Ringier Axel Springer Polska rusza z inicjatywą EqualVoice
Ringier Axel Springer Polska uruchamia inicjatywę „EqualVoice”, której celem jest zwiększenie widoczności kobiet w mediach.
Jak wynika z raportów Global Media Monitoring Project (GMMP), prowadzonych od 1995 roku, w 2015 roku kobiety pojawiały się w przekazach medialnych jedynie w 24 proc. treści, a w ciągu 20 lat prowadzonych badań, wskaźnik przesunął się w górę tylko o 7 punktów procentowych.
Cała inicjatywa EqualVoice opiera się na “EqualVoice factor”, metryce określającej obecność kobiet i mężczyzn na stronach internetowych serwisów należących do Ringier Axel Springer Polska.
– Łączymy potencjał dziennikarstwa i technologii, żeby głos, zdanie i perspektywa kobiet w mediach wybrzmiały głośniej i równiej. Ringier Axel Springer jako firma odpowiedzialna społecznie i jako jedna z większych grup mediowych w regionie CEE, angażuje się w budowanie świata, który będzie lepszy dla nas wszystkich. Jako partner UN Global Compact aktywnie wspiera cele zrównoważonego rozwoju. Jednym z nich jest właśnie wspieranie równości płci – mówi Mark Dekan CEO Ringier Axel Springer Polska.
Wykorzystując swoje technologiczne kompetencje i cyfrową platformę wydawniczą Ring Publishing, Ringier Axel Springer Polska wdrożył monitoring obecności kobiet w treściach wszystkich swoich serwisów internetowych (m.in. Onet, Business Insider, Newsweek, Forbes). Zaawansowany algorytm automatycznie przetwarzający język naturalny wskazuje, czy dana treść dotyczy kobiet czy mężczyzn, tym samym budując „EqualVoice factor” dla każdej marki. Technologia wspiera wydawców w monitorowaniu statystyk i pomaga w rzetelny sposób relacjonować wiadomości i historie o świecie.
– Termin uruchomienia projektu nie został wybrany przypadkowo. 8 marca to Międzynarodowy Dzień Kobiet, w którym poza świętowaniem warto zwrócić uwagę na temat ważny społecznie. Pomimo, że na świecie liczba kobiet i mężczyzn jest niemal równa, to ich głos, ich prawa, ich możliwości nie zawsze takie są. Media nie tylko opisują rzeczywistość, ale też kształtują opinie, narracje, pomagają w decyzjach i wyborach, dlatego powinny pokazywać, że na świecie są zarówno eksperci i ekspertki, w każdej dziedzinie – mówi Kinga Szurmiak, koordynatorka inicjatywy EqualVoice w Ringier Axel Springer Polska.
Głównym celem inicjatywy jest podniesienie świadomości nierównej reprezentacji płci w mediach i zmniejszanie jej, aby jak najlepiej odzwierciedlać świat rzeczywisty, w którym są zarówno kobiety i mężczyźni. Stały dostęp do zautomatyzowanych raportów przeniesie dyskusję z subiektywnego postrzegania równości płci w publikacjach na dyskusję opartą o dane i da mocne podstawy wypracowania rozwiązań budujących równy głos w mediach.
We wszystkich redakcjach Ringier Axel Springer Polska zostaną powołane zespoły projektowe, które na bieżąco będą analizować wyniki EqualVoice dla danego tytułu. Pierwsze wyniki badań już posłużyły do wypracowania planu działań dla urealnienia parytetu w publikacjach.
Inicjatywa EqualVoice została zainicjowana przez Annabellę Bassler, dyrektor finansową w szwajcarskiej firmie Ringier AG i uruchomiona w listopadzie 2019 r. Grupa Ringier jako międzynarodowy koncern medialny, wykorzystuje swoje kompetencje dziennikarskie i technologiczne, aby opowiadać się za równością płci. Ringier Axel Springer Media planuje rozwijać inicjatywę Equal Voice w dalszej kolejności także w innych krajach Grupy: na Słowacji, na Węgrzech oraz w Serbii.