Reportaże na Black Friday od ARTE TV
Raz w roku cały świat ogarnia szaleństwo zakupowe z okazji Black Friday. W tym dniu sprzedawcy oferują wszystko do 70% taniej, a tłumy ruszają szturmować sklepy, żeby zdobyć produkty w jak najniższej cenie. Choć mamy mnóstwo rzeczy, często zupełnie zbędnych, zalegających w szafach, to kiedy nadarza się okazja, kupujemy kolejne. Konsumpcjonizm krajów wysokorozwiniętych powoduje galopujący popyt, popyt wpływa na podaż, która znów za sprawą reklamy i marketingu nakręca konsumpcjonizm. I tak całe społeczeństwa tkwią w błędnym kole projektowania kolejnych urojonych potrzeb. Platforma streamingowa ARTE.tv zaprasza na dwa reportaże o świecie, w którym „mieć” oznacza „być”.
Tyją nam brzuchy, a chudną portfele. Produkujemy tyle śmieci w dzień, co nasze babcie w miesiąc. I chyba zapominamy, że w trumnie nie ma kieszeni i to za czym gonimy jak szaleni dziś, przy utracie zdrowia może się okazać bezwartościowe. – Jakub B. Bączek, trener mentalny i współautor książki „Zespół stresu postpandemicznego”.
Krótki reportaż „Psycho Bugs: Konsumpcjonizm” opowiada o Amatu, która ma tyle ubrań, że wylewają jej się z szafy, a mimo to ciągle chce więcej. Kult wyglądu, atrakcyjność niskich cen i przyjemność robienia zakupów napędzają nasz konsumpcjonizm. A co, jeśli zwolnimy, zwłaszcza w obliczu rzeczywistej, ludzkiej ceny fast fashion? Produkcja jest dostępna pod linkiem: Psycho Bugs – Konsumpcjonizm – Obejrzyj cały dokument | ARTE | ARTE do 17 grudnia.
Z kolei dokument reportażowy „Dokąd trafiają nasze ubrania?” zrealizowany w ramach serii „Na froncie” śledzi losy ubrań wrzucanych do pojemników na używaną odzież. Okazuje się, że tylko ułamek z nich trafia do potrzebujących. Większość jest odsprzedawana do krajów rozwijających się, gdzie zalega na wysypiskach śmieci i wpływa na degradacje tamtejszego ekosystemu. Za zachodnią fast fashion płacą mieszkańcy uboższych krajów i ich środowisko naturalne. Co zatem zrobić, by temu zapobiec? Sprawdźcie wraz z twórcami tej produkcji oglądając:Dokąd trafiają nasze ubrania? – Obejrzyj cały dokument | ARTE. Film dostępny jest do 8 stycznie 2023 roku.
Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:
1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)
2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej
3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów
4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.