MediaTVP

Produkcje i koprodukcje TVP nagrodzone na festiwalach w Polsce i na świecie

Zieja” Roberta Glińskiego, „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej oraz „Dzień Gniewu” Jacka Raginisa-Królikiewicza to produkcje i koprodukcje Telewizji Polskiej, uhonorowane nagrodami na kolejnych festiwalach w Polsce i na świecie.

 

Z kolei na 6. KOZZI Film Festiwal w Zielonej Górze za najlepszą kreację aktorską w polskim filmie fabularnym festiwalowe jury uznało rolę Zbigniewa Zamachowskiego w filmie „Zieja”. Aktor wcielił się w makiawelicznego majora Służby Bezpieczeństwa, który przesłuchuje legendarnego warszawskiego kapłana, księdza Jana Zieję (Andrzej Seweryn). „Zieja” to opowieść o człowieku niezłomnym, współzałożycielu KOR – ks. Janie Ziei. Filmowym tłem dla jego biografii są kluczowe wydarzenia polskiej historii XX wieku – od wojny bolszewickiej po współczesność.

Kolejna koprodukcja Telewizji Polskiej, film „Wszystko dla mojej matki” w reżyserii Małgorzaty Imielskiej, została nagrodzona w ostatnim czasie aż trzema nagrodami. W ramach 6. Festiwalu Kozzi Film Festival film otrzymał Grand Prix, czyli Nagrodę Filmową KLAPS 2020 dla reżyserki najlepszego polskiego filmu fabularnego, nagrodę Jury Młodzieżowego za najlepszy film 34. Tarnowskiej Nagrody Filmowej oraz nagrodę 49. Lubuskiego Lata Filmowego. W uzasadnieniu Grand Prix 6. Kozzi Film Festiwal podkreślono wartość „dokumentalnej i czułej reżyserii pomagającej widzowi uwierzyć w człowieka i kino”.

Z kolei wyróżnienie 49. Lubuskiego Lata Filmowego przyznano reżyserce „za pełen pasji obraz walki o człowieczeństwo”.

Podwójnie nagrodzona została także odtwórczyni roli głównej w filmie „Wszystko dla mojej matki”, Zofia Domalik, którą uhonorowano nagrodą Mastercard Rising Star oraz nagrodą za najlepszą rolę kobiecą XIII Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Jury uzasadniło swój werdykt: „nagroda za zniewalający portret opuszczonego dziecka, samotnie walczącego o połączenie z matką, co okazuje się tragicznym rozczarowaniem, oraz za jej zdolność do prowadzenia nas przez cały film, gdzie olśniewa doskonałym występem, pokazując stoicką determinację bohaterki i jej niezwykły hart ducha, dający nadzieję na lepsze”.

„Wszystko dla mojej matki” opowiada historię siedemnastoletniej Olki (Zofia Domalik), umieszczonej w zakładzie poprawczym. Dziewczyna jest zamknięta w sobie, nie potrafi zaakceptować otaczającego świata i obowiązujących norm. Spotkanie dwojga nieznajomych daje nadzieję na odszukanie i odkrycie prawdy o matce.

Film był już wielokrotnie nagradzany: w styczniu 2020 roku otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu fabularnego i nagrodę za reżyserię w sekcji „Kino kobiece” na międzynarodowym festiwalu w Bangladeszu, wcześniej dostał nagrodę za profesjonalny debiut aktorski na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz zwyciężył w plebiscycie publiczności 35. Warszawskiego Festiwalu Filmowego w kategorii „Film fabularny”. Film otrzymał także wyróżnienie na Forum Kina Europejskiego „Cinergia” oraz wyróżnienie specjalne Międzynarodowego Festiwalu Filmów Studenckich i Debiutów Filmowych „Bastau” w Ałmatach.

Spektakl Teatru Telewizji „Dzień gniewu” w reżyserii Jacka Raginisa-Królikiewicza został podwójnym laureatem festiwalu Canadian International Faith and Family Film Festiwal (CIFF). Spektakl zdobył nagrodę za najlepszy film fabularny, a grający główną rolę Radosław Pazura został uhonorowany nagrodą za najlepszą rolę pierwszoplanową.

Akcja spektaklu Teatru Telewizji „Dzień gniewu” na podstawie sztuki Romana Brandstaettera rozgrywa się w polskim klasztorze. Do przeora, udzielającego schronienia Żydowi, przychodzi dawny kolega z seminarium, obecnie oficer gestapo. Przeor staje przed dylematem moralnym: czy wydać ukrywającego się, czy ocalić własne życie.

Spektakl był już laureatem wielu innych nagród. Na festiwalu w Kalkucie (Calcutta International Cult Film Festival) zdobył nagrodę w kategorii „Narrative Features”, na festiwalu w Nowym Jorku (New York International Film Awards) – nagrodę dla najlepszej niezależnej produkcji pełnometrażowej, na festiwalu w Bolpur (Tagore International Film Festival) nagrodę w kategorii „Film religijny” oraz wyróżnienie w kategorii „Pełnometrażowy film fabularny”. Otrzymał także I nagrodę dla najlepszego filmu fabularnego w ramach Jubileuszowego XXXV Międzynarodowego Katolickiego Festiwalu Filmów i Multimediów “NIEPOKALANA 2020”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *