Raport OTOMOTO “Internetowy Samochód Roku 2023”
Co chętniej wybierali Polacy – BMW Serii 3 czy Cuprę Formentor? To zależy, czy w ubiegłym roku szukali nowego, czy używanego samochodu. Raport OTOMOTO “Internetowy samochód roku 2023” analizuje dane na temat wybieranych przez kierowców samochodów.
O tym, jakie są ulubione marki samochodów, modele aut, jakie typy nadwozia przyciągają uwagę Polaków i czy silnik Diesla wciąż jest atrakcyjną opcją dla poszukujących samochodu przeczytać można w najnowszej edycji raportu, podsumowującej preferencje kupujących pojazdy w 2023 roku: https://motopedia.otomoto.pl/internetowy-samochod-roku-2023.
A co o kierowcach w Polsce mówią ich wybory?
Myślimy: dobre, bo niemieckie.
Po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Tym samym czołówka najpopularniejszych marek pozostaje identyczna w przypadku samochodów nowych i używanych.
Samochody pochodzące od niemieckich producentów dominują też na listach najpopularniejszych modeli – w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny.
Rejestrujemy samochody ponad 10-letnie, a przy wyborach kierujemy się ceną.
Według danych CEPiK w 2023 roku niemal ¾ aut zarejestrowanych w Polsce miało więcej niż 10 lat. Szukając samochodu skupiamy się na nieco młodszych modelach wyświetlenia samochodów – najczęściej wyświetlane były modele z 2018 roku.
Jednak na finalną decyzję o zakupie bardzo mocno wpływają ceny, a te – we wszystkich przedziałach wiekowych znacząco wzrosły od czasu sprzed pandemii. W 2023 roku samochody w wieku 9-10 lat były wystawiane średnio za nieco ponad 46 tysięcy złotych, co stanowi wzrost o 79% w stosunku do kwot, jakich za sprzedaż samochodów w tym przedziale wiekowym oczekiwali sprzedający samochody jeszcze w 2019 roku.
Wciąż kochamy silniki spalinowe – niezależnie, czy szukamy samochodu nowego, czy używanego.
Silniki benzynowe pozostają z niekwestionowaną pozycją lidera wśród nowych i używanych samochodów. Na drugim miejscu plasują się samochody z silnikiem Diesla. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym łącznie obejmowały 90% ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. W przypadku nowych modeli silniki benzynowe i Diesle łącznie przyciągnęły 80% zainteresowania.
Wolimy patrzeć na drogę z wyższej pozycji – szukamy SUV’ów.
Niemal połowa wyświetlanych w OTOMOTO wyświetleń samochodów nowych obejmowała samochody z nadwoziem typu SUV. Popularność tego typu nadwozia potwierdza też lista najczęściej oglądanych modeli – połowa z nich to SUVy, z Cuprą Formentor na pierwszym miejscu zestawienia. Utrzymujący się już od kilku lat trend widać także w popularności nadwozia wśród poszukujących używanych aut – SUVy obejmowały tu 24% wyświetleń.
Coraz chętniej jeździmy automatem.
Dominacja wyświetleń samochodów nowych z automatyczną skrzynią biegów (ponad 80% wyświetleń), spotyka się z odpowiedzią producentów – wśród dostępnych na OTOMOTO nowych samochodów aż ¾ było wyposażonych w tzw. “automat”.
Chęć przesiadki do samochodu z automatyczną skrzynią biegów coraz częściej oczekują też poszukujący aut używanych (niemal połowa wyświetleń używanych samochodów). I choć na wtórnym rynku z roku na rok pojawia się więcej ogłoszeń z samochodami z automatyczną skrzynią biegów, to ciągle króluje skrzynia manualna – taką charakteryzowało się ⅔ samochodów używanych z ofert publikowanych na platformie.
Jako przedsiębiorcy coraz częściej kupujemy auta używane.
Po wyraźnym wzroście rejestracji samochodów używanych przez firmy w 2022 roku – gdy dostępność nowych samochodów na rynku była mocno ograniczona (skok z 30% rejestracji używanych pojazdów w 2021 roku do 47% w 2022 roku), w 2023 roku przedsiębiorcy kontynuowali zakupy na rynku wtórnym. Wśród nowozarejestrowanych przez przedsiębiorców aut w ubiegłym roku aż 51% było samochodami używanymi. Zainteresowanie przedsiębiorców najczęściej przyciągały pojazdy w wieku od 5 do 10 lat.
Wiemy, że części używane pozwalają na oszczędności.
W ubiegłorocznym badaniu Minds & Roses dla OTOMOTO, osoby wybierające do naprawy swojego samochodu części używane, powód takiej decyzji uzasadniały oszczędnościami. Korzyści finansowe, ale także oszczędność czasu potrzebnego na sprowadzenie i przygotowanie części do montażu, widać m.in. w przypadku karoserii, która pozostaje najpopularniejszą kategorią wśród poszukujących elementów do samochodu na OTOMOTO. Przechodząc do szczegółów – na platformie użytkownicy najczęściej poszukiwali używanych zderzaków, felg, opon i drzwi.
Więcej informacji na temat preferencji motoryzacyjnych Polaków w raporcie “Internetowy Samochód Roku 2023”.
foto. OTOMOTO