracji dla 21% z nas.

 

 

Gdy już zdecydowaliśmy się na podróż, najchętniej wybieranym środkiem transportu był samochód – aż 68%. Znacznie rzadziej wsiadaliśmy do pociągu (20%), a 18% z nas wybierała piesze wyprawy. Przez wzgląd na ochronę zdrowia i bezpieczeństwo, te wyniki nie powinny dziwić, jednak przy okazji nadchodzącego Dnia Ziemi mogą również skłonić do refleksji – czy i jak możemy brać pod uwagę dobro naszej planety przy planowaniu podróży?

Odkrywanie bliskiego otoczenia niewątpliwie zyskało grono nowych entuzjastów, dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się doceniać i samemu dbać o piękno tych często ukrytych „perełek”. Czasami wyjątkowego odkrycia można dokonać podczas zwykłego spaceru, przejażdżki rowerem czy podczas treningu biegowego. Nie musimy koniecznie szukać znanych miejsc, a raczej zapuścić się w takie, w którym nas jeszcze nie było. Polska jest na tyle duża, że i tak większość z nas nie będzie miała możliwości zobaczyć wszystkich jej zakątków. Pamiętajmy jednak, że w każdym naturalnym miejscu to my jesteśmy gośćmi, dlatego powinniśmy zachowywać się z szacunkiem i nie ingerować w jego ekosystem.mówi Adam Brzoza, fotograf National Geographic Polska, pasjonat gór i przyrody.

A odkrywać warto, choćby ze względu na wiele pozytywnych wrażeń, z jakimi się wiąże – emocjami, które najczęściej towarzyszą nam podczas tego rodzaju doświadczeń to ciekawość (86%), radość (60%) i ekscytacja (59%). Odkrywanie dodaje nam też energii (39%), dlatego warto odnaleźć własny sposób na zaspokajanie ciekawości świata. Jedna z dróg do realizacji tego celu prowadzi przez żółtą ramkę National Geographic – kanału, który za sprawą fascynujących serii i produkcji dokumentalnych z dziedziny nauki, natury, technologii, podróży i architektury przenosi widza w dowolne miejsce, czekające na odkrycie.

 

 

Badania „Jak odkrywamy” zostały zrealizowane w ramach kampanii lokalnej kanału National Geographic #JestTyleDoOdkrycia. której celem jest inspirowanie do poznawania świata po swojemu, odkrywania lokalnie i pielęgnowania w sobie ciekawości. W maju na antenie kanału widzowie spodziewać się mogą m.in. premiery serii „Pomysł na miasto”, nowego sezonu „Przygód z Bearem Gryllsem” oraz premierowych odcinków „DNA maszyn”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *