Rosnące przychody i rekordowa EBITDA. Wirtualna Polska po trzech kwartałach 2019 roku
Przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A., po trzech kwartałach 2019 roku, wzrosły niemal o jedną trzecią i wyniosły 519 mln złotych. EBITDA w segmencie online za ostatnie dwanaście miesięcy przekroczyła 200 mln złotych, co jest najwyższym wynikiem w historii spółki. Wirtualna Polska coraz więcej inwestuje w obszar motoryzacji. Przejęła spółkę AutoCentrum.pl, uruchamia też nową wersję serwisu superauto.pl.
Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w segmentach online i tv wzrosły rok do roku o prawie 32% i sięgnęły 519 mln złotych. Zysk z działalności operacyjnej jest wyższy prawie o 15%, zysk netto to 44,3 mln złotych. Na wyniki składają się wzrosty, zarówno w obszarze mediów, jak i z działalności spółek e-commerce. Wirtualna Polska inwestuje w rozwój obu obszarów.
– Pierwszy raz w historii roczny zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding przekroczył 200 mln zł. W trzecim kwartale naszymi najważniejszymi biznesowymi napędami była poprawa efektywności reklamowej na urządzeniach mobilnych w mediach oraz wzrost w e-commerce, głównie w turystyce krajowej i finansach – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wirtualna Polska dokonała akwizycji spółki AutoCentrum.pl. Jednocześnie startuje z nową wersją superauto.pl, serwisu z samochodami dostępnymi od ręki, w atrakcyjnych cenach.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego | ||||
w tys. zł | Dziewięć miesięcy zakończonych 30 września 2019 |
Dziewięć miesięcy zakończonych 30 września 2018 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 504 822 | 383 113 | 121 709 | 31,8% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 488 472 | 367 133 | 121 339 | 33,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | 149 141 | 127 348 | 21 793 | 17,1% |
EBITDA (wg. MSR 17) | 144 100 | 122 155 | 21 945 | 18,0% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 155 210 | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 150 169 | – | – | nd. |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży | 14 219 | 10 740 | 3 479 | 32,4% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 14 219 | 10 740 | 3 479 | 32,4% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | (5 010) | (6 032) | 1 022 | (16,9%) |
EBITDA (wg. MSR 17) | (5 031) | (6 098) | 1 067 | (17,5%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | (5 010) | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | (5 031) | – | – | nd. |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 519 041 | 393 853 | 125 188 | 31,8% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 502 691 | 377 872 | 124 819 | 33,0% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSR 17) | 144 131 | 121 316 | 22 815 | 18,8% |
EBITDA (wg. MSR 17) | 139 069 | 116 057 | 23 012 | 19,8% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 150 200 | – | – | nd. |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 145 138 | – | – | nd. |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (58 559) | (40 668) | (17 891) | 44,0% |
Zysk na działalności operacyjnej | 86 579 | 75 389 | 11 190 | 14,8% |
Wynik na działalności finansowej | (23 713) | (10 278) | (13 435) | 130,7% |
Zysk przed opodatkowaniem | 62 866 | 65 111 | (2 245) | (3,4%) |
Zysk netto | 44 273 | 49 396 | (5 123) | (10,4%) |
Wirtualna Polska wprowadziła również nowy standard reklam wideo. W ramach oferty 3×100 reklamodawcy płacą tylko za spoty wideo, które zostaną zliczone wg następujących kryteriów: 100% playera z reklamą wideo widziane przez minimum 2 sekundy, niepominięte, czyli obejrzane do końca. To pierwsza taka oferta wśród polskich wydawców internetowych. Po wprowadzeniu wskaźnika viewability jest to kolejna innowacja, która uwiarygadnia kampanie prowadzone w WP.
Wirtualna Polska to holding spółek mediowych oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu horyzontalnego WP, prowadzi również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy WP abcZdrowie. W branży e-commerce WP działa w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, nocowanie.pl, eholiday.pl), mody (domodi.pl, allani.pl), wyposażenia wnętrz (homebook.pl) i projektowania domów (extradom.pl), usług finansowych (totalmoney.pl) oraz motoryzacji (superauto.pl, autocentrum.pl). Zgodnie z badaniem Gemius/PBI, w październiku 2019 roku z produktów internetowych WP korzystało 21,3 mln Polaków.
Pełna treść raportu z wynikami finansowymi dostępna jest na stronie http://inwestor.wp.pl.